Wij hebben 5 kids en de jongste 2 krijgen via de psz ook al volop werkjes. Verder groep 3, 4 en 5. Wij maken heel bewust tijd voor alle opdrachten, doen ze allemaal en halen er plezier uit. Tja het huis loopt achter, we zijn 's avonds volledig op maar hebben wel echt genoten tijdens deze momenten.
@sidmick Zit je zoon op cluster 3 of 4? Ik vermoed cluster 4, maar denk dat cluster 3 “passender” kan zijn. Mijn dochter zit op cluster 3, waar ook kinderen met een normale tot hoge begaafdheid zitten namelijk, doordat ze alle clusters 3 in 1 school hebben, is meer maatwerk mogelijk dan op andere scholen. (Hoewel mijn dochter ook nogal lastig is te plaatsen, maar goed, dat is weer een ander verhaal). Misschien wil je niet in dit topic reageren, mag ook via pb of niet als je er geen behoefte aan hebt.
Het kan een toevoeging zijn wanneer het goed gepland wordt. Hier kwam de leraar er smorgens mee dat we iets moesten koken uit een land waar we op vakantie zijn geweest. Ja leuk bedacht maar ik ga echt niet op stijl en sprong naar de winkel om het avondeten te veranderen . En vanmorgen moest ze in eens iets van 1 kilo, 500 gram, 2,5 kilo en 10 gram voor de camera laten zien.
Ik ben al blij als ik tijd kan maken voor de gewone taken. En als ik dan ook nog verplicht leuke dingen moet doen. Nee sorry. Ze krijgen hier naast het standaard werk ook wel andere opdrachten, bijvoorbeeld dat ze dingen moeten meten omdat ze daar met rekenen mee bezig zijn. Maar dat zijn ook dingen die ze zelf doen. Of maak een boodschappenlijstje voor 20 euro. Maar al die extra dingetjes, knutsel iets van afval, etc. veeg mij naar op. Dat doen ze wat mij betreft maar als ze weer op school zitten.
Ook helemaal in de corona gedachte dat we zoveel mogelijk thuis moeten blijven en je alleen boodschappen moet doen en je kind dan toch niet mee kan naar de winkel echt, hoe verzinnen ze het! Zo'n opdracht bij rekenen wordt hier altijd een dag van te voren aangegeven, dan kun je na schooltijd als je zelf tijd hebt ook nog even meedenken met je kind. Dat is wel fijn.
Nee natuurlijk ben je niet de enige die dit een toevoeging vind. Dat vind ik ook. Maar ik zou niet weten hoe dat te moeten integreren. Ik ben zo ongeveer aan het eind van mijn latijn. De rek is er uit. Dus dan ben ik al blij als het gewone werk gedaan wordt. Laat staan dit soort extra’s. Dat jij er wel tijd voor hebt of ergens voor kan maken is alleen maar heel fijn. Maar het is dus wel een aanname dat een ander dit niet belangrijk zou vinden omdat die dat niet in praktijk kan uitvoeren.
ja ik vind dit soort dingen ook belachelijk eerlijk gezegd. Het is vooral belangrijk dat kinderen hun rekenen en taal niveau op peil houden en dat ouders daar zoveel mogelijk hun best voor doen. Zes weken geen knutsel en knip opdrachten wordt niemand op de lange termijn slechter van
Ik krijg zojuist een mail dat de jongste morgen een knikkerbaan moet maken, ik daarvan een foto moet maken, want dat komt in het portfolio van de kinderen. Ik krijg dus neiging om ze een dagje extra aan te melden voor de noodopvang.
Fijn dat jullie er wel tijd voor hebben. Ik zou willen dat het kon, maar bij ons is die ruimte er niet.
Ik volg even. Zoon zit cluster 2. Moet naar cluster 3 of 4. Licht aan wat passender is ivm fysieke problematiek icm ass. Mag ik vragen waarom Jou kindje op 3 zit? Mag ook via pb hoor. Sorry voor de directe vraag, maar zitten momenteel in de oriënterende fase.
