Advies Red Team: Houd scholen voorlopig dicht (DEEL 2)

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door 1991Mamavanvier, 9 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Nou dat laatste. Iedereen snapt dat de ANWB en rijkswaterstaat geen keuze hebben en IC personeel ook niet. Ook de thuiszorg zal de weg op moeten.
    Maar er zijn genoeg mensen die echt niet perse de weg op hoeven en als die optie er is waarom dan wel een risico nemen? Hoe minder mensen op de weg, hoe beter toch? Hoe meer ongelukken hoe meer druk op de zorg. En dat wilden we toch juist niet?

Laartje88, Seffie en Warboel vinden dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Nja, moet je het commentaar horen wanneer er vanmorgen ineens gezegd zou zijn dat de scholen toch open zouden zijn. "slechte communicatie" "zootje", etc. En dan krijg je dat de helft wel komt en de andere helft niet want die hebben al wat anders geregeld en hoe moet je dan nog fatsoenlijk lesgeven? Dan heb je ook een verloren dag.

Warboel vindt dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Nee, maar het risico dat je loopt om tijdens extreme gladheid de weg op te gaan wordt ineens wel gebagatelliseerd want ohjee waar moeten mijn kinderen nu naartoe.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Ik geef de mensen die de keuze hadden om de weg niet op te gaan vanochtend groot gelijk. Ijzel is verschrikkelijk. 2 weken geleden was het nog helemaal hommeles rond amsterdam met allemaal glijpartijen, auto’s in de prak etc. Toen hadden ze geen code rood maar “slechts” oranje afgekondigd. Nou ik denk dat veel automobilisten zich daar toen flink op hebben verkeken.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.231
    6.692
    113
    Klopt, je besluit iets op een bepaald moment en dan is het het beste om bij dat besluit te blijven. Het is niet handig om elke keer iets anders te zeggen.

Dus de school heeft gisteravond besloten om gesloten te blijven. Dan blijf je dicht en ga je niet ineens open, omdat de weersomstandigheden toch anders zijn.

Andersom moet je niet communiceren: als het code geel is, ga je niet zeggen dat de school gewoon open is. Want 'open' is al de standaard. Als de dag erna blijkt dat de situatie toch ernstig is, dan kun je op dat moment nog iets besluiten (bijv dat je als school accepteert dat niet iedereen op tijd is en als je later dan 2 uur bent, dat je dan even een mail stuurt of zo)

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Ik lees dat er niet in. Jij blijkbaar wel. Dan nog is het doortrekken naar dat mensen een ander een ongeluk zouden toewensen, want dat wordt echt wel gesuggereerd, van heel andere orde.

7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.903
    5.224
    113
    Home
    Daar ging het niet om dat maak jij er van

Je moet dan alsnog de weg op om je kinderen overal te brengen de meeste oppas is verder weg dan de school wat nks te maken heeft met eerder opstaan wat jij ervan maakt
    Of dat mensen school zien als opvang etc maar juist dat je dan alsnog de weg op moet met kinderen
    Je verzint zelf allerlei dingen erbij maar wees blij je zat toch lekker binnen vandaag

Relax vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.626
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gisteravond heb ik al kunnen lezen dat de kans op ijzel hier in het Westen nihil zou zijn. Jammer dat ik er geen screenshot van heb gemaakt ;)
    Maar goed, eind goed al goed en ik hoop dat ze de volgende keer ook zelf zullen blijven nadenken en niet direct met zijn allen in de paniekstand zullen schieten en ook de moeite nemen om uit te zoeken wat dit per regio betekend en niet dit kuddegedrag.

YaelStone, Relax, Wish05 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Iemand iets toewensen en 'geen rekening houden met' zijn in mijn ogen twee compleet verschillende dingen. Ik vraag me oprecht af waar je dit leest of ben je het nu zelf uit zijn verband aan het rukken?

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.601
    31.081
    113
    Vrouw
    Ik wil niks bagatelliseren.

Maar zijn er ooit eerder scholen gesloten vanwege ijzel?
    Ik kan het me niet herinneren.

Ook vrij vanwege sneeuw niet.
    Niet in mijn eigen basisschool en middelbare schooltijd. En ook niet in de afgelopen 8 jaren dat mijn kinderen naar school gingen.

Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was. Maar we waren misschien wel wat nuchterder.
    Als het had gesneeuwd dan kwamen de meeste kinderen met laarzen naar school. En verder normale kleding plus handschoenen en muts.
    Op het plein maakten we sneeuwpoppen, hielden sneeuwballengevechten en pepers en elkaar in.
    Bij binnenkomen stond er een meester met een bezem die iedereen sneeuwvrij veegde.
    De laarzen gingen onder de kapstok en op sokken sjouwen we door de kletsnatte gang de klas in.

Niemand van de kinderen had een skipak. En allemaal hadden we natte sokken.

Ook bij gladheid ging alles gewoon door. Code rood of oranje bestond niet. Hooguit een waarschuwing.
    Pas op voor gladheid als u ergens heen moet.
    En soms kwamen kinderen of leerkrachten daardoor wat later.

Axia, nizzie86, Mapje en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Ja hoor, enkele jaren geleden kon je hier schaatsen op de weg. Onze oudste zat toen op de psz, dus het is 5-6 jaar geleden. Scholen waren een week dicht.

