Zoontje 13mnd schooit snoep en chips

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sila24, 2 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hey meiden mijn zoontje van 13 maanden die gaat als we spelen in het park naar mensen toe met chips en snoep. Ik zeg dat ze hem niet moeten geven maar ze geven hem toch wat want hij wordt heel driftig als hij zijn zin niet krijgt . Is dit normaal gedrag? ik schaam me eigenlijk net alsof hij thuis niks krijgt ofzo ? Bovendien wil ik niet dat hij dit doet bij vreemden en dat hij het niet gewend raakt :) en het is ongezond

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Jij bent er zelf toch bij? Waarom sta je het toe dat hij tóch wat krijgt? Sowieso vind ik 13 maanden erg jong voor chips en snoep...

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik vind het niet normaal en zou het zeker niet goed keuren... Ik zou hem dan wat meer brood/fruit geven.

4. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn zoontje weet nu, met 20 maanden, nog niet eens wat snoep en chips is...! Hij hoeft het ook gewoon niet als we sporadisch eens iets aanbieden - trekt een mega-vies gezicht - dus dat houden we mooi zo. Hoe langer het hem niets doet hoe beter het voor hem is.

Ik zou hem dus idd wat meer gezonde tussendoortjes of evt. een Liga koekje of zo geven zodat hij geen trek meer heeft in ongezonde snacks.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit vind ik ook! Mensen geven toch geen chips aan een dreumes als de moeder dat echt niet wil :(
    En als er al mensen zijn die dat wel doen, dan zeg je er toch wat van.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt ipv tegen die ouders zeggen dat ze niks moeten geven, je zoontje er weg halen.
    Misschien kun je elke dag een vast moment voor iets lekkers inplannen (bijv 15.00 koekje/snoepje). Daarbuiten niks, in ieder geval voor een poosje. Dat heeft hij geen reden om daarbuiten te zeuren, want hij krijgt gewoon niks..

Dat driftige, het is een trekje van sommige kindjes, en soms lastig af te leren. Maar eraan toegeven is nooit de oplossing. Dan leert hij dat hij door te drammen juist wat lekkers krijgt.

Ik zie het bij mijn ouders en neefje ook, die begint al te dreinen als hij binnenkomt, en mijn moeder geeft direct toe. Tsja, als je dan eens niks hebt, en het kind een uur brult(om een kleine snoepje hè), dan lijkt het me tijd om zo'n gewoonte af te wennen..

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn kinderen krijgen echt weleens wat lekkers, ook met die leeftijd, alleen wel gepast spul ( geen chips, of grote koeken etc). En met mate, mijn oudste vraagt er nu met 5 ook amper om. Hij kent het, maar met zeuren heeft hij bij mij nog nooit iets bereikt ;)

Ook bij worst in de super waar ik eens per 2 weken kwam. Hij zeurde steeds eerder, en had hem al een paar keer gewaarschuwd. De keer dat hij (toen2) al zeurde en echt huilde dat hij NU worst wilde, heb ik gezegd dat hij zo geen worst zou krijgen. En heb het worstje dus ook geweigerd. Zo werkt het niet hier..

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Zoals in de andere reacties ook te lezen is, denk ik dat het moment is aangebroken om consequent te zijn.
    Mijn zoontje krijgt in principe geen chips/snoep en al helemaal niet als er om geschooid wordt.
    Als we op een feestje zijn krijgt hij een bakje met een paar lekker dingetjes, zoals een blokje kaas, een stukje worst en een paar stukjes komkommer. Als dat op is, is het op en krijgt hij niet meer.

Van 'vreemden' in het park zou ik persoonlijk niets aannemen, waarom zou je? Je zoontje heeft het niet nodig en moet toch ooit leren dat je niet bij iedereen om lekkers kunt gaan schooien. Tegen de mensen die je kindje iets aanbieden kun je gewoon 'nee, dank je' zeggen en doorlopen. Ja, je zoontje zal driftig worden (had mijn zoontje rond die leeftijd ook), maar daar moeten jullie samen mee om leren gaan.
    Het is even pittig, maar als je eenmaal consequent blijft ga je daar wel resultaat van zien. Toen mijn zoontje ongeveer een jaar was kon hij onwijs driftig worden, we hebben geprobeerd om zo consequent mogelijk te blijven Hij is nu bijna 2 en wil graag spelletjes op de iPad doen. Dat mag 's ochtends ongeveer 20 minuutjes. Als dat voorbij is of hij wil op een ander moment met de iPad spelen dan mag dat niet van mij. Hij wordt dan best even een beetje driftig, maar is binnen 2 minuutjes voorbij.

Succes!

9. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een kwestie van duidelijk de regels stellen, thuis ook niet geven, maar je kindje "verwennen" met gezonde lekkernijen zoals fruit.