Nou ja ik merk dat mijn jongste echt enorm veel behoefte kreeg aan knutselen... en ik ben niet zo goed in projectjes verzinnen... ik vind het toch wel handig dat ze vrijblijvend wat van die opdrachtjes meekrijgen en dat die “naar draagkracht “ kunnen worden uitgevoerd Hier krijgt de jongste iedere dag naast het gewone werk een paar extra opdrachten, sommige daarvan hebben begeleiding nodig en kunnen we alleen op onze vrije dagen doen, maar andere kan hij ook zelf of samen met zn broer. Zolang het niet verplicht is, is het leuk. Iedere vrijdag is er een bak/kook-opdracht en dat is ook heel gezellig en lekker om op mijn vrije dag samen te doen
Haha, net wat ik dacht! Ben blij als zoon van 9 (groep 6) iedere dag zijn taken doet voor de hoofdvakken: taal, spelling, rekenen. Daarnaast elke dag een ander vak: aardrijkskunde, nieuwsbegrip, Engels. Kost de nodige tijd. Dan met zoon van 5 (groep 2) nog een werkje ed. maken. Dan zit mijn ochtend erop. Dan heb ik in huis nog genoeg te doen. En heb ik het geluk dat ik geen baan buitenshuis heb die ook mijn tijd en aandacht vraagt. Moet er niet aan denken om ook nog verplicht te worden om appelmoes te gaan maken. Daarbij komt ook nog dat ik dat nogal wat vind: hier in huis heerst corona. Ik ben zelf net er vanaf. Mijn zoon van 9 ook. Zoon van 5 is afgelopen zaterdag positief getest. En dan met hun koekjes of appelmoes voor een ander maken? Lijkt mij geen goed idee
Ik heb nergens gezegd dat ik het geen toevoeging vind aan het onderwijs. Want dat is het zeker wel. Maar er wordt te veel gevraagd. Wij werken beiden, vitaal beroep, 3 kinderen in verschillende leeftijden, ik heb geen pabo gedaan, heb ook nog een huishouden (hoe minimaal op het moment ook, maar ze zullen toch moeten eten bv) en ook nog toevallig 1 kind met autisme (voor wie het überhaupt een prestatie is om de gewone dingen van school af te krijgen) en eentje met adhd. Hoe leuk en hoe nuttig ook, ik ben blij als ze taal en rekenen goed kunnen maken. De rest komt later weer.
Mijn dochter heeft ook ass (hoewel nu blijkt dat ze een onderliggend syndroom heeft), maar heeft ook een gigantische ontwikkelingsachterstand, dus bij haar was alleen cluster 3 een optie eigenlijk. In school zit een dependance van het revalidatiecentrum en dat is wel heel erg fijn, dan kunnen ze therapieen krijgen tijdens schooltijd (dochter is hypermobiel en hypotoon, komt ook door het syndroom dat ze heeft, maar zie je soms ook bij kinderen met alleen ass). Hier zit in dezelfde regio ook een cluster 4 school, die volledig gespecialiseerd is in autisme en ook samenwerkt met de behandelgroepen van de jeugdpsychiatrie, voor die school had ik zeker gekozen als dat een optie was geweest. De andere cluster 4 scholen in de regio niet, daar zou mijn dochter veel te kwetsbaar voor zijn. Het is dus lastig te adviseren als je niet weet wat precies de opties zijn. Over het algemeen ligt de nadruk bij cluster 3 wel wat meer op de lichamelijke beperkingen en als het autisme het meest op de voorgrond staat, is het misschien niet de beste keus. Wat wel een voordeel is, is dat cluster 3 scholen over het algemeen erg beschermend zijn, met vaak kleinere klassen dan op cluster 4. Als je door wilt vragen, mag je me natuurlijk een pb sturen.
Nee natuurlijk ben je niet de enige, maar ik maak in deze tijd 60 uur per week en mijn man in hetzelfde beroep ook. Ben blij als de week weer vlot verlopen is en de kids niets tekort gekomen zijn.
@Cin85 Rol gewoon een lading knikkers door de kamer Wie heeft gezegd dat de baan zo smal/breed/lang/hoog moet zijn