Ik vind het jammer dat er nog geen duidelijk zicht is op opening van de middelbare, dat zou toch ook een prioriteit moeten zijn?
https://nos.nl/artikel/2366943-basisscholen-open-maar-middelbare-scholen-nog-dicht-onwenselijk-en-onverantwoord.html
Hier op school ook niet, de juffen merken eigenlijk niets aan haar. Maar dochter zit dan dus absoluut niet lekker in haar vel en thuis zien we heel vaak een gefrustreerd en ongelukkig kind. We zullen zien. Deze fijne weken heeft ze toch mooi meegepakt
Als je als ouder denkt weer lekker naar je werk te kunnen ben je wel wat naïef. Is nog steeds werk zoveel mogelijk thuis toch?
Feitelijk gezien is 5000 op ongeveer 2,5 miljoen (4-18 jarigen) relatief weinig. Maar altijd 5000 kinderen teveel. Maar het verklaart waarschijnlijk wel waarom er maar weinig aandacht aan wordt besteed.
Ja. Maar je kunt wel weer gewoon ongestoord werken thuis. En dat is voor veel ouders een heel fijn vooruitzicht.
Ik moet over een paar weken weer aan het werk, heb geen cruciaal beroep en kan niet thuiswerken. Dus ja voor ons is het alleen maar lastig dat de bso dicht blijft. Naar ons werk gaan we sowieso.
Oh ja wat lijkt me dat enorm lekker! Ik zei al op het werk dat ik een week vrij ging nemen en dan met een zak chips ongestoord in bad ging zitten. Een week lang
Tja dat is een lastige, Maar ik denk grotendeels door zelf Het goede voorbeeld te geven. In ons geval: ik raak zelf ook overprikkeld als ik continu onder de mensen ben dus heb ik nu werk Waarbij dat niet zo is.Dit maakt mij dus een ontspannender moeder. En nog een reden om voor het werk te kiezen is geweest dat het flexibel is en dat onze kinderen daarom na school niet naar de opvang hoeven, om hen ook zo min mogelijk prikkeling te geven. Verder ben ik juist op andere vlakken dan ook wel weer een beetje streng. Als ze bijvoorbeeld zeggen dat ze geen zin hebben in iets van school dan zeg ik ook wel snel tja het is niet anders, Ik heb ook wel eens dingen waar ik geen zin in heb, maar het moet toch. En tegelijkertijd probeer ik ze ook mee te geven dat het goed is om even een rustmoment te nemen en opzoeken als je daar behoefte aan hebt
De scholen weer open met de Britse variant die rondwaart, is dat wel veilig? https://www.volkskrant.nl/a-b3d1779d
Dat klinkt allemaal heel makkelijk, was het maar zo makkelijk... Dan hadden we niet bij de orthopedagoog gelopen (nu een jaar). Mijn dochter kan helaas niet kiezen bij wie ze in de klas zit. En het zijn bij haar niet alleen de prikkels waar ze last van heeft. Naar de opvang gaat ze nu al bijna een jaar niet meer.
Toevallig geef me de 5? Of heb je een ander goed boek? Geef me de 5 geeft ons zo veel inzicht. Ook op situaties opschool en heeft ons duidelijk gemaakt dat ze hem nu dus echt niet begrijpen en we dus beter naar ander onderwijs kunnen. Sorry voor het of topic gaan.
Staat heel leuk en zal vast voor veel kinderen werken. Maar onze zoon met ass is dit echt niet zo makelijk hoor. En zodra je met dit soort uitspraken komt is hij de weg compleet kwijt omdat hij echt niet begrijpt wat 'mijn soms geen zin hebben ergens in' Te maken heeft met dat hij op dat moment geen schoolwerk wilt doen. Verder is in zijn hoofd thuis thuis en school school. En dit ga je echt niet met ' streng' zijn veranderen. Hoe meer emotie ik laat zien hoe meer hij het niet begrijpt.
Ik snap helemaal dat je hier in deze tijd geen tijd of zin in hebt. Maar heb je je wel eens afgevraagd waaróm de leerkracht deze opdracht geeft? Je werkt aan heel veel doelen bij het bouwen van een knikkerbaan Dat geldt ook voor bijvoorbeeld kook- en bakopdrachten. Denk aan het uitbreiden van de woordenschat, begrijpend lezen, wegen, tijd aflezen, het gebruiken van reken- en taalbegrippen etc. Misschien leuk om te weten Zeker niet! Ik (kleuterjuf) doe dit soort activiteiten juist graag met mijn kinderen, omdat ik weet dat ze hier meer van leren dan uit het boekje Lekker blijven doen zou ik zeggen!
