Want alleen op school maken ze die uren?? Voorbereiding lessen, nakijkwerk, vergaderen, bijscholen, planningen maken, (ouder)gesprekken voorbereiden en voeren, extra begeleiding, (voorbereiding) open dagen, rapporten, stagebegeleiding, buitenschoolse activiteiten....etc. Ik kom zelf uit het ‘bedrijfsleven’ en heb een overstap gemaakt. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt en maak meer uren dan mijn contract aangeeft. Ik heb de komende vakantie van drie klassen (x30 lln) betogen na te kijken en te beoordelen. Maar dat ziet dus niemand, want ik ben niet fysiek op school....
Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt, de meeste van mijn collega's zijn van voor 8 uur tot na 5 uur op school en studiedagen komen er gewoon bij. Die krijg je niet extra uitbetaald hoor. In de vakanties zijn de meeste collega's een deel ook op school aan het werk. Ouderschapsverlof is niet volledig betaald.
Kan best kloppen. Hier zijn de leerkrachten er vaak rond half 8 al en gaan zo rond half 5 naar huis.... Wat een oordeel omdat jij dat toevallig niet ziet zeg
Even een ex-juf aan het woord: Er zijn grote verschillen tussen leerkrachten onderling... er zijn inderdaad leerkrachten die maar om 8u15 aankomen op school en onmiddellijk om 15u30 naar huis gaan. Maar het overgrote deel van de leerkrachten die ik ken (en ik kwam als GON-begeleider, ondersteuner (voor de Nederlandse personen: ik was extern en reed van school naar school om kinderen met ASS, ADHD, taalproblematie, verstandelijk beperking, ...) te ondersteunen) Ik kwam met andere woorden op HEEL wat scholen en ken dus heel wat leerkrachten. De meeste nemen gewoon hun overuren op in de vakanties. Die werken doorheen het jaar echt heel hard, ook in het weekend en zijn een halve vakantie aan het werk en voor de rest nemen ze hun overuren op. Zelf ben ik dus uit het onderwijs gestapt en dat zijn ook onmiddellijk de grote verschillen: - nu word ik betaald naar mijn effectief gepresteerde uren, werk ik in het weekend, kan ik deze terugnemen, ... Ik word geëvalueerd en mijn loon word gebaseerd op MIJ persoonlijk... In het onderwijs krijgen de goede, gemotiveerde leerkrachten evenveel loon/vakantie als de minder goede, minder gemotiveerde leerkrachten. Heel frustrerend vond ik dat... - Maar wat mis ik mijn lange vakanties hoor - Maar wat mis ik het niet om "zoveel commentaar" te krijgen altijd. Kortom zoals ik altijd al zei: er zijn tekorten, stap in het onderwijs als het je zo mooi lijkt, maar deze "ex-juf" is toch blij met de overstap naar een andere job... Ik weet waar ik aan toe ben, in het weekend werken is echt een keuze en niet om mijn agenda in orde te maken bv. MAAR als ouder zeg ik absoluut: school heeft de verantwoordelijkheid om bij overmacht mee te denken met de ouders want niet alle ouders kunnen zomaar thuis blijven, dus noodopvang vind ik wel het minste op een dag zoals vandaag...
hier is de school dicht, ik snap dit volledig. er zijn leraren die 30 km verderop wonen, er zijn leraren die met de trein komen, of die normaal op de fiets komen 10 km, dus die hebben het sowieso moeilijk om te komen. ook omdat ze al om 7.30 starten op school en dat dus erg vroeg is. daarbij is het niet gewenst nu met corona om al die klassen te mixen, dus ja we zitten nog een extra dag in "lockdown" met de kinderen thuis. morgen weer een kans. Zelf heb ik er ook voor gekozen om met code oranje niet naar mijn werk te gaan. waar ik wel werd verwacht. ik heb doorgegeven thuis te werken. ik had om 6.30 de auto in moeten stappen. nou toen waren de wegen hier echt nog spek glad en helemaal wit.
Dat is toch een hele normale werkdag ? Ik begin om 7.45 en de praktijk sluit om 17 uur. Zit het mee dan sluit ik de deur achter me om 17.05 maar doorgaans mag ik blij zijn dat ik om 17.30 richting huis ga en dan heb ik het nog niet over de artsen op het werk. Die eten 9 van de 10x op het werk en sluiten om 19 uur af.
Ik hoop ook snel een mail te krijgen. Ik ga er vanuit dat ze open gaan maar sta inmiddels nergens meer van te kijken.
Ja en dus ook voor een leerkracht. En niet zeggen dat ze die uren niet maken, want doen ze bijna allemaal wel.
Hier snap ik het wel een beetje. Er ligt hier echt heel erg veel sneeuw. 30cm is geen uitzondering. De wegen zijn allemaal nog besneeuwd met een dikke laag en iedereen loopt over de wegen omdat de stoep vaak niet te doen is. De auto's komen soms amper de straat uit. En het sneeuwt nog steeds... Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan doen! De jongste moest hier wel huilen toen ze vanmorgen hoorde dat de school dicht bleef. Maar toen ze daarna bedacht dat ze in de sneeuw kon spelen vond ze het wel prima
Tegenvaller haha. En toch, heb als juf gewerkt en zou echt echt echt niet terug Willen. Sterker nog toen ik veranderde van baan heb ik €300 ingeleverd en dus een shit load aan vakantiedagen. Niet altijd zijn de arbeidsvoorwaarden zaligmakend.
Bericht van een van de juffen dat ze het jammer vind dat het niet door ging en tot morgen zegt Maar we hebben nog geen bericht gehad ik hoop dat ze wel iets eerder wat laten horen en niet weer rond 8 uur
Hier bericht dat ze morgen open zijn. ik begrijp wel dat ze dichtgingen. Hadden jullie vroeger dan nooit ijsvrij? Wij wel hoor.
Nee nog nooit gehad eerlijk gezegd. Wel dat school ietsje eerder dicht ging of we met zijn allen naar de ijsbaan gingen. Hetzelfde met heel Warm weer, wat vroeger beginnen, eerder klaar of brandweerwagen op het schoolplein om te verkoelen. Maar verder niet. Mijn ouders konden zich dat ook niet voor de geest halen. Ik kom uit 1985 en heb toch wel wat winters (bewust) meegemaakt... zelfs nog een Elfstedentocht haha.
Nee, nog nooit meegemaakt. Niet als kind (ik ben van 1976), niet als pabo-student (toen ik nog een uur met de bus naar mijn stageplek moest, en 1x te laat kwam omdat ik met mijn fiets uitgegleden was en de metro had gemist.), niet als leerkracht en niet als moeder. En nu dus nog steeds niet gelukkig En mijn vader liet nog weten dat hij dit ook nog nooit heeft meegemaakt. Stuurde nog een filmpje van de winter van ‘62-‘63 waarin door auto’s over een dichtgevroren kanaal en ook over het ijsselmeer werd gereden. En ook dat jaar ging school gewoon door. Daarbij vind ik het ook wel essentieel om mee te wegen dat de scholen sinds 16 december al dicht zijn in een bizarre tijd, kinderen rekenden op een schooldag en dan kan je het imo gewoon echt niet maken om met ‘ijsvrij’ aan te komen zetten.