baarkruk in ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door mama van ruben, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, heeft iemand ervaring met het bevallen op de baarkruk in het ziekenhuis? Ik moet nog een week of vier en heb behoorlijk last van mijn linkerheup. Op m'n rug liggen is er bijna niet meer bij. Bij de vorige had de verloskundige de baarkruk al voorgesteld maar daar kwam het met inleiden in het ziekenhuis niet van. Nu moet ik weer in het ziekenhuis bevallen en zou die kruk toch wel willen proberen. Kan dat? of vindt de gyn dat te onhandig werken

2. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het ziekenhuis doen ze meestal niet veel moeite helaas, maar blijft de verloskundige er niet bij?

Ik had bij m'n bevalling ook last van m'n rug en toen kwamen ze met een rare platte baarkruk, maar ze wisten niet hoe het werkte...erg apart.

3. Violet32

Violet32 Bekend lid

4 feb 2009
    677
    0
    0
    Hoi,
    Hier was er miss ook sprake van een ziekenhuis bevalling en ik had dus ook aangegeven dat ik graag op de baarkruk wilde bevallen maar een aantal gyn had daar geloof ik niet zo n zin in, je kan t natuurlijk dan ook wat moeilijker zien je moet op je knieen als arts en dat vonden ze niks geloof ik.
    Belachelijk natuurlijk want ik vond t erg fijn om zo te bevallen, bespreek t met je gyn miss wil hij of zij dat wel doen.
    succes!

4. mama van ruben

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    als alles volgens planning gaat beval ik in het ziekenhuis met de eigen vk erbij. Maar als dit ukje net zo eigenwijs is als de grote broer en lekker lang blijft zitten dan wordt het weer inleiden. Vorige week van gyn al te horen gekregen bij de groeiecho dat ze niet te ver over de 41 weken wil gaan en dan is de vk er dus niet bij.

5. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    De vk heeft tegen mij gezegd dat er in het ziekenhuis ook verschillende baarkrukken zijn, ook hoge die aan het bed kunnen staan dus toch enigszins op hoogte.
    maar heb er geen ervaring mee, misschien even navragen in het zhuis?

6. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik ben van mn tweede dochter bevallen in het zh met een baarkruk, maar wel nadat ik meedeelde NU een baarkruk te willen.
    Infuus en de hele zwik moest los en hij moest nog wel ergens opgevist worden, maar ik moest dat ding gewoon hebben. Mn dochter zat nl vast (sterrenkijkertje) en ik voelde aan dat haar zonder hulp van de zwaartekracht nooit op eigen kracht eruit zou kunnen krijgen. Een wijze ingeving want de zwaartekracht deed wonderen, zeker een aanrader.
    Vooraf dit afspreken in het zh lijkt me verstandig want zoals Mentiera al zei: in het zh doen ze meestal niet zoveel moeite. En dit wil je niet aan het toeval overlaten.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Er zijn absoluut ziekenhuizen met baarkruk, dus het zou best kunnen dat het een optie is. Overleg het vooraf, dan hoeven ze niet op het moment surpreme te gaan zoeken waar het ding ook weer is....

Maar houd er wel rekening mee dat een tweede bevalling (vooral de uitdrijving) véél sneller kan gaan dan een eerste en dat daardoor een hurkende houding niet zo handig kan zijn. Bij mij ging het liggend op mijn rug al te snel (beetje gescheurd doordat ik het echt niet kon tegenhouden en de navelstreng tegelijk met het hoofdje erdoor kwam; de vk had die nog opzij willen doen maar dat ging écht niet meer), als ik op een baarkruk had gezeten was ik mogelijk helemaal uitgescheurd.
    Dit hangt natuurlijk ook af van de ligging van je kindje.

8. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Toen ik weeen had stond ik naast het bed, maar het hoofdje stond al en ik moest perse op bed. Toen ik op bed lag vielen de persweeen weg. Ik zei dat ik op de baarkruk wilde maar de vk (van het zkh) zei dat ik het eerst zo maar moest proberen. Toen zei ik: Ik wil NU op de baarkruk! Na een diepe zucht ben ik op de baarkruk bevallen. De vk zat op haar knieeen voor me, natuurlijk onhandig voor hun maar IK moest bevallen en niet zij!
    Ik ben trouwens een beetje ingescheurd omdat het erg snel ging.

9. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    mijn zwanger is gyn in het ziekenhuis en vertelde me dat veel collega's standaard zeggen dat de baarkruk in gebruik is...terwijl dat dus niet zo is... Ze werken er niet graag mee omdat het belastender is voor hun rug en je om een hoek moet kijken om alles goed te kunnen zien. Ik vind dat de barende vrouw het recht heeft om zo te bevallen zoals zij wil, tenzij die houding gevaarlijk is in haar situatie! En weet dat er altijd meerdere baarkrukken zijn in het ziekenhuis, dus trap niet in de smoes van 'bezet'!

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Collega van mij had afgesproken met baarkruk te mogen bevallen.
    Toen de bevalling eenmaal daar was en ze in het ziekenhuis was reageerden ze: baarkruk? Daar doen we niet aan.
    ze heeft het gewoon liggend moeten doen.
    Ik zou dus even hele goede dubbel-en-dwars gecheckte afspraken maken!

Zie ook reactie van Marijn. Ze zijn er echt wel hoor, die krukken. Maar voor de arts is het lastiger, dus dan maken ze zich er met een smoes vanaf.

11. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    ik heb tijdens de persfase een tijdje op de baarkruk gezeten, dat was het idee van mijn vk, ik wilde in het zh bevallen zonder medische indicatie en toch gaf zij zelf aan om op de baarkruk te gaan zitten omdat de persfase erg lang duurde.

Het zat prima, verandering van houding vond ik ook fijn, het enige wat ik verschrikkelijk vond is dat ik toen ik mn ogen open deed midden in de spiegel keek die ze onder mn vagina had gelegd, dus ik schrok me kapot ik zei dat ze de spiegel weg moest halen omdat ik dat een akelig gezicht vond.. dus die moeilijke hoek om te kijken lossen ze met spiegel op.

ik ben uiteindelijk wel op bed bevallen.. maar nogmaals, ze kwam zelf met het idee van de baarkruk, was binnen notime in de kamer, en ik vond het (zonder spiegel) erg fijn!

succes alvast!

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik zou het zeker even checken.
    Maar wat een onzin dat je in het ziekenhuis daar zo om moet smeken onderhand.
    Ik ben dan niet met een baarkruk bevallen, maar wel in bad (een gewone badkuip) in het ziekenhuis. En daar gaven ze al van te voren aan dat dat eventueel zou mogen. En dat lijkt me ook niet zo'n fijne houding voor een vk of gyn. Jammer dat je altijd zo op je strepen moet staan he, terwijl het JOUW lijf is en jij toch het beste weet hoe je het prettigst bevalt..
    Succes in ieder geval!

13. mama van ruben

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties dames. De vk zei gisteren dat ze het ding met alle plezier uit haar auto haalt (of laat halen) bij een ziekenhuisbevalling. Haar ervaring was ook dat de gyn er niet aan wil, maar zo nodig ga ik op m'n strepen staan. Kan in ieder geval heel lelijk doen als het een beetje tegen zit.

Deel Deze Pagina