Ja, dat kan inderdaad. Maar niet in deze tijd waarin er niet eens een invaller voor de groep mag of de leerkracht van de ene groep ook even de kinderen van een collega kan opvangen tot die er is.

12. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.392
    113
    Niemand kan er wat aan doen dat knmi code rood geeft. En ik snap echt wel uit veiligheidsoverwegingen dat scholen dicht blijven. De timing is alleen gewoon kut met peren. Wij zeiden net ook tegen elkaar: normaal pakt de een een vrije dag en de ander een vrije dag (waar dat kan) en red je je er wel mee. Overmachtssituaties kunnen er immers altijd zijn. Maar ik denk, voor mijzelf iig sprekende, dat de rek er bij veel mensen uit is. Dat ik vorige week onverwachts weer een dag extra zit te ploeteren en de basisschool juf op Facebook gezellige plaatjes in de sneeuw toont met haar kinderen dan denk ik echt: rot op. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke frustratie omdat de rek er uit is. Want verstandelijk snap ik heel goed dat je met dit weer liever de deur niet uit gaat...

Roanna, Jaimio, mama079 en 11 anderen vinden dit leuk.
  13. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.866
    2.057
    113
    Vrouw
    Wat mij betreft is een leraar net zo cruciaal als een thuiszorgmedewerker of ic medewerker. Naast leerplicht is er ook zoiets als recht op onderwijs. En dat wordt kinderen veel te makkelijk ontnomen.

Waarom zijn we met z'n allen in zo'n kramp beland?
    In plaats van een hele school dicht gooien, kan er ook worden geïnventariseerd welke leraren echt niet de school kunnen bereiken. Dat zijn er niet veel, want bijna iedereen kan er wel komen door bijv een half uur eerder weg te gaan. Of te gaan lopen. Diegenen die dat echt niet kunnen, in regio's waar het echt spekglad is en ook de stoepen onbegaanbaar, kunnen thuisonderwijs geven en alsnog naar hun werk komen zodra dat mogelijk is. De gemiste uren kunnen ze opnemen of op een ander moment inhalen. Of ze worden voor die uren niet betaald. Net zoals een andere werknemer in om het even welke branche.

Axia, nizzie86, Deedee91 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.258
    12.633
    113
    Vrouw
    Ja hoor zijn eerder dicht geweest, of door aankomende weer eerder dicht gegaan.

Alleen nu doordat corona gedoe is scholen dicht een heet hangijzer geworden.
    Was er geen corona en gebeurde het had men anders gereageerd.

Roanna, Jaimio, Axia en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Daar ben ik ook van overtuigd.

Verleden wijst dat ook uit (het is inderdaad wel eens eerder voorgekomen).

Jaimio vindt dit leuk.
  16. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Nee, maar er was nooit eerder corona!
    Er was code rood, dus er wordt gevraagd dat mensen niet de weg opgaan tenzij noodzakelijk. Ik, als werkgever (schoolbestuur), moet er dus rekening mee houden dat leerkrachten thuis (moeten) blijven. Aangezien ik door coronamaatregelen geen groepen bij elkaar kan zetten bij afwezigheid van een leerkracht, heb ik weinig keuze. Niet?
    Dat het allemaal onhandig en moeilijk .... is, geloof ik graag. Dat je op een forum je frustratie even kwijt wil, daar kan ik inkomen. Maar dat blijven kakken op leerkrachten die het toch zo gemakkelijk hebben, vind ik onterecht.
    En tussen haakjes. Ik woon in België, dus ik heb in deze mezelf niet te verdedigen. Maar als deze situatie zich hier had voorgedaan in coronatijd, dan hadden wij als schoolbestuur waarschijnlijk ook geen keuze gehad.
    Misschien moet ik er nog een dooddoener tegenaan gooien? Als leerkrachten het toch zo makkelijk hebben, wees welkom, we kunnen alle handen gebruiken.... ;)

Roanna, tupp, Pleak en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier in de regio is al jaren geen code rood meer geweest, dus eigenlijk geen vergelijkingswaar - maar in sommige zomers was er wel code rood vanwege de hitte, en volgde er een tropenrooster met kortere schooldagen - geen enkele klacht daarover gehoord.
    Nu de pech vlak na de schoolsluiting dat er wel 2x code rood is geweest vanwege winterse omstandigheden...

Lisa280887, Felice en ikkie97 vinden dit leuk.
  18. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Maar dit is toch niet de bedoeling van code rood? Bij code rood wil men zo weinig mogelijk mensen op de weg (ook voetgangers) om de weg veilig te houden voor wie echt onmisbaar is en om ongevallen te voorkomen!
    En dat code rood vroeger niet bestond? Ja, dat maakt toch niet uit. Nu is ze er, ze wordt gebruikt, dus moet ze ook opgevolgd worden door wie dat kan.

Roanna, Suzy85, Seffie en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.258
    12.633
    113
    Vrouw
    @Fuddey Hier wel paar keer vanwege ijzel, storm, heftige onweersbuien

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Ja hoor, toen ik kind was, kan het me nog goed herinneren, omdat mijn vader vrij was, als postbode, dat kwam zelden voor. En een paar jaar geleden waren de scholen hier ook dicht, was ook echt onverantwoord toen

Deel Deze Pagina