advies van de arbo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamavascosofia, 25 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavascosofia

mamavascosofia Actief lid

28 jan 2015
    147
    0
    0
    Beste mensen van het uwv,

Ben 11 weken zwanger en vanaf de 6 de week de hele dag misselijk en overgeven.
    Heb mezelf toen ziek gemeld en na 2 weken weer begonnen met werken. Het ging gewoon niet en moest vaak rennen naar de wc om over te geven. Uiteindelijk heb ik me weer ziek gemeld.
    Heb medicijnen gekregen van de dokter maar blijf alsnog heel de dag door misselijk en overgeven. Dit is trouwens mijn derde zwangerschap en bij mijn andere twee zwangerschappen had ik het net zo erg negen maanden lang.

Vanmorgen moest ik op gesprek komen bij de arbo arts. Maar luisteren maar mijn verhaal deed ze niet. Had mijn medicijnen bij me en laten zien dat ik het echt niet trek. Dat ik hele dagen ziek zwak misselijk ben en noggeens voor mijn andere kinderen kan zorgen interesseerde haar niet. Kan nog geens zelf meer auto rijden zonder over te geven. Volgens haar moest mijn man mij maar naar mijn werk brengen. Probeerde haar uit te leggen dat ik heel de dag door misselijk ben en het gewoon niet trek. Als ik noggeens voor mijn kinderen kan zorgen hoe kan ik dan gaan werken. Volgens haar kwam werk op de eerste plaats en daarna pas de kinderen en moet ik gewoon aan het werk.
    Ik moest maar met mijn teamleider een kop koffie drinken hoe het nu verder moet.

Later op de dag werd ik gebeld door mijn teamleider dat het advies was dat ik gewoon weer aan het werk moet. Ik probeerde nog uit te leggen hoe hun dat zagen als ik heel de dag door overgeef en kotsmisselijk ben.
    Nu heb ik met mijn teamleider afgesproken dat ik morgenochtend met mijn man langs kom om te praten hoe het nu verder moet.

Mijn vraag is, kunnen ze me verplichten om weer te gaan werken ondanks dat ik herhaaldelijk heb aangegeven dat ik het niet aan kan.
    En waarom kunnen ze niet wachten totdat ik zelf weer aangeef dat ik weer aan het werk kan? Weet nog van mijn andere zwangerschappen dat ik rond de 20ste week een stuk beter ben en gewoon weer aan het werk kan.

Alvast heel erg bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mamavascosofia,

Tjonge wat ontzettend rot voor je dat je al vanaf de 6e week van je zwangerschap de hele dag misselijk bent.

Ik kan me goed voorstellen dat je in deze situatie niet/nauwelijks kunt werken.
    Het is echter niet aan mij dit te beoordelen.

Bij ziekte ten gevolge van zwangerschap vraagt je werkgever normaal gesproken een Ziektewet-uitkering bij UWV voor je aan.
    Op deze manier beoordeelt een verzekeringsarts van UWV of je vanwege je zwangerschapsklachten kunt werken.
    Is dit niet het geval dan betaalt UWV de Ziektewetuitkering.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat ( tot nu toe ) de arboarts en je leidinggevende beiden aangeven dat je wel gewoon moet komen werken.

Blijft dit ook zo na het gesprek van vandaag dat je samen met je man hebt met je leidinggevende?
    Je kunt dan een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen.
    Op deze manier kan UWV een oordeel geven over je mogelijkheden tot werken.
    Het is wel zo dat UWV alleen een oordeel kan afgeven.
    Je werkgever is (wettelijk) niet verplicht het oordeel te volgen.

Kom je er samen niet uit?
    Neem dan voor juridisch advies contact op met je vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket, 0900-8020

Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je op deze pagina.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid en hoop dat je alsnog met je werkgever tot een oplossing komt.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina