Advies Red Team: Houd scholen voorlopig dicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door 1991Mamavanvier, 30 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik hoop ook heel erg dat ze half januari weer naar school kunnen, maar als het langer duurt, dan is het voor ons persoonlijk niet zo’n probleem.
    Kinderen ervaren (ondanks min. 1 ASSer) geen enorme moeilijkheden gelukkig, ze hebben elkaar en er komen regelmatig vriendjes spelen/logeren.
    Ik werk niet en man werkt al sinds maart volledig thuis (in z’n eigen kantoorruimte:thumup:;))
    Maar ik weet dat heel veel mensen/kinderen er minder relaxed bijzitten. Vooral voor hen hoop ik dat in ieder geval de basisscholen over 2/3weken weer opengaan.

    @tuc :cry: je arme kereltje. Sterkte met de situatie..
     
  2. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.659
    1.188
    113
    @tuc wat ontzettend rot zeg :(
     
  3. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Hier niet zozeer eenzaam maar wel verdrietig dat er niks voor haar was en gr 2 kreeg klein stapeltje mee maar gr 1 niet
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik hoop ook écht dat de scholen de 18 weer open gaan... Hoopte eigenlijk nog steeds op de 11e.. qua basisscholen dan. Middelbare iets langer.. hoe rot ook.. tja.

    Ik denk wél dat veel scholen weer terug moeten naar hoe ze het deden toen de scholen na de eerste sluiting weer nét open waren: Continue rooster als dat er al niet standaard was, starten op verschillende tijden - allemaal om de ouders vooral bij school weg te houden.

    Ik vind het psychisch voor me zelf gewoon ook zwaar. De begeleiding. Het beschikbaar moeten zijn voor de kinderen. Zeker in de winter nu- wanneer het altijd al wat minder gaat.
    Ik denk dat dat voor veel mensen een probleem gaat zijn die psychisch al niet helemaal lekker in hun vel zitten. Een groot verschil met de vorige lock down.
    Tot nu hebben we qua weer nog redelijk mazzel gehad, maar als je continue dit troosteloze weer erbij hebt, wordt het ook wat dat betreft extra zwaar.

    En ik mis mijn werk gewoon... of eigenlijk; het water.. de ontspannende werking - de warmte op de werkvloer.. Van de week door een verkoudheid (en uiteindelijk negatieve test) weer een fysio afspraak moeten afzeggen..

    Nee - ik hoop écht dat ze de 18e weer mogen... ik denk dat het tegen de tijd dat ze 1 week thuisgewerkt hebben, echt uitkijken wordt naar die 18e en als je dan hoort dat het nog 2 weken zal zijn.. oei..

    Overigens laat ik de kinderen wel eventueel met een vriendinnetje afspreken om samen huiswerk te maken.. iets gezelliger...
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  5. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.697
    1.618
    113
    Vrouw
    Ik zou er echt enorm van balen als er een verlenging komt, maar echt vooral voor de kinderen. Ze gaan nu twee dagen per week naar de nood bso ivm ons werk en voor de rest spelen ze op straat met kinderen of er waait een vriendje of vriendinnetje aan. Kids zijn gelukkig eigenlijk heel happy op het moment.

    Wel ben ik bang voor achterstanden op school. Hoe ik mijn best ook doe, ik ben gewoon geen juf.
    Overigens liever wel nu langer dicht dan straks WEER dicht,
     
  6. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Je kan evt ook op internet groep 1 en 2 werkjes zoeken en uitprinten. Vond mn dochter vorige keer veel leuker dan dat beetje van school
     
  7. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Ik zie ze het liefst ook weer naar school gaan zonder verlenging.
    Maar dat is meer omdat ik gewoon zooo graag wil dat alles weer terug is bij het oude normaal.
    Thuiswerk is hartstikke goed geregeld, er is al duidelijk wat ze na de vakantie moeten gaan doen. De mogelijkheid om met andere kinderen te spelen is er gelukkig.
    Heb liever dat ze wat langer thuis blijven zodat alles op gebied van Corona weer een beetje rustig wordt, dan dat we straks weer met een thuissituatie komen te zitten.
    Om achterstand maak ik me nog niet zoveel zorgen (voor mijn kinderen althans)

    @tuc veel sterkte
     
  8. Oranjerood

    Oranjerood Actief lid

    12 feb 2014
    128
    59
    28
    Hier mijn oudste die er erg veel last van heeft. Ze zat voor de vorige lockdown al 2 weken thuis van school, omdat het gewoon echt niet ging op de toenmalige school. Het thuisonderwijs was verschrikkelijk geregeld en gaf ontzettend veel stress. Daarnaast zagen we eigenlijk niemand, en dat maakte haar heel ongelukkig. Ze heeft zelfs momenten gehad dat ze zei dat ze het allemaal.niet meer zag zitten.. En niet dat het nou allemaal zo vreselijk was thuis.. we deden genoeg leuke dingen. Maar als ze op een leeftijd komen dat ze het nieuws kunnen lezen, en alles begrijpen.. dan kan ik me de paniek en uitzichtloosheid wel voorstellen bij zo'n kind. Uiteindelijk hebben we haar tot de zomervakantie thuis gelaten, omdat de situatie op haar oude school dermate onveilig was. Dat was een opluchting voor haar, maar uiteindelijk wel veel te lang zonder schoolse structuur en schoolse sociale contacten. Ze miste dat zo erg. Na de zomer vakantie met veel plezier gestart op een nieuwe school en ze is zo erg opgebloeid. Ze had het erg naar haar zin. Maar ja, toen kreeg papa corona en moesten we 2 weken in quarantaine. Waren ze net 2 dagen op school, kregen ze het nieuws van de lockdown. Eerlijk, ik heb al 2 weken een opstandig verdrietig meisje thuis die slecht slaapt en niet lekker in haar vel zit. Om het minste geringste in huilen uitbarst.. en bang is dat die stomme corona nog wel een paar jaar aan zal houden. Dit gaat haar ook niet in de koude kleren zitten. Ik kijk al erg op tegen aankomende 2 weken thuis onderwijs... Maar heb mezelf voorgenomen om de lat niet te hoog te leggen. Lukt het niet, jammer dan. Ik maak me niet zozeer zorgen om de resultaten, maar meer om het sociaal emotionele aspect.

    Als ze de scholen nog langer dicht houden vind ik dat echt onverantwoord. Ze verzinnen elke keer wel weer een nieuwe smoes om regels door te moeten voeren. Nu 'zijn er aanwijzingen' dat kinderen vatbaarder zijn voor de nieuwe corona variant. Als ze nou eens eerst heel consequent alle andere regels zouden naleven, ipv nu alle kids die geen recht hebben op noodopvang dan maar onder te laten brengen bij opa en oma bijv.. i mean, dan mist het toch zijn hele doel?

    Ben er echt klaar mee. Die regels. En al die mensen in NL die dit allemaal maar voor zoete koek slikken.
     
    Gewooniemand, hummeltje5, Axia en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    @tuc wat vreselijk om te lezen. Veel sterkte. :(
     
  10. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    In de eerste lockdown zagen wij 7 weken lang geen vriendjes en vriendinnetjes sn gingen we niet naar de speeltuin enzo. Dat doen wij nu wel anders waardoor de kinderen niet zo erg vereenzamen. En ook als er straks thuisonderwijs is wil ik dat blijven doen.
    Jammere is dat ik 4 januari begin bij een nieuwe baan. Geen recht (meer) heb op noodopvang en thuis digitaal ingewerkt wordt. Dat wordt dus wel een ramp met de kinderen thuis. Die eerste 2 weken heb ik nu geregeld al voelde en voelt het echt fijn om overal met je kinderen te 'leuren' en ze hier en daar een daagje te 'droppen' straks maar het is niet anders. Ik hoop dat ze 18 januari weer naar school kunnen. Zo niet dan maken we er het beste van en gaat het ook zeker wel lukken maar wordt het pittiger dan de eerste lockdown. Toen had ik wel recht op noodopvang en kon ik ook in de avond werken of wat uurtjes in het weekend als mijn man thuis was waardoor ik weer weg kon en zo kon ik de kinderen helpen met school. Ik weet nog niet hoe ik dat straks zou moeten doen als de scholen langer dicht blijven...
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor even bezighouden zijn die printwerkjes prima. Kinderen vinden het vaak zelf ook wel leuk, lijkt een beetje op ‘schooltje spelen’. Maar voor de ontwikkeling zou ik ze lekker laten spelen & bouwen. Dus laat ze met blokken verschillende verblijven maken voor een dierentuin, waarbij ze dieren die in het wild samen voorkomen in 1 verblijf zetten. Of laat ze een zo hoog mogelijke toren maken of een kasteel dat links en rechts precies hetzelfde is.

    Of leg een patroon neer van duploblokken en laat ze hetzelfde leggen. Iets moeilijker variant: laat het in spiegelbeeld namaken,

    Voor de jongste kleuters: knippen. Als ze het nog niet goed kunnen, gewoon rechte lijnen en licht golvende lijnen op papier zetten en die laten knippen. Kunnen ze het al wat beter, dan een cirkel of simpel figuur laten uitknippen.
    Je kunt ze daarna de dingen die ze geknipt hebben, van klein maar groot (of van kort naar lang) op een vel papier laten plakken.

