Vraagje over Primolut

Discussion in 'Zwanger worden' started by Mayrha, Apr 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik heb pas een kuurtje Primolut van 10 dagen gehad omdat ik niet ongi werd.
    Nu ben ik sinds gisteren ongi, maar verlies erg weinig bloed.
    Echt maar een paar druppels op een dag.
    Is dat erg?
    Of maakt de hoeveelheid totaal niets uit?
    Ben er heel erg onzeker over. Ben bang dat er iets mis is bij me.
    Zou ik dit met de huisarts moeten bespreken?

Alvast bedankt voor de reacties.

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Het kan inderdaad voorkomen dat je maar heel weinig bloedverlies hebt na een Primolut-kuur. Als je lichaam zelf geen baarmoederslijmvlies heeft opgebouwd en je geen eisprong hebt gehad, dan valt er ook weinig af te stoten. Dit kan geen enkele kwaad.

3. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Hoi Jippie,

Dankjewel voor je antwoord.
    Als je eigen lichaam geen slijmvlies aanmaakt dan kan er toch ook geen evt eitje innestelen...of toch wel?
    Daarom maak ik me juist zorgen.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hey Mayra,

Ik las jou berichtje net,en vroeg me iets af.
    Heb jij de primolut alleen gehad omdat je nog geen ongi was om of andere redenen?
    Ik had/heb namelijk hetzelfde en werdt uiteindelijk dag 64 uit mezelf ongesteld maar mn huisarts was echt niet van plan me snel te helpen..
    Maar goed jij hebt dus een ondernemende arts,erg fijn!
    Succes meid!

5. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als er een eiblaasje groeit (follikel), dan scheidt deze een hormoon af waardoor je baarmoederslijmvlies dikker wordt. Een dik baarmoederslijmvlies heb je weer nodig voor een goede innesteling. De dikte van je baarmoederslijmvlies is een gevolg van het wel of niet hebben van een eisprong, even simpel gezegd.

Als jij geen cyclus hebt, heb je geen eisprong, dus er komt geen eicel vrij die bevrucht kan worden. En doordat je geen eisprong hebt, wordt je baarmoederslijmvlies ook niet dikker. Dus ook geen innesteling, maar daar was toch al geen sprake van als je geen eisprong hebt.

Het is nu dus zaak om je cyclus goed te krijgen, zodat je een eisprong hebt. Als je net gestopt bent met de pil, kan het wel een halfjaar duren voordat je lichaam weer op orde is. Je hebt dus al heel snel Primolut gekregen, over het algemeen krijg je dit pas na een halfjaar en vaak wordt het niet voorgeschreven door een huisarts, maar een gyn. Hopelijk pakt je lichaam het nu zelf weer op, maar dat hoeft dus niet. Het kan ook een tijdje duren.

Succes!

6. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Hoi Wendy,

Ik heb het inderdaad gekregen omdat mijn eigen ongi niet kwam.
    Inderdaad is mijn arts erg meelevend en ondernemend.
    Maar zover ik heb gehoord kan primolut ook geen kwaad.
    Fijn dat jij nu wel een normale cyclus hebt.

7. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Hoi Jippie,

Dankjewel, weer iets geleerd!:p
    Ik wist dus niet dat je lichaam pas baarmoederslijmvlies ging opbouwen als je een ei hebt.

8. 2ps

2ps Nieuw lid

Apr 13, 2011
    3
    0
    0
    pedagogisch werkster
    ridderkerk
    altijd handig om even zo mee te lezen want ik heb nu al een cyclus van 70 dgn en bij de ha geweest maandag en moest bloed laten prikken als daar niets in te vinden was zou ik doorverwezen worden naar de gyn net gebeld voor de uitslag en nu stond er dat hij een primolutkuur wil geven...nu morgen even bellen wat hij wil want hij is er vandaag niet:(

groetjes petra

9. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Als je een primolut kuurtje krijgt wordt je in de meeste gevallen wel weer een keer ongi. het kan zijn dat je eigen lichaam het daardoor weer oppakt, maar het kan ook niets doen. Voor mij is het nu ook even afwachten.
    Als er over 6 weken nog geen eigen ongi komt dat gaat de HA me doorsturen voor (bloed?)onderzoeken.

10. 2ps

2ps Nieuw lid

Apr 13, 2011
    3
    0
    0
    pedagogisch werkster
    ridderkerk

bloedonderzoeken en vaginaal onderzoek heb ik al gehad was allemaal goed!
    Nu hoor ik morgen of ik ook naar de gyn mag of dat ik het eerst met die kuur moet doen.

Share This Page