Ik was gister even in de stad omdat ik iets bij de Etos nodig had. Man man; lockdown? Het is nog steeds hartstikke druk. Markt in het centrum waar iedereen lekker rond slentert. Een patatje eet, een visje eet en even bijkletst met een bekende. Ik ben er zelf ook, dus ben eigenlijk een onderdeel van het 'probleem', maar het voelde zo onwerkelijk. In het voorjaar voelde de lockdown ook echt als een lockdown. Nu eigenlijk helemaal niet zo. Ik zie bijna niemand, heb mijn eigen mini corona-bubbel met mensen die ik wel zie. Maar zie mensen om me heen steeds flexibeler worden en steeds meer mensen uitnodigen. Een vriendin vertelde dat haar kinderen veel speelafspraakjes hebben en dat je dan toch "even lekker bij elkaar op de thee gaat bij halen en brengen". En ik begrijp de behoefte enorm. Maar steeds vaker denk ik dat het toch juist ook in deze situaties mis gaat.
Ik begrijp je wel maar zo moet je hem niet helemaal lezen. Bij de acceptatie zit het accepteren wat je niet kunt veranderen. Milieuvervuiling als globaal iets kun je niet veranderen, maar je kunt wel zelf dingen doen om het probleem kleiner te maken. Maar het globale probleem 'an sich' zit buiten je beinvloedingscirkel. Net als schoolsluitihg. Je kunt hier iets aan het basis probleem doen maar wel kijken wat je zelf invloed op hebt. Komt 'ie dames die er op zaten te wachten toen ik 'beinvloedingscirkel' zei Covey's cirkel van invloed!:
De 1e lockdown waren de mensen nog bang. Mijn man moet 1 dag in de week naar kantoor, waar hij bij de 1e lockdown geen last had van de drukte op de weg is dat nu echt nog niet afgenomen.. vind het gewoon onbegrijpelijk en oneerlijk dat de scholen dan maar dicht blijven terwijl er zo te zien nog genoeg mensen naar kantoor/werk gaan.
Ja dat is dus het probleem. Wang het mág ook gewoon allemaal nog. Je mag mensen ontvangen mits je die 1,5 meter kan waarborgen. Dus in feite kun je per week 14 mensen ontvangen, nog los van de kinderen. Jaja wat mogen we toch weinig.... Wij doen dit al maanden niet meer, maar dat is onze keuze. Om me heen zie ik het wel. Ik heb liever dat hier strengere regels voor komen en de kinderen weer naar school mogen, maar goed...ik val in herhaling.
Dat op de thee gaan is niet handig. Maar op zich denk ik dat buiten rondslenteren geen bezwaar hoeft te zijn. Ik heb het nog nooit zo druk gezien op de fietspaden en wandelpaden als tijdens de eerste lockdown. En ook nu zie je dat zodra de zon even schijnt. Ik vind dat juist wel iets moois hebben. Als ik dat vergelijk met de Spanjaarden, Fransen, Italianen die echt min of meer opgesloten zaten in hun eigen huis. Alleen naar buiten voor boodschappen en dan zo'n formulier mee moeten nemen. Terwijl we hier hetzelfde bereikten, terwijl onze kinderen gewoon naar een speeltuin konden, je lekker even naar buiten kon om te wandelen, fietsen, skaten etc. En dat je ook gewoon merkte dan mensen dus van dat soort kleine dingen echt weer konden genieten. Ja, deze crisis heeft veel stress gebracht daar wil ik niets aan af doen. Maar er zijn ook echt zaken die in veel gezinnen juist meer rust hebben gebracht. En ik denk dat het naar buiten kunnen daar echt aan heeft bijgedragen. En dat je elkaar dan buiten tegenkomt en even kletst: prima toch? Als je maar wel die afstand houdt (5 stoeptegels) dan is er echt niks aan de hand.
Ik denk niet dat het mogen op dit moment de grootste rol speelt. Ik denk dat in het voorjaar mensen bang waren en daardoor luisterden naar de adviezen en maatregelen. Die angst is nu weg waardoor mensen hun eigen plan trekken. Ze laten zich niet meer regels opleggen vanuit de overheid. Ik heb van zoveel mensen gehoord dat ze in een grotere groep kerst hebben gevierd.