Ook tegen andere ouders kun je prima zeggen dat je zoontje dat nog niet krijgt, wordt echt wel geaccepteerd hoor.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik bedoelde trouwens niet per se dat je tegen die mensen moet blijven zeggen dat hij niks mag, maar ook vooral tegen hém zeggen dat hij dat niet mag doen. Wordt hij dan boos? Dan pak je 'm op en zet je 'm ergens anders neer (bv naast of op een wipkip ofzo ;) ). En neem zonodig alternatieven mee, paar druifjes ofzo.

11. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Oeh ik zou me idd ook kapot schamen. Gelukkig heeft m'n dochter geen idee van snoep of chips. Krijgt ze namelijk niet. Hier is het om 14.00 altijd een soepstengel of Nijntjekoekje.

Ik zou hem meteen oppakken en weghalen bij die mensen. Is toch te gênant voor woorden.

12. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Nou, als mijn zoontje iets op tafel ziet staan zal en moet hij dat ook hebben hoor... terwijl hij echt alleen maar zijn eigen koekjes krijgt... hij heeft het op de één of andere manier donders goed door. En dat gaat ook gepaard met driftbuien. pfoeh...

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja we gingen dus gister naar de speeltuin daar was een klein meisje met zakje chips , en die ging weer naar haar oma toe . Mijn zoontje die ging achter haar aan , ik pak hem en ga weer naar een speeltoestel toe dan gaat hij weer achter haar aan ..wel een paar keer ik steeds oppakken en ergens anders en op een gegeven moment pakte ik hem beet en zei we gaan naar huis en probeerde hem in de wagen te krijgen en hij keihard schreeuwenn en met zijn hoofd heen en weer heel driftig. De oma van het meisje zei mag hij wel een chippie ik zei nee liever niet en zoontje helemaal overstuur keihard schreeuwen en huilen , en toen kwam dat meisje met een chippie in haar hand en nog voordat ik wat kon zeggen zei de oma : is kinderchips hoor kan geen kwaad,

14. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ow en vlak ervoor hadden we al gegeten .

15. Bika

Bika Niet meer actief

Zou het afgepakt hebben. Bepaal zelf wel wat hij wel of niet mag. Zoontje is even oud en doet het overigens ook zonder dat hij van ons die dingen mag. Hoofd naar achter gooien, op de grond vallen en alles bij elkaar krijsen. Ben begonnen hem 'straf' te geven voor dit gedrag, lijkt te werken gelukkig

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou toch niet hebben gegeven. Had tegen die oma gezegd dat als hij zo dreint, hij niks krijgt. Dan heb je niet eens de discussie over op kinderchips nou goed is of niet..

17. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Lastig hé. Hier is hij nog niet zo mobiel dus zal er in het park bij vreemden niet om vragen. Maar als hij mensen (bijvoorbeeld op verjaardag) ziet eten krijst hij ook de boel bij elkaar. Maakt niet uit wat het is. Hij krijst totdat hij het krijgt of totdat het op is. Helaas wel eens aan toe gegeven. Als ik 's-avonds later eet ivm mijn werk wil hij ook perce eten van mij. Hij krijgt dan zoveel gezonde dingen als hij wil, maar die wil hij dan nou net niet:)... Maar goed dan het het "schooien" ook meteen over;).

Ik ga ook streng zijn hoor, hij krijgt gewoon niets meer behalve gezonde/gepaste dingen want het mag niet uit de hand lopen (hij groeit toch al hard genoeg). Maar dat is wel lastig vooral bij opa, oma, ooms en tantes etc.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja jammer voor je zoon dat hij driftig wordt, maar een kind van 13 maanden hoort dat soort dingen niet te krijgen en al helemaal niet er om te schooien. Hij hoort ook te leren dat je geen snoep of eten aanneemt van mensen die je niet of nauwelijks kent.
    Probeer het voor te zijn. Pak hem op, haal hem weg voor hij met dit ongewenste gedrag komt.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar zeg je dan ook dat hij dat niet mag vragen?
    Lieve help hij is nog maar 13 maanden, die laat je toch niet de baas spelen?

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja hij kan nog niet praten dus hij vraagt het niet maar hij gaat er steeds heen en probeert het zakje chips af te pakken van dat meisje ( door met zijn handjes te zwaaien en ikke ikke te roepen) .ja ik zeg tig keer nee ..... Jij mag geen chips maar of hij het begrijpt weet ik niet maar hij luistert niet . Ik roep hem en pak hem vast en loop naar een ander speeltoestel maar nee hij is echt koppig en heeft een sterk eigen wiletje. Ja hij speelt echt de baas over ons :( ik wil graag tips hoe ik dit eventueel als het nog een keer gebeurt wat te doen??

Deel Deze Pagina