Advies Red Team: Houd scholen voorlopig dicht

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door 1991Mamavanvier, 30 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Als je mijn posts goed leest zie je dat ik ook niet voor algehele sluiting ben.

Maar er worden hier simpelweg soms dingen gezegd die kort door de bocht zijn. Daar reageer ik op.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  2. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Hier precies zo bij groep 3. Geen enkele online les. Ik vind dit ook erg mager.

Van groep 1 verwacht ik ook nog een A4 met opdrachtjes. Die zou ik liever eerder ontvangen zodat je je (of de oppas) een beetje kunt voorbereiden.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    #423 Youtan, 3 jan 2021
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    Wow, ik schrik hier wel van. Zo weinig online les. En dan heb ik nog een boze brief naar school gestuurd dat ik het te weinig vind, dat school niet vrijblijvend is. Hier ma,di, do, vrij een uur online les. Mijn dochter doet dit zelfstandig, ze zit in haar kamer aan haar bureau met haar iPad en ze hebben ‘gewoon’ klassikaal les. Met voorlezen en beurten. Ze pakt haar eigen spullen die ze nodig heeft, dat doen ze op school ook. Niet dat de juf alles per kind klaar kan leggen. Na de instructie en de online les, gaat ze haar werk maken + 15 minuten lezen, dexlex (dyslectieprogramma), en 15 minuten junior Einstein.
    Hier staat in de begeleidende mail wel dat het niet vrijblijvend is en ze iedereen verwachten in de online les, lukt het niet, dan moeten ze officieel afgemeld worden met een reden. (Zodat school hier misschien nog hulp in kan bieden: device of noodopvang)
    Ik maak wel een aftekenlijst voor haar per dag, zodat ze precies ziet wat ze nog moet doen voordat ze buiten kan gaan spelen. Huiswerk mag ze ook samen met haar vriendin op teams maken en op vrijdag ben ik vrij, dan komt haar vriendin hier de les volgen en geef ik rekenbijles.

Mijn man geeft les op zolder, ik geef les beneden.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Maar mailen jullie school hier ook over?

Ik kreeg tijdens de eerste lockdown nl te horen dat de leerkrachten niet digitaalvaardig genoeg waren?! Toen ben ik best boos geworden. Allemaal HBO’ers, dus doe er wat aan! En omdat wij beiden zelf docent zijn en wij ook van de ene op de andere dag alles digitaal moesten doen en dat lukte ook gewoon.
    Met kleuters zou ik ook niet weten wat je moet doen trouwens, maar vanaf groep 3 zeker wel.

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook elke week een besmette ouder, maar die hadden het via het werk (in de zorg) of broer/zus op de middelbare.

Daarnaast zou het met de huidige cijfers gek zijn als er niet met regelmaat een besmette ouder zou zijn.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit inderdaad.

tuc vindt dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ik zeg niet dat kinderen niet meedoen aan de besmettingen, alleen in mindere mate. Verder is het een feit dat in het grootste gedeelte van de scholen geen clusters zijn gevonden.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Hier ook niet. Nu wel elke dag een online meet met de klas. Dat is al een hele verbetering tov de vorige keer.
    De leerkrachten doen zelf op school de noodopvang. Maar dat zijn maar enkele kinderen. Dus 1 of 2 leerkrachten nodig hiervoor. En de kinderen moeten gewoon zelfstandig werken en spelen dan. Dus enkel wat lichte begeleiding.
    Wat ik jammer vind is dat ze niet online met kleine groepjes werken met de kinderen die dat extra nodig hebben. Naar mijn idee kan dat best.
    Want extra instructie of filmpjes of uitleg op papier krijgen de kinderen niet. Ze moeten het zelf met de ouders uitzoeken.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het echt wel uitmaken of je een les van internet plukt of zelf iets maakt. Voor de kinderen is het gewoon prettig om hun eigen leerkracht te zien. En zoveel mogelijk de lessen ook volgens eenzelfde opbouw / lay-out in plaats van elke les een ander gezicht, andere stem, andere manier van praten. Zeker voor de jongere kinderen maakt het echt wel uit of het de eigen juf is of een vreemde! Dus als je geen filmpjes hebt gemaakt, hoop ik wel dat je echt meerder uren per dag online beschikbaar bent zodat echt alle kinderen in de gelegenheid zijn om jou even te zien en te spreken en hun vragen te stellen.