De scholen weer open met de Britse variant die rondwaart, is dat wel veilig? De basisschool en de kinderopvang weer open terwijl daarbuiten de extra besmettelijke Britse variant rondsluipt, is dat wel veilig? Niet helemaal, erkennen experts. Maar een reeks nieuwe studies biedt toch enige hoop. Maarten Keulemans1 februari 2021, 18:04 Protest tegen het heropenen van de basisscholen in New York.Beeld Reuters Ook de medisch experts van het Outbreak Managementteam (OMT) erkennen het volmondig. Als de basisscholen en de kinderopvang volgende week de deuren weer openen, zal dat nieuwe uitbraken geven. Klassen zullen naar huis worden gestuurd. Juffen en meesters ziek worden. Familieleden besmet raken. In een situatie die toch al ‘ronduit zorgelijk’ is, geeft dat ‘een reëel risico op verdere toename van ziekenhuis- en ic-opnamen’, schrijft het OMT in zijn advies aan het kabinet. Een beroerd uitgangspunt om de scholen toch maar weer te openen, dus eigenlijk. Al helemaal nu in ons land momenteel ‘de Britse variant’ oprukt, de extra besmettelijke virusvariant uit Kent? In de eerste week van januari was nog 8,9 procent van de monsters uit een steekproef van het Britse soort; de week daarna al 19,8 procent. Dat zou betekenen dat, naar het RIVM inschat, de variant al bijna de helft van alle coronabesmettingen veroorzaakt. Maar de druk om de kinderen weer naar school te laten gaan is groot: thuisblijven bevordert een ongezonde leefstijl, kweekt leerachterstanden, verscherpt de verschillen tussen lagere en hogere klassen en werkt misstanden zoals mishandeling in de hand. In dat spanningsveld tellen wetenschappers hun zegeningen. Ze komen tot drie: 1 Corona raakt kinderen het minst Epidemiologen zeggen het vaker, en ook uit de nieuwere onderzoeken blijkt het telkens opnieuw. Terwijl bij ziektes als griep en mazelen jonge kinderen de motor zijn die de epidemie aanjagen, zijn het bij covid-19 juist de volwassenen, grofweg tussen 18 en 60 jaar, die de meeste besmettingen doorgeven. Neem een nieuwe, recente studie van het Noorse RIVM. Men volgde 292 kinderen en volwassenen die nauw contact hadden met een geïnfecteerd basisschoolkind. Slechts drie van de 292 bleken besmet, een risico van maar 1 procent. Dat kan ermee te maken hebben dat kinderen in hun luchtwegen nog weinig ACE 2-receptoren hebben, is een van de theorieën, de moleculaire poortjes waarlangs het virus cellen binnenglipt. Bovendien zitten de receptoren bij jongere kinderen meer in de bovenste luchtweg: dat kan verklaren waarom kinderen zelden ernstig ziek worden. Een andere hypothese is dat de afweer van jonge kinderen anders is afgesteld. Dat zou verklaren waarom relatief veel kinderen rondlopen met in hun bloed antistoffen tegen het virus, zonder iets van het virus gemerkt te hebben. Hun afweer zou het virus razendsnel afslaan, zodat ze wel antistoffen krijgen, maar geen ziekteverschijnselen. 2 De nieuwe variant valt bij kinderen mee Jazeker: de nieuwe, uit Engeland overgewaaide variant B.1.1.7 is ook besmettelijker voor kinderen, zo is duidelijk. Naar men aanneemt krijgen kinderen die de variant oplopen vaker ziekteverschijnselen dan kinderen met het ‘klassieke’ virus. En ze geven het virus daardoor ook vaker door. Maar nu gezondheidsexperts van Public Health England de tijd hebben gehad om 20 duizend gevallen van besmetting met de variant tegen het licht te houden, blijkt er ook iets anders. Wat geldt voor het gewone virus, geldt ook voor B.1.1.7. Jonge kinderen worden er veel minder vaak door getroffen dan volwassenen en geven het ook minder door. Een kind geïnfecteerd met de Britse variant is nog steeds minder besmettelijk dan een volwassene die rondloopt met het ‘klassieke’ virus. Extra moed putten gezondheidsexperts uit de uitbraak in Lansingerland, waar het virus op een basisschool stilletjes om zich heen kon grijpen voordat men erachter kwam dat B.1.1.7 in het spel was. Alles trok de GGD uit de kast om het virus te vinden. 45 duizend geteste inwoners later, had men slechts enkele tientallen besmettingen met de variant gevonden, haast allemaal met een direct lijntje naar de basisschool. Blijkbaar is ook de Britse mutant niet de brandstof die uitbraakjes op lagere scholen uitvergroot tot razende vuurstormen. 3 Met maatregelen valt er winst te behalen Handjes wassen. Waar mogelijk anderhalve meter afstand houden. Mondkapje op in de gang. Ventileren. In groep 7 en 8 zoveel mogelijk in tweetallen werken. Bij verkoudheidsklachten thuisblijven en naar de teststraat. En als er iemand positief test, de hele klas vijf dagen thuis in quarantaine en pas weer naar school na een negatieve coronatest. Het is nogal een waslijst aan voorwaarden die het kabinet stelt voor het weer openen van de basisschool. Voor wie meerdere kinderen in verschillende klassen heeft, kon dat alsnog wel eens veel thuiswerken worden met al die klassenquarantaines. Maar het heeft zin, wijzen de onderzoeken uit. ‘Schooluitbraken zijn zeldzaam, zelfs als er veel verspreiding van het virus in de gemeenschap is. Mits scholen de grootte van klassen beperken en veiligheidsmaatregelen zoals mondkapjes vereisen’, zoals vakblad Science de stand van onderzoek samenvat. Zo onderzocht een team van de Duke University School of Medicine negen weken lang nauwlettend wat er met 90 duizend leerlingen en docenten gebeurde in elf schooldistricten, toen het aantal besmettingen daar zo hoog lag als in december bij ons. Toch vonden op de scholen maar 32 besmettingen plaats. ‘Een extreem beperkte overdracht’, aldus het team in vakblad Pediatrics. ‘Als de overdracht net zo gewoon was op school als in de gemeenschap, hadden we 800 tot 900 secundaire infecties op de scholen verwacht.’ Hun vermoeden: voorzichtig zijn helpt. ‘Onze cijfers geven aan dat scholen veilig kunnen heropenen als ze goed sars-cov-2-preventiebeleid ontwikkelen en naleven.’
Ik snap oprecht niet dat de basisschool en opvang wel open mag Maar de bso niet Want dan komen er verschillende scholen samen en meer contacten tussen kinderen. Maar ze mogen wel naar voetbaltraining , hockeytraining enz........ En daar hoeft ook geen 1.5 meter afstand gehouden te worden.