Advies: schaf hypotheekrenteaftrek in stappen af

Discussie in 'De lounge' gestart door muuske64, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik sluit me aan bij noor :)

2. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    en we mogen volgend jaar ook alweer fors meer aan de gemeente betalen

wat een ***land is dit toch

de economie gaat beter en wij alleen maar meer betalen

3. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Ik zou eens rond gaan kijken naar een geinig emigratieplekje. 8)

Ben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd of je een land kunt vinden waar het allemaal beter is. :)

4. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Het klopt wel, de hogere inkomens mogen 52% hypotheekrente aftrekken. Maar realiseer jullie wel, zij BETALEN ook 52% loonbelasting!
    Daarbij is dat dan ook de enige manier om wat van belasting mee te profiteren, want voor de rest is het alleen betalen.Geen voordelen verder zoals kinderkorting, opvang etc.
    ELK overuurtje...hup.52% naar de belasting!

Verder betalen we ook veel aan allerlei posten, die in percentages van salaris gaan, zoals bv ww etc.

Dus hypotheekrente? Lekker zo laten!
    .

5. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Ja Patries, dat weet ik wel.

Maar als hier weer een angstaanjagende aanslag binnenkomt denk ik ook meteen... dan is er dus veel geld binnengekomen. Ik vind helemaal niet dat alles eerlijk verdeeld moet worden, beetje zoals de SP, maar sommige problemen hebben een oplossing nodig en ik vind dit het overdenken waard.

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik vind dat het zo moet blijven. Waarom moet je altijd worden gestraft als je goed verdient? Mogen we misschien ook eens een voordeeltje houden?

Ik vind op zich wel dat er wat moet worden gedaan voor lagere inkomens, maar ik vind niet dat iemand met een hoger inkomen daar de dupe van moet worden. Er zijn zoveel amnere dingen waar op bezuinigd kan worden en waarvan de opbrengst naar lagere inkomens zou kunnen.

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik ben een sp aanhanger, ook al heb ik een goed loon. hier gaat ook redelijk wat naar de belasting, maar dat vind ik in ons huidge stelsel een mooi systeem.
    mijn persoonlijke mening is als je in de 52% schaal zit dat je dan al erg veel 'voordeel' hebt. je laat het klinken alsof je nooit een extraatje hebt en je erg zuinig moet leven. :(

daarnaast heb je het over straffen. ook jij gebruikt producten en diensten waar anderen weer belasting voor betalen. misschien vinden anderen dat ook niet rechtvaardig?!

wat mensen met hogere inkomens ook kunnen doen is iets bescheidener blijven leven. maar dat geldt eigenlijk voor iedereen. het enige dat we met subsidies en toeslagen bereiken is dat de nulpunt verschuifd. laten we er eens voor zorgen dat het nulpunt gewoon een rechtvaardig en sociaal leefbaar uitgangspunt is (met bijv. een goed loon) en dat men leeft naar wat hij/zij heeft, niet naar wat je krijgt als je je handje ophoud.

wel zou ik graag weten wáár er allemaal bezuinigd kan worden, zonder dat de rijken armer worden, en de minima het tóch beter krijgen. als iemand daar een antwoord op weet hebben we de overheid niet meer nodig.

maar ik denk nog steeds dat iedereen zeer gerust kan zijn, ons huidige woonstelsel is onder andere gebowud op een huursubsidie en hypotheekrenteaftrek. dit za écht niet zomaar verdwijnen, want dan ligt het hele land op z'n gat. de politiek komt soms wat wazig, impulsief, onnadenkend en rigoreus over, maar zo dom zijn ze in Den Haag nog nét niet.

8. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Inderdaad! Vind ook dat er wat op gevonden moet worden waar de minima beter van worden en wat niet ten koste van de rijkere gaat! ;)

Liefs Marjo

9. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Het zal vast niet zo'n vaart lopen, deze discussie loopt al tig jaar. Daarbij zal er dan gewoon eerst een beperking komen voor bijv. hypotheken boven de 400.000,- euro.

Ze zijn al lang bezig met het beperken van de HRA. Eerst door de aftrek voor maximaal 30 jaar mogelijk te maken en daarbij door alleen nog renteaftrek mogelijk te maken voor geld dat bestemd is voor de eigen woning.

10. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Er is veel geblablabla in de lucht, maar volgens mij gaat het plan ook niet door. We horen het nu al een paar jaar geloof ik.

Ik maak me nog nergens druk om.

11. Als ze het gaan afschaffen zal dit pas over 20 - 30 jaar zijn zag ik gisteren op TV.

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als het zover is zullen een hoop starters en mensen met een maximale (top) hypotheek veelal in de problemen komen.
    Er zal ongetwijfelt naar een oplossing gezocht worden in de trant van een tegemoetkoming voor de laagste inkomens die een huis kunnen kopen en starters. De rijkste inkomens zijn niet voor niets de rijkste inkomen dus naar verhouding zal het hen minder raken.
    En dan de middeninkomens ( zoals ik) die zullen wel weer een sigaar uit eigen doos krijgen ( lees: de pineut zijn) waarbij zij qua geld erop achteruit zullengaan. Sinds het begin van mijn stemrecht is dat al niet anders geweest ongeacht welke partij er zit.
    Maar ik vrees ook dat als het inderdaad politiek te links wordt het voor de middeninkomens nog slechter wordt op dat gebied.

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    jingles, tot nog toe wordt er enkel gesproken over huizen vanaf 350 a 400 duizend euro. je zit dan ongeveer bij de inkomens van 67.000 tot 74.000 euro per jaar. dat is toch wel enigzins boven modaal hoor.

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het punt is dat ze altijd ergens beginnen, maar na zoveel tijd wordt dat bedrag toch naar beneden bijgesteld, daar kan je op wachten. En dan zijn de mensen met een koophuis tussen de 200.000 -300.000 euro ook de klos. Als jij in de randstad woont, dan zijn dat gewone huizenprijzen.
    Ik maak me er nu niet druk om, maar het is al bijna van te voren te bedenken hoe het gaat lopen met HRA.

Deel Deze Pagina