Gisteren heb ik op youtube eens de zoekterm "4 januari" ingevoerd. Trots op een heleboel collega's! Er staan enorm veel instructiefilmpjes online! Sommige ook voor lessen die ik zelf ook geef of waarvan ik zie dat het overeenkomt met de lessen voor onze jongste zoon. (Zijn leerkrachten geven helaas geen les, hebben geen filmpjes etc. Dus voor hem zit ik het nu zelf maar te maken voor de dagen waarop ik zelf werk. Want nu is de situatie dat ik 3 dagen per week zelf volle bak les geef maar dat één van mijn kinderen aan zijn lot wordt overgelaten.)
    Ik heb even gekeken of ik hem kan laten 'aansluiten' bij een andere klas waarvan de leerkracht wel filmpjes heeft gemaakt met uitleg. Maar weet je; bijna al die leerkrachten spreken echt persoonlijk hun klas aan. 'Goedemorgen kinderen van groep 3 van de Regenboogschool. De beste wensen voor het nieuwe jaar. Het jaar begint wel gek, met thuisschool in plaats van samen in de klas. Maar juf Annet en ik gaan jullie zo goed mogelijk helpen. Je kunt ons bereiken via ...' etc

En zo hoort het ook, vind ik: persoonlijk je groep aanspreken. Laten zien dat je er toch voor ze bent. En dat maakt zo'n filmpje dus niet geschikt voor een andere leerkracht (hier ouders: linkje). En ja: er zijn ook lessen die wat algemener zijn. En die kun je heus ook wel eens inzetten. Dat doe ik buiten corona ook wel eens. Dan zoek ik een filmpje uit waarbij dingen hetzelfde worden uitgelegd als ik in de klas doe. Daar kunnen kinderen en eventueel ouders thuis nog eens naar kijken om op te frissen. Maar kinderen die thuis zitten een hele week filmpjes van een ander voorschotelen... nee, sorry.

Nu zit er bij mij ook een stuk frustratie bij hoor. De juffen van onze jongste zijn één uur per dag online. Je mag inloggen als je vragen hebt, maar er wordt niet standaard uitleg gegeven. Verder een paar filmpjes waarbij woordjes geflitst worden... en dat is het. Geen uitleg over nieuwe stof, niks! Dus "Je leert vandaag de nieuwe letter ng. Maak blz. 6 en 7 van je werkboek." Sorry??? Als je zo over je eigen vak denkt, kunnen we groep 3 blijkbaar wel opheffen... Kinderen kunnen blijkbaar zelfstandig, zonder enige uitleg van de juf, nieuwe letters leren lezen en schrijven? Heel bijzonder.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier was het het plan wel om deze keer digitaal les te gaan geven, maar toen we gisteren de weekschema s kregen, was dat niet meer te vinden.
    Nu weet ik niet of meerdere uren per dag achter elkaar op de tablet een goed idee vind. Ik heb na de eerste lockdown best wel wat middelbare school leerlingen gezien, waarvan de ogen behoorlijk achteruit zijn gegaan.

Maar op zich zijn de weekschema s wel ok, maar voor elk kind gelijk en dat is jammer.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit vind ik echt schandalig. Ik hoop dat al die leerkrachten die denken dat ze er vanaf komen met een uurtje per dag online, dan ook 7/8 deel van hun salaris aan een goed doel schenken aan het einde van de maand! Maar dat is natuurlijk ijdele hoop.

Suzy85, Youtan en Syane vinden dit leuk.
  12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Zo gaat het hier dus ook zo ongeveer :(
    En helemaal geen instructie of filmpjes. Bereikbaar voor vragen. En dan die meet per dag maar die moeten we zelf voorbereiden. Dus de stof van te voren doornemen. En kijken waar vragen of moeilijkheden liggen. Eenvoudig gezegd maar niet zo makkelijk gedaan natuurlijk. Want vaak ontdek je pas wat je lastig vind als je de stof maakt.
    Nakijken is ook weer aan het eind van de week. En wat als je kind veel fout heeft of iets niet snapt? De weekplanning loopt gewoon door. Dus tsja...

13. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wat een verschil toch in aanbod.
    Bij mijn zoon is het echt supergoed geregeld op school.
    Maar als ik van mijn vriendin hoor hoe het daar op school is geregeld in de middenbouw.. :confused: Dan gaat ze nog een hoop boze ouders over zich heen krijgen ben ik bang. En zij doet echt wel haar best, maar qua school is er gewoon ontzettend weinig geregeld en blijkbaar wordt het ook niet gewaardeerd als je zelf een stapje meer doet, omdat je collegae dan 'slechter uit de verf komt'...o_O

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Nou en dit zijn dus nog fijne juffen die veel communiceren per mail. Vorig jaar bij de eerste keer thuisonderwijs was het helemaal rampzalig. Dat heb ik toen al vaker hier gedeeld.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is een goed punt, Nelta! Op school worden ook veel tablets en chromebooks gebruikt. Maar dan is er wel afwisseling tussen uitleg (in de verte kijken richting leerkracht en bord) en dan weer wat leeswerk en maakwerk (dichtbij kijken) en dan weer even kijken en luisteren naar de leerkracht (ver weg kijken). Tussendoor in de pauzes sowieso naar buiten (ook weer in de verte kijken.) Ik heb daar destijds (toen we dit op school gingen invoeren) zowel met de optometrist van onze zoon (in het ziekenhuis) als via haar met een oogarts over gesproken. Zij zeiden beiden dat op zich een beeldscherm niet eens het grootste probleem is, maar vooral het te lang / te vaak 'dichtbij kijken'. Het vooroordeel dat 'mensen met een bril 'nerds' en boekenwurmen zijn, komt ergens vandaan. Jarenlang uren per dag achter elkaar met je neus in de boeken, is ook niet goed voor je ogen. Alleen dat deed vroeger maar een klein deel van de bevolking, terwijl nu een groot deel veel al vanaf jonge leeftijd achter een scherm zit. En dit verdringt steeds meer andere activiteiten, zoals buiten spelen.

Dus tip voor ouders (sorry, nog één... alsof het thuiswerken nog niet heftig genoeg is!): Zorg echt dat je de tijd dat je kind dichtbij kijkt (dus naar een scherm of werkboek) afwisselt met momenten waarbij ze even in de verte moeten kijken. Eigenlijk zou je ze na elk half uur / drie kwartier werken even de tuin in moeten schoppen. ;) Goed voor de ogen, voor de concentratie en de motoriek. Zal niet altijd haalbaar zijn. Maar probeer of je in ieder geval een ochtendpauze en middagpauze kunt nabootsen waarbij ze even naar buiten gaan. En al laat je ze verder maar tussendoor af en toe uit het raam kijken. Mussen tellen ofzo ;)

16. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.480
    885
    113
    Hier zijn de leerkrachten gelukkig wel veel online te vinden. Over het algemeen in de verdeling dat ze 's ochtends 2 tot 3 uur digitaal lesgeven. Sommige leerkrachten doen dat met de hele klas, sommige in kleine groepjes, maar elke leerling wordt elke dag minimaal 1x verwacht in een online lesmoment. Deze online momenten duren meestal een kwartier tot max een halfuur achter elkaar, vanwege de concentratie.

Daarnaast hebben de leerkrachten 's middags nog een vragenmoment in een meet, dus zijn ze minimaal een halfuur in een meet en kunnen leerlingen daar inloggen als ze vragen hebben.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Wauw! Wat fijn!

18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Mijn leerlingen (VO) zijn sowieso in het bezit van een IPad allemaal, en ook van digitale methodes. Dat maakt het voor mij wel veel makkelijker om mijn leerlingen te volgen. Ik kan hierin zien wat zij doen en belangrijker nog... of ze iets doen :) Ik was dit jaar al overgestapt op de digitale werkboeken na de herfstvakantie en daar ben ik nu echt blij om.
    Volgend jaar ga ik met Maatschappijleer helemaal over op een digitale methode, geen papieren boeken meer.

Syane vindt dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jep, precies dit. Bij ons op school zit er echt een scherpe lijn tussen de middenbouw en de bovenbouw, at dat betreft. Echt jammer, want we hebben vanuit de bovenbouw volop hulp aangeboden aan de onderbouw. Maar:
    "Ik kan dat niet." (lekker instelling als juf: doen alsof je iets niet kunt leren :rolleyes:)
    "Ik vind het niet prettig om gefilmd te worden."
    "De kinderen kijken daar toch niet naar."
    "Ze hoeven niet per se hun eigen juf te zien, filmpjes van een ander zijn ook prima." (Maar wel steen en been klagen als er elke dag een andere vervanger voor de klas staat.)

20. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Hier krijgen ze ook geen online les, maar echt thuiswerk.

Deel Deze Pagina