niet willen slapen. Een beetje radeloos.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nathalie6, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter is nu 4 maanden oud. Ze heeft wel eens eerder problemen met slapen gehad maar ze sliep 's nachts altijd door, vrijwel vanaf het begin.

Nu gaat het niet goed met slapen en ik zie aan haar dat ze oververmoeid is. Als we haar overdag zo ver krijgen dat ze gaat slapen dan zijn het vaak hazeslaapjes van een uurtje.

Haar 's avonds naar bed brengen is een ramp. Ze gaat dan krijsen, wordt helemaal paars/rood van de woede. Zodra ik haar oppak gaat het wel weer maar zodra ze voelt dat ik haar in bedje leg is het weer raak. Eerst dacht ik dat ze misschien niet moe was. Maar ze zit te gapen en wordt onrustig, niets kan haar meer boeien.

Nu vanavond weer. Al vanaf half 9 probeer ik haar in bed te leggen. Ze is nu eindelijk in slaap. Omdat ik het gewoon niet meer trok heb ik haar meer dan een half uur laten huilen (zeg eigenlijk maar krijsen).
    Ze is waarschijnlijk van vermoeidheid uiteindelijk in slaap gevallen.

Ik weet dat er altijd discussie is tussen wel of niet laten huilen maar ik kan haar wel iedere keer oppakken maar dat helpt ook niet.

Wie kent dit probleem en heeft tips?

Groetjes,
    Natalie

2. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik heb heel veel tips voor het niet laten huilen van je kindje. Ik heb ze uit het boek: lekker slapen zonder huilen van E. Pantley.

Heb je een vast ritueel? Kijk daar al eens naar. Iedere dag dezelfde dingen doen voor het slapen gaan. Hier is het: pyama aan, luier verschonen, insmeren (eczeem ocherm), vitamientjes slikken, muziekje aan, voeden en naar bed. Vier maanden is een mooie tijd om met troetelknuffel te gaan slapen. Kies zelf een mooie uit en neem die een paar nachten zelf mee naar bed zodat ie lekker naar jou ruikt.

Als je kindje begint te huilen in bed, even eruit halen, troosten en dan weer terug. En zo verder. Zo krijgt je kindje een prettige ascociatie bij slapen.

Ga signaalwoorden gebruiken als ze naar bed gaat: jij gaat nu lekker slapen, welterusten etc. Steeds dezelfde woorden.

Breng je kindje niet te laat naar bed. Kijk goed naar slaapsignalen en speel meteen op de eerste gaap, jengel of wat dan ook in. Als je Bv geeft en je kindje clustert, kijk dan wanneer dit ongeveer eindigt en breng je kindje dan naar bed. En anders het liefst niet te laat op de avond. Vervroeg anders de tijd steeds met een half uurtje.

Als je er nog meer wilt kun je het boek aanschaffen, anders kom ik er morgen nog even op terug! Alvast veel succes@

3. fluffy

fluffy Actief lid

6 mrt 2008
    197
    0
    0
    verzorgende B
    zaandam
    ik heb deze tips ook gebruik en ze hielpen wel maar als ik het echt zat was dan liet ik yuri gewoon huilen hoor keek om de 5 a 10 min om het hoekje of allen nog ok was maar ging dan de kamer niet in.
    hij is nu 6 maanden en heb nergens meer last van tot nu toe.
    groetjes

4. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    hier precies hetzelfde rond 4 maanden, begint nu over te gaan... was al erg van de regelmaat, heb nu ook de kdv en oppas gesommeerd het naar onze ideeen te doen, iedereen deed wat anders, werd er gestoord van.
    en bij de allereerste gaap, ogenwrijven of wat dan ook, bed in.
    en hier ook lekker slapen znder huilen.
    werkt goed, gericht op de nacht maar hier gebruik ik het voor overdag.
    drinken, spelen/knuffelen, direct naar bed zoodra moe. huilen? en echt wakker huilen? eruit en weer opnieuw spelen/knuffelen en gapen is slapen.etc. op een gegeven moment valt het kwartje.
    succes

5. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.

Ladyrabbit bedankt voor de tips. Ik probeer al zoveel mogelijk een ritme aan te houden. En een tijdje is dit ook goed gegaan.

