Vakantie tijdens ziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Vlindertje81, Mar 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

Nov 24, 2013
    963
    0
    16
    Tijdens mijn zwangerschap ben ik vrij snel voor 20% ziekgemeld. Als ik nu op mijn rooster van werk kijk sta ik daar voor 100% ziek gemeld. In deze periode ben ik twee keer een weekje vrij geweest. Hier zijn volledige vakantiedagen voor gebruikt en geen ziekte. Naar mijn idee heeft mijn werkgever wel uitbetaald gekregen in die periode vanuit het uwv. Mogen ze mij dan mijn vakantieuren laten gebruiken terwijl ze zelf geld vangen vanuit het uwv?
    Of is het toch weer anders geregeld dan hoe ik het nu zie?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Vlindertje81,

Je bent gedeeltelijk ziek gemeld tijdens je zwangerschap. In deze periode heb je ook vakantie opgenomen en daarvoor heb je vakantiedagen gebruikt. Je wilt graag weten of de werkgever wel een uitkering uitbetaald heeft gekregen over deze periode. En je wilt graag weten of het klopt dat je voor je vakantie verlofdagen moet gebruiken in plaats van een doorbetaling aan ziekte-uren.

Om te controleren of je werkgever een Ziektewet-uitkering heeft gekregen over je vakantieperiode kun je het beste even bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. Houd je BSN bij de hand. Mijn collega’s kunnen zo voor je nakijken over welke periode UWV betalingen heeft gedaan.

De werkgever is verplicht om tijdens ziekte je loon door te betalen. Maar wat je rechten en plichten zijn met betrekking tot het betalen van ziekte-uren en/of vakantiedagen kun je het beste even nagaan in je contract of CAO. Op de site van Rijksoverheid kun je ook veel informatie vinden. Je kunt ook altijd bellen met het Juridisch Loket of benader je rechtsbijstand of vakbond als je daarbij aangesloten bent.
    Het is namelijk een juridische vraag en UWV heeft geen juridische bevoegdheid.

Actuele informatie over ziek zijn ten gevolge van je zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

Nov 24, 2013
    963
    0
    16
    Bedankt voor je reactie

4. UWV