    Je kunt ook hun naam op een groot vel papier schrijven en ze bij elke letter van hun naam een voorwerk laten zoeken dat met die letter begint. Dus als je kind Henk heet, dan een hoed, eetlepel, nagelschaartje en kerstbal (ofzo). Of juist één letter centraal zetten en zoveel mogelijk spullen verzamelen die met die letter beginnen.
    Als letters nog te lastig zijn, laat ze dan maar eens verschillende dingen die dezelfde kleur hebben zoeken. Of spullen met dezelfde vorm.

    Als je zelf echt even aan het werk moet, zijn er op youtube filmpjes te vinden waarbij bijvoorbeeld prentenboeken worden voorgelezen en liedjes worden gezongen. Ook prima hè, even wat ontspanning. Zelf voorlezen is natuurlijk nog leuker, maar je moet soms nou eenmaal werken, zo goed enzo kwaad als dat gaat. Als je tijd hebt en zelf voorleest, kun je het interactief maken. Vragen hoe je kind denkt dat het verder gaat en waarom iemand iets doet. Je legt lastige woorden uit. En kunt daarna vanuit zo’n boek bijvoorbeeld de opdracht geven om iets te bouwen of te tekenen dat bij het verhaal past,

    Liefst levert de juf natuurlijk dit soort opdrachten aan. Maar ja, de praktijk is helaas anders. Misschien dat er mensen zijn die hier nog wat mee kunnen, met hun kleuters. En als het kan, lekker veel naar buiten. Ook als je bijvoorbeeld wandelt, kun je bezig zijn met een kleur, een vorm, een letter of een cijfer. (Zoek overal het cijfer 3 of dingen die rond zijn.)
     
    hummeltje5, Sylver, Koraal82 en 19 anderen vinden dit leuk.
  12. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Heb ik gedaan maar het komt niet van de juf.
    Nu hebben wij een envelop klaar gemaakt dus die valt maandag op de mat☺️
     
    hummeltje5, Emilie69 en siets vinden dit leuk.
  13. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Wat een hoop tips dankjewel! Kan ik voor mn 3 jarige ook wel wat mee, was net een beetje op een punt van: wat gaan we nu weer met haar doen.
     
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Middelbaar dichthouden snap ik wel maar basisonderwijs en opvang zou ik graag weer open zien en in het bijzonder het speciaal onderwijs. Eind van de 1e lockdown hadden wij een dochter die ons sloeg krabte en pas om 22.00 sliep dus dat wil ik echt niet nog een keer (LVB en ass)
     
    Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  15. Novi

    Novi Niet meer actief

    Wat ontzettend naar. Waarom is de noodopvang geen optie meer?
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kijk ook eens op Pinterest voor peuteractiviteiten. Je schrikt je dood, haha. Sommige dingen zijn echt :eek: "Hebben die mensen een personal assistent èn een partyplanner èn een klusteam om dit soort dingen te verzinnen, voor te bereiden en uit te voeren??" Maar er zitten vaak ook echt leuke, laagdrempelige ideeën bij. Zowel voor peuters als kleuters, trouwens.
     
    Syane en ButterflyPassion vinden dit leuk.
  17. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Hier ook een kind wat er bijna onderdoor ging tijdens de eerste lock down. Nog steeds hebben we hulp hierbij. De dagen zijn zwaar en ze is zo vaak verdrietig, vreselijke huilbuien.
    Hier in de buurt wonen geen kinderen om mee te spelen en we zitten midden in een verhuizing naar een andere plaats. Ook al zo goed te regelen allemaal met 2 pittige kinderen thuis. Oudste zou dus na de kerstvakantie beginnen op de nieuwe school. Hoewel het thuisonderwijs van die school er veel beter uit zit als van de vorige vind ik het vreselijk dat ze nu zo moet starten...
     
  18. Novi

    Novi Niet meer actief

    Naar wat ik begreep was de reden van deze maatregel om ouders meer te dwingen thuis te werken. Als dat echt zo is, dan zuigen ze het wat mij betreft wel uit hun duim. Er zijn zoveel andere maatregelen te bedenken om dat doel te bereiken. Maar ik sta sowieso niet meer achter de keuzes die gemaakt worden.
     
    Gewooniemand, hummeltje5, Noxe en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Omdat itt het voorjaar zo'n beetje alle ouders die recht hebben op noodopvang (met 1 vitaal beroep dus al) dat recht nu ook nemen. Het is megadruk daar. En het zijn qua begeleiding ook niet alleen onze eigen 2 leerkracht ondersteuners maar omdat het zo druk is wordt het stichting breed geregeld en met bso krachten.
    Dat is voor hem helemaal geen optie.

    Bedankt allemaal
     

Deel Deze Pagina