Aan de andere kant, je geeft aan dat hij nu onhandelbaar is en jij niet aan je werk toe komt. Als hij naar de noodopvang kan een aantal dagen, kun je tijdens die dagen in elk geval wel werken in rust. Je kunt zo goed mogelijk proberen uit te leggen waarom zijn beste vrienden er niet zijn. Maar misschien is het zelfs nog beter om daar niet vooraf op in te gaan en hem gewoon te laten gaan (als hij mag komen, wat ik me in jouw situatie eigenlijk niet kan voorstellen dat hij niet mag komen) en dan te zien hoe hij terug komt. Soms zien we als ouders vooraf al veel beren op de weg en valt het soms best mee. (Daar heb ik zelf nog wel eens last van )
Helemaal mee eens, maar die afstand zie ik mensen dus niet houden. Ik ga ook regelmatig even in een dichtbij gelegen natuurgebied wandelen, klets met een buurtje wat bij als ik ze tegenkom of alles goed gaat en of ze nog hulp nodig hebben. Maar doe wel mijn best echt wel afstand te behouden. Gister op de markt liep iedereen echt niet op 1.5 meter afstand. En mijn gevoel erbij is gewoon dubbel. Want het voelt ergens zo fijn, het voelt even normaal. Maar het voelt niet als een lockdown. Het is ook niet echt als oordeel bedoeld. Ik weet soms niet eens meer wat te voelen. Ik ga maar van links naar rechts met mijn gevoel.
Denk dat het wel meevalt Hier had dochtertje eerste keer ook moeite maar was van korte duur denk dat wij als ouders vaak te moeilijk denken....
Ik ben het helemaal met jou eens. Ik vind dat ook juist iets moois hebben. Overigens vind ik ook het even voor een kopje thee bij iemand langs gaan als je je kind komt ophalen helemaal prima. Waarom zou je dat niet doen? Je houdt je toch netjes aan de regels? Deze tweede Golf is echt niet ontstaan doordat mensen even een kopje thee een-op-een met iemand drinken maar voornamelijk door grotere groepen die zich niet aan de regels hadden gehouden. Ik snap overigens dat mensen er helemaal klaar mee zijn. Ze vinden de opoffering gewoon te groot worden voor wat het oplevert. En eerlijk gezegd begrijp ik dat Alhoewel ik me er zelf welaan houd. Ik denk dat er ook een hoop andere keuzes met betrekking tot de zorg zouden kunnen zijn gemaakt waardoor je een efficientieslag kan slaan en veel meer 60 plussers en 70 plussers op de verpleegafdeling zou kunnen behandelen. Als je Centraal speciale grote centra zou inrichten voor grotere groepen covid patiënten met vergelijkbare klachten en problematiek zou je het veel meer lopende bandwerk kunnen maken en waarschijnlijk met veel minder personeel een redelijk vergelijkbaar nivo van zorg kunnen leveren. Ook zou je dan kunnen overwegen om bepaalde herhalende en eenvoudige taken niet door verpleegkundigen te laten doen, Maar door andere mensen die nu werkloos thuis zijn. In een paar dagen kun je namelijk prima leren hoe je iemand bijvoorbeeld een zuurstofslangetje in de neus moet doen en koppelen aan een fles. Als je bijvoorbeeld daar een persoon voor traint en die doet dat voor een hele afdeling dan verlicht je de gewone zorgmedewerker, die dan de meer complexe zaken doet. Ik noem maar even wat voorbeelden maar er zou vast veel meer te behalen zijn.
Ik ben blij idd dat mijn dochter sowieso 2,5 jaar mag kleuteren. De middelste heeft wel kort gekleuterd en dan was er op deze manier helemaal niets overgebleven.
Ik ken de cirkel en de theorie... maar ik kan er toch heel hard aan werken om mijn circle of influence zo groot mogelijk te krijgen? Gretha Thunberg heeft ook niet gedacht “ach dat milieu, daar kan ik toch niks aan veranderen laat ik maar postzegels gaan sparen”
Dat klopt zeker wel. Hier althans wel. In het voorjaar heb ik mijn ouders een tijdje ontweken, bracht ik zeker de kinderen niet als ze verkouden waren, enz. Nu zien we die gewoon regelmatig, ook als de kinderen wat verkouden zijn.
Ik begrijp je punt hoor, maar ik zou niet eens iets vertellen over eventuele vriendjes. Sommige kindjes zijn er wel en sommige niet en je weet niet precies wie er komt, maar het wordt vast gezellig. Denk dat dit voldoende is. Deze vragen kreeg ik ook in de eerste lockdown.
Dat klopt, een vaak kan de circle of influence groter worden dan je zelf denkt. Maar door gerichte actie. Veel mensen (en dat bedoel ik generaliserend en niet mensen specifiek hier) klagen en hopen dat het daardoor beter wordt. In het meest extreme geval hebben de Trump aanhangers in het Capitool hun circle of influence wel vergroot, en niet alleen maar lopen klagen op Parler Maar ik weet niet niet wat een beter idee is in dit geval.
En dan wordt het gewoon 3 weken verlengd! Medelijden met de kinderen pff! https://www.ad.nl/politiek/lockdown-drie-weken-verlengd-meer-financiele-steun-voor-getroffen-sectoren~ab90f6c6/