Als je nog meer tips heb dan hoor ik ze graag. Gebruik je het ook voor de slaapjes overdag? Ik heb dan zo'n gevoel dat ze bijna de hele dag in haar slaapzakje ligt en dat je haar iedere keer aan het uit/aankleden bent. Overigens zonder slaapzakje kan mijn dochter niet slapen want dan 'wandelt' ze het hele bed door.

Misschien komt het ook omdat de bv niet lekker loopt. Het is overigens niet altijd duidelijk voor mij of ze moe is of dat ze honger heeft. Maar bij eerste gaapje breng ik haar bed. Vaak gaat ze dan wel vechten tegen de slaap, wat dus eindigt in driftbuien.

En fluffy hoe lang liet je hem dan doorhuilen? En was dat dan gewoon huilen of echt krijsen?

Groetjes,
    Natalie

6. Chris4444

Chris4444 Lid

18 jan 2008
    32
    0
    0
    Student
    Almere
    Hoi Nathalie6,
    ik heb hetzelfde probleem... Alleen dan overdag.
    'S avonds lukt het wel, dan hebben we inderdaad ook een ritueel. Alleen hier is het dus overdag echt een ramp.
    Ik heb het idee dat hij de hele dag tegen z'n slaap aan het vechten is. En als ik hem dan eenmaal in slaap krijg slaapt ie heel kort en begint het weer opnieuw. Hij is eigenlijk de hele dag moe en chagerijnig.
    Ben nog steeds aan het zoeken wat ik er nou tegen moet doen...

Groetjes,
    Chrisje

7. Alita

Alita Niet meer actief

Nou hier heb ik dus ook sinds een paar dagen dat ze wat moeilijker is dan normaal, heb ook een vast ritueel. Het zal wel los lopen denk ik....

8. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    is het niet het beruchte 19 weken sprongetje? Ik heb net gelezen dat deze erg lang kan duren en heel vervelend kan zijn.

9. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Dit komt me erg bekend voor, hier heeft Louiza erg last van groeisprongen en die rond 4 maanden was behoorlijk heftig.
    Sommigen geloven er niet in maar de meeste baby's hebben er dus wel degelijk last van, bij de ene is het alleen duidelijker dan bij de ander. Dit wil niet zeggen dat jouw kindje nu een sprongetje doormaakt maar het kan wel... Is het intussen al beter?
    Op dit moment heeft L opnieuw last van een sprong, ik herken het meteen aan hoe hangerig en huilerig ze is. Maar ik weet dat het een "fase" is en dat het overgaat, dat maakt het voor mij makkelijker om er mee om te gaan.

10. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Volgens mij gaat het hier inderdaad om de 19 weken sprong. We zitten er zelf ook middenin! Van een meisje dat met 6 weken al doorsliep, zijn we nu al 5 nachten in de weer! Dan besef je weer even hoe verwent je mag zijn met een goed slapend kindje!

Bij ons heeft het inderdaad ook echt geholpen om heel optijd Lilly in bed te stoppen. Haar 'nacht' begint altijd na de 4e fles. Soms is dat 18.00 uur en soms 19.00 uur. Ik leg haar altijd gelijk na deze fles in bed, zonder spelen en sinds we dat doen ligt ze altijd binnen 10 minuten (zonder huilen) in slaap. Terwijl we haar hiervoor wel op hielden na deze fles, lekker spelen, maar dan was mevrouw (achteraf gezien) zo moe, dat ze niet zelf meer in slaap kon komen. Avonden hebben we met een krijsende baby gezeten, achteraf zo zielig toen we door kregen dat we haar nacht gewonn eerder moesten laten beginnen!

Bij ons hielp het erg goed om te gaan wandelen met de wagen als ze zo super over haar toeren was en we haar met geen mogelijkheid meer stil kregen. Dan viel ze niet eens in slaap maar kalmeerde wel tot de fles van 23.00 uur waarna ze daarna uitgeput in slaap viel. Maar ook hier hebben we haar wel eens een half uur laten huilen.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat het snel beter zal gaan!

Groet,
    Snoozie

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    19weken sprong was hier 3 weken lang doffe ellende. Dus ik wens je sterkte