Advies van de consultatiebureau...

Discussie in 'Voeding' gestart door Miracle1, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Gisteren ben ik met mijn 9 maanden oude zoontje bij de consultatiebureau geweest voor controle. Mijn zoontje groeit goed, hij is in zijn gewicht wat minder aangekomen maar hij heeft een letterlijke groeispurt gehad en de laatste tijd wilde hij wat minder warm eten nemen.
    Nu vertelde de consultatiebureau dat ik met de avondpap moet stoppen en dat hij overdag minder fv moet krijgen en de ochtend fles moet een boterham worden. Diksap/thee/water vindt hij niet lekker.
    Nu is zijn fles naast het speentje heilig voor hem waardoor ik niet weet of ik nu al moet stoppen ermee en zo ja hoe.
    Zijn schema is op dit moment;
    7:30 ongeveer wakker; 180 + 6 fv
    Slapen
    9:30 ongeveer wakker; fruithapje, stukjes
    Spelen
    11:30 2 boterhammen + 90 +3 fv
    Slapen
    14:00 ongeveer wakker; rijstewafel/soepstengel
    15:30 90 + 3 fv
    Slapen
    17:30 ongeveer wakker
    18:00 warm eten, macaroni/aardappels/groent/vlees
    Soms yoghurt als toetje maar weinig
    19:30 avondpapje 180 + 7 eetlepels
    Slapen

Hebben jullie een idee of ik het nu moet wijzigen of dat ik beter kan kijken of mijn zoontje vanzelf geen avondfles meer wil?
    En moet ik dan na het avondeten dan helemaal geen fv meer geven of wel en zo ja hoeveel of iets anders? Hoe zijn jullie van de ochtendfles over gegaan op de boterham en ging jekindje daarna weer slapen? Mijn zoontje is dan nog te moe om wakker te blijven en de fles gaat er ook half slapend in vandaar dat ik niet goed weet of en zo ja hoe ik moet overstappen op een boterham.
    En als laatste vraag; hoe hebben jullie je kindje aan ander drinken leren wennen? Gewoon aan blijven bieden?

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik zou als ik jou was eens proberen rustig een flesje af te bouwen. Meteen alles er af is ook zo wat. Wie weet accepteerd je kindje t goed en zo niet dan voer je de fles gewoon weer in. Ik ben altijd van he naar je kindje kijken maar probeer wel een beetje te sturen naar "hoe het zou moeten".

Boterham met fles kan je gewoon proberen. Vind je kindje t niks ga je gewoon weer pap geven.

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik lees nu dat je sochtends alleen een fles geeft en geen pap. Je zou kunnen proberen in de ochtend een papfles (of natuurlijk boterham met fles) en dan in de avond een gewone fles om te beginnen. Dan overdag een klein flesje er af en kijken boe hij het daar op doet. Je kan gelukkig altijd weer terug...

4. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Wij deden rond die periode:

Ontbijt als pap, tussen het ontbijt en lunch fruit, rond de middag brood + fv , tussendoor iets anders drinken (diksap/thee/water/verse sinaasappelsap) met een tussendoortje (soepstengel oid) dan avondeten met fv. Daarna ging ze naar bed en meldde ze zich uit haarzelf niet meer voor de laatste fles.

Als jullie kindje nog zelf om de laatste fles vraagt, zou ik het gewoon geven. Jij kent jullie kindje beter dan wie dan ook en kan het beste inschatten wat hij nodig heeft. Het cb kent wel de richtlijnen maar niet precies hoe jullie kindje in elkaar steekt. Volg gewoon je moederinstinct! De richtlijnen van het cb zijn niet heilig :)

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wordt je kindje om half 8 vanzelf wakker?
    Misschien kun je van die ontbijt fles eerst pap maken om zo een tussenstap naar de boterham te hebben?

En evt de avondfles juist gewoon melk maken? Ik vind het zo zwaar tafelen 's avonds... om 18 uur warm eten en dan om 19:30 pap... maar dat is maar mijn idee.

6. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Heel erg bedankt voor jullie adviezen en meningen.
    Dit had ik ook precies zo in gedachten.
    Ik vond het ook zwaar om na een avondmaaltijd meteen een avondpap te geven maar dit werd mij geadviseerd door de cb en dat ben ik maar gaan doen. Misschien dat mijn zoontje daarom wat minder avondeten eet, hij weet nu denk ik wel dat hij nog een goed gevulde fles krijgt.
    Mijn zoontje wordt om rond 7:30 uit zichzelf wakker inderdaad, soms wat eerder, soms wat later.
    Ik zat te denken aan;
    7:30 ochtend papje, later overgaan op brood met fv wanneer hij meer wakker is
    9:30 fruithapje
    11:30 2 boterhammen en 90 + 3 fv
    14:30 tussendoortje en het gewone drinken opbouwen; thee/water/diksap
    18:00 uur avondeten
    19:30 wil ik naar gewone fv zodat hij wel een flesje krijgt omdat hij daar nu nog zo'n behoefte aan heeft.
    Ik ben alleen bang dat hij dan 's nachts wakker gaat worden omdat een avondpap natuurlijk veel meer en zwaarder is dan gewone flesvoeding. Hebben jullie kindjes wel gewoon doorgeslapen toen je van avondpapje over ging op gewone fv?

7. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier met 6,5 maand over gegaan van avondpap naar ochtendpap. We hebben slechts een paar weken in de avond pap gegeven, omdat het CB dit adviseerde. Ik vond het echter beetje gek om dit te doen en heb het dus omgedraaid. Hij sliep net zo lekker op gewoon een fles. Niks gemerkt in de nacht.

8. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Onze dochter wel: wij hebben ook een lange tijd s avonds pap gegeven maar gelukkig gaf dat geen problemen. Ze is nu 13 maanden en ze is nogsteeds dol op pap: nu eet ze nogsteeds pap als ontbijt (brinta. Niet doen voor het jaar) dus als hij het graag lust kun je hem gewoon pap blijven geven: het is niet ongezond ofzo :)

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier krijgt mn zoontje sochtends pap uit een bordje.. Boterham duuuurt zo lang en ik ben echt geen ochtendmens

En voor t slapen ook nog steeds een papfles, hij hangt al aan mn benen als ik m maak...
    Die gaat er dus voorlopig nog niet af :)

Kijk naar je kindje ipv regels..( tenzijhet de spuigaten uitloopt natuurlijk ;))

10. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Het pap wil ik blijven geven maar dan veranderen naar de ochtend pap.
    Ik weet dat brinta voor 1 jaar niet gegeven mag worden, ik eet het zelf ook weleens met warme melk (erg lekker vind ik dat) en ik heb het een keer op de verpakking gelezen.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je kan fijne granenpap geven of Biobim, vanaf 6 maanden.

Doorslapen hangt niet af van een zware maag hebben of niet (want pap vult enorm en geeft energie, ik denk dat kinderen er eerder onrustig van slapen en dat jouw zoontje er gewoon geen 'last' van heeft gehad), maar of je kind daar klaar voor is en genoeg heeft gegeten van alles. Een gewone fles is prima.

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier slaapt mevrouw 11 uur en ik heb nooit pap gegeven 's avonds.
    Nu ben ik met gierst gestart, dat heeft geen gluten en ze vind er eigenlijk niets aan. Dus doe ik er nu vers fruit doorheen pureren voor de smaak.

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik denk dat je onterrecht bang bent dat hij snachts gaat komen als je stopt met de pap. Ik snap het want ik dacht dat dat zo zou zijn toen we stopte met de laatste fles maar dit was niet het geval en dat hoor ik veel vaker. En anders moet je je af vragennwat kan r innt ergste geval gebeuren?dat hij zich snachts meld. Dan weet je dat ook weer en voer je die fles weer in? Maar ik denk zeker dat het geen probleem is om over te gaan van pap naar opvolgmelk, daar merkt hij vast niet veel verschil in....

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.276
    10.999
    113
    Rond die leeftijd ontbeet dochterlief nog voornamelijk met de borst, en dan rond 9 uur fruit - met 10 maanden kreeg ze behoefte aan wat meer 's ochtends. Ze wordt een jaar, maar ontbijt nog altijd lekker twee keer - een keer mama en later een echt ontbijtje - op werkdagen een boterham en soms wat hapjes fruit tijdens het forensen en op vrije dagen vaak iets kliederigs (want zelf doen uiteraard) met yoghurt, fruit en granen voordat we gaan wassen en aankleden. Avondpap hebben we nooit gedaan, maar booboo voor het slapen was en is nog steeds heilig. Overigens doet ze nog altijd aan midnight snacks, maar dat is voor mij Alleen maar een reden om haar lekker bij me te halen :)

Moet zeggen dat t cb zich nooit zo bemoeid heeft met de voedingsschema's, vragen jullie daar zelf naar?

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ons schema, nu met 9 maanden:

ochtend:
    boterham met boter, flesje na, (drinkt meestal ongeveer 100cc dan)
    fruithap met flesje drinken na

middag:
    boterham met boter en flesje na, (meestal ook 100 cc)
    tussendoortje met drinken

eind middag/avond:
    warme hap, geen toetje vanwege KMA
    fles 150+5

Ze drinkt dan nog een late avondvoeding en 's nachts momenteel weer, maar hier veel gezondheidsproblemen en nog inhalen van wat ze aan groei de eerste maanden gemist heeft.

Het wordt wel echt tijd om een normaal ontbijt te gaan instellen, bij 9 maanden, dus ofwel boterham met flesje na, ofwel een bordje pap.
    De avondfles zou ik dan nog even laten: eerst maar die boterham 's ochtends. En als dat werkt, de middagfles (van half4) er af en vervangen door een tussendoortje met water of thee.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daarom heb je ook bambix :) In verschillende varianten: vanaf 6 maanden en vanaf 8 maanden :)
    Daarnaast idd ook nog biobim. Ongeveer hetzelfde, maar dan biologisch :)

17. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik ga dan kijken naar Biobim, koop je dat bij Goodiefoods of gewoon bij de AH?
    Wat je daar onder schrijft klopt niet helemaal. Voordat we de avondpapje zijn gaan geven gaf ik gewoon fv 180 + 6 en dan moest ik 's nachts om de 6 uur blijven voeden omdat mijn kindje erg honger had. Wellicht is het per kindje verschillend.

Verder bedankt voor de informatie en ideeën. Ik heb nu een plan van aanpak bedacht wat ik uit ga proberen.

18. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Ervaring hier is dat de flessen vanzelf minder worden. Ik heb me daar nooit zo druk om gemaakt. De avondfles krijgt mijn bijna tweejarig trouwens nog steeds. Ze is een klein meisje en drinkt overdag alleen water. In de ochtend eet ze pap.
    De pap in de avondfles ben ik op een gegeven moment gaan vervangen door rijstebloem, dat steeds minder en ik deed er ook minder schepjes poeder in. Het is dus waterigere melk geworden. Ze krijgt die een half uur voor ze gaat slapen en dat is ruim twee uur naar haar avondeten.
    Ze doet het er goed op en ze is helemaal niet dik, in tegendeel zelfs.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Biobim kan je bij de natuurwinkel halen, bij de AH heb ik het niet gezien.

's Nachts om de 6 uur voeden is al doorslapen, doorslapen geldt vanaf 5 uur aan een stuk. Dus wat dat betreft deed hij het al prima. En waarschijnlijk was je zoon op een gegeven moment gewoon toe aan de hele nacht doorslapen en had dat minder te maken met de pap.

20. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Schema met 9 maanden was bij ons:

7.00 uur papfles die ze zelf dronk.
    9.30 uur fruit (stukjes zacht fruit) en water uit een rietjesbeker
    11.30 uur stukjes brood met boter en beleg
    12.00 uur flesje melk
    15.00 uur cracker/rijstewafel/soepstengel en water (rietjesbeker)
    16.30 uur warm eten
    19.00 uur flesje melk

Voeren met een lepel vond ik echt een drama, dochter honger en met een lepel gaat veel te langzaam. Ze willen bij mij vanaf die leeftijd ook echt zelf eten dus gevoerd worden was is een drama vandaar dat wij in de ochtend een papfles doen.

Deel Deze Pagina