Schoolwerk kan ik mij nog in vinden, maar de kinderopvang nee. Kinderopvang is een keuze, school niet.
Je bent niet aan het werk omdat je bevallingsverlof hebt. Dat heb je met een reden. En zeker als je net bevallen bent is dit ook gewoon medisch. Dus de mensen met bijv reuma, kanker oid vallen hier ook niet onder? maar het per individu beoordeeld wordt prima en logisch maar bevallingsverlof valt hier dus wel onder noodopvang.
Hier mogen ook geen ouders op het schoolplein. Maar heel eerlijk? Naar m.i. hadden ze beter kunnen zeggen: de ouders van kleuters in groep A&B mogen er wel op en de ouders van de kleuters in groep C&D niet (of andersom, of welke samenstelling dan ook.. maar in ieder geval 50/50 dus). Want nu stonden er dus elke schooldag zo'n 125 ouders op het kleine stukje straat vóór het schoolplein (4x per dag, want: nog geen continurooster toen). Bij wegbrengen nog niet zo'n probleem, dan is het afzetten en wegwezen (gelukkig hielden de meeste ouders zich daaraan) en meestal komt toch niet iedereen tegelijk aan. Maar bij ophalen sta je toch al gauw minimaal 5 minuten te wachten met z'n allen. Ik ben benieuwd of onze school dat dit keer anders aan gaat pakken.
Bij ons mogen kinderen waarvan de moeders thuis zitten met bevallingsverlof de kinderen niet brengen omdat ze niet aan het werk zijn.
Helemaal mee eens. Als er thuis een toevallige samenloop van lastige tijdelijke omstandigheden (niet allemaal perse ontzettend ernstig maar wel te veel om bij elkaar nog te kunnen handelen voor ouders en kind) is EN een kind sociaal en cognitief echt niet meer te houden is, kan de school daar met een paar dagen noodopvang een wereld van verschil in maken. Dat heeft met werken niet direct iets te maken maar het is soms voor een kind zo nodig om even gezien te worden door de juffen. En dat gebeurt op onze school gelukkig gewoon weet ik van nabij.
Maar heb je het over bevallingsverlof of zwangerschapsverlof? Hier mogen ze tijdens de bevalling of in de kraamweek, wat dus valt onder bevallingsverlof ( partner met cruciaal beroep) wel komen. Later in het verlof alleen indien echt niet anders kan
Hier hebben we dezelfde situatie. Als ze een mondkapje willen gaan verplichten op het kleine stukje waar ze ons naartoe gedwongen hebben ga ik lachen. Dat kan ik niet serieus nemen.
Zoals je leest ( haha zo grappig ) valt dat bij onze kinderopvang onder noodopvang. Goed geregeld hoor. Menselijkheid bestaat in sommige gevallen gelukkig nog wel.
Best frustrerend dat mn kleuter volgende week nog niet naar school kan. Zit ook op lpsschool, ik keek zelf ook best wel uit naar nog weekje rust voordat baby komt en na een aantal heftige weken Ivm gezondheid van familie. De kleuterjuf appte dat ze er hoofdpijn van had, die keek er erg naar uit om de kinderen weer op school les te gaan geven. En met de redenen die genoemd worden vraag ik me af of ze dan de komende maanden überhaupt open kunnen. Of zou het toch vooral te maken hebben met de vakantieweek.., maar dit dan op deze manier verpakken...? Ik heb nog van niemand gehoord dat hun kind(eren) blij zijn dat ze nog niet school mogen. Alle kinderen keken er weer naar uit om naar school te gaan, en dan ineens dit bericht, zegt ook wel wat over hoe belangrijk het voor de kinderen is.
Wat fijn dat het bij jullie wel onder noodopvang valt. Bij ons niet, maar als er iets ernstig medisch mis is met de moeder na de bevalling mag het kind ongetwijfeld komen. Mijn frustratie komt hier vandaan; wij werken ons een slag in de rondte om de noodopvang in stand te houden. Overal in de media wordt er gezegd dat de opvang dicht is, wat dus niet zo is. 80% van de kinderen zijn gewoon aanwezig, waardoor ik en mijn collega’s ook risico lopen. Vervolgens zijn er moeders die bevallen zijn en twee weken daarna opvang aanvragen omdat hun kind de opvang zo mist. Natuurlijk vangen wij echt serieuze probleem kinderen en situaties op. Je kind brengen terwijl je thuis zit maar: het valt onder noodopvang dus ik breng mijn kind gewoon. Sorry, dat gaat er bij mij niet in.
Tsja mijn plekken op de noopvang zitten ook vol terwijl wij er wel recht op hebben. Betekend niet dat er geen anderen zijn die het harder nodig hebben dan wij. Zoals ik er bij zat na de bevalling van m’n dochtertje was het onverantwoord om met een kleuter en een baby alleen thuis te zijn. Met alleen een baby redde ik me prima maar als die situatie er nu was geweest had ik echt terecht gebruik gemaakt van de noodopvang.
Wie weet,... ben voor de zekerheid toch al wat oppas aan het regelen voor mn ziekenhuis afspraken volgende week.
Ah, kan me voorstellen dat je echt enorm baal! Maar lijkt mij dat ze nog wel terug gefloten worden toch, scholen moeten toch gewoon openen? Sterkte met de laatste loodjes!
Hier ook al wat geregeld wij beginnen in de carnavalsvakantie met een grote verbouwing van ons huis. In principe zouden we op zolder nog kunnen wonen tijdens de verbouwing terwijl iedereen benenden "zijn ding doet". Maar nu het dus zomaar kan zijn dat ik of mijn dochter in quarantaine moet 5 dagen, en dat dus niet thuis kan met alle mensen die over de vloer zijn hebben we gauw bij een vakantiepark vlakbij een huisje geboekt. Mocht het zo zijn dat we 5 dagen in quarantaine moeten kan dat daar. Ik zou anders niet weten wat ik dan a la minute moet regelen kan mijn dochter moeilijk in de auto voor de deur zetten.
Eens. Wij hebben beiden een vitaal beroep en als het moet dan gaan ze naar de noodopvang. Toch proberen we zoveel mogelijk zelf te regelen, puur omdat het sluiten van... met een reden is natuurlijk. Van sommige collega’s weet ik dat ze het een stuk minder serieus nemen. Die nemen een dag vrij, brengen hun kind naar de opvang (want recht op!) en gaan gezellig een dag weg met partner of iets anders leuks doen. Ik heb daar echt heel veel moeite mee. Ik vind het misbruik maken van.