Hai, Mijn moeder heeft mijn 12 weken oude dochtertje gisteren een oefenhapje gegeven. Ze heeft hollandse wokgroente gekookt en in de blender gedaan en beetje van het gekookte water van die groente erin gelaten. Mijn kindje heeft hele kleine oefenhapjes gehad. Mijn moeder zegt dat ze na verloop van tijd een hele voeding dus dat krijgt ipv borstvoeding. Ik ben verward over wat ik het beste kan doen. Mijn moeder zegt dat ik het elke dag een beetje moet geven. Vandaag heb ik me kindje weer oefenhapje gegeven. In totaal heeft ze echt weinig beginnen gekregen hoor. Mams zegt ze moet ook wennen aan haar baby lepel. In totaal heeft ze 1 normale theelepel binnen gehad. Niet in 1 keer hoor, maar kleine hapjes met haar kleine baby lepel Op internet staan er tegenstrijdige dingen. Ene zegt tot 6 maanden alleen bv, omdat darmen nog niet rijp zijn anderen zoals JGZ zegt vanaf 4 maanden al bijvoeding zodat het allergieën voorkomt. Ik kan niet geloven dat ze hiermee echt bijvoeding bedoelen. Zeg maar dat het 1 bv overneemt. Ik denk meer aan oefenhapjes en pas als zij ouder is wordt het echt bijvoeding. Is het goed wat me moeder doet, nu al oefen hapjes geven? Mijn baby reageerde er neutraal op. Ze was zoals altijd vrolijk. Ik heb geen tekenen gezien van buikkramp ofzo.
Ik moest thijs ook al heel vroeg peer en mango geven omdat hij zo vreselijk verstopt zat. Uiteindelijk hielp dit zelf niet en zijn we uiteindelijk aan de forlax gegaan. Ik zou wachten tot minimaal 4 maanden. En het duurt echt wel even hoor voordat zo'n hapje een volkedige voeding vervangt.
Over het algemeen is het niet nodig voor de 6 maanden bij te gaan voeden als je borstvoeding geeft. Je kindje krijgt alles binnen wat het nodig heeft tot die tijd. Persoonlijk vind ik 12 weken ook wel absurd vroeg om te beginnen met hapjes eigenlijk
Persoonlijk vind ik 12 weken echt veel te vroeg voor bijvoeding. Dat is nog niet eens vier maanden, en dat geldt al als absolute ondergrens. Pas vanaf vier (of zes, wat meestal wordt aangeraden als je borstvoeding geeft) maanden kun je beginnen met langzaamaan hapjes te geven. En dan is het beter om steeds 1 soort groente of fruit te geven, zodat ze de pure smaak leren kennen en jij kunt zien of ze eens allergisch op reageren. Voorlopig hoeven de hapjes echt nog geen bv te vervangen. Als je dat gaat doen, keldert je productie straks ook nog eens. Wil je wat meer informatie, lees dan eens Eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes. Of Google eens op de groene vrouw en de zes maanden
Ja het is ook niet echt als bijvoeding bedoeld. Maar micro oefen hapjes. Borstvoeding blijft hoofdvoeding. Mijn moeder begint nu al zodat het geleidelijk overgaat tot bijvoeding.
Waarom beslist jouw moeder wat jouw kindje krijgt? Vind je het niet prettiger om dat zelf te bepalen?
Maar wil jij dat? Waarom zou je zo vroeg beginnen terwijl er op zijn minst 4 maanden aangeraden wordt en er geen noodzakelijke reden zijn dit te doen? Het is echt niet zo te stellen dat echt overgaan naar bijvoeding zo makkelijker gaat óf dat tot 6 maanden exclusief borstvoeding en dan hapjes introduceren zorgt voor een lastigere overgang.
Nou kan je een discussie hebben over beginnen met 4 of 6 maanden. Maar 12 weken?? Sorry maar dat is toch volkomen onnodig, en bovendien gewoon af te raden? Waarom zou je de prille darmpjes van je baby nu al zo belasten, waarom? Je kindje groeit tot 6 maanden perfect op mamamelk of kunstvoeding. Eerder beginnen, moet je zelf weten. Maar 12 weken.. Micro hapje of niet, de darmpjes moeten het verwerken. Melk is melk, groente is groente. Het is, nogmaals, niet nodig. En een borstvoeding vervangen? Nee hoor. Je hoeft en mag nog helemaal niets vervangen. Tot 6 maanden blijft bv de hoofdmaaltijd. Daarna ga je, langzaam aan, de bijvoeding naast de borstvoeding zetten. AFbouwen doe je als je kunstvoeding geeft. Dan gaat er steeds een fles af. Met borstvoeding regelt je kindje het gewoon zelf. Je moeder is vast een schat, maar haar kennis over voeding en borstvoeding is verouderd. Kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding, naar het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes. Handig om je in te lezen. Je vind hier ook veel info over borstvoeding en hoe het werkt, het eerste jaar. Als jij weet waar je over praat, kan je jouw moeder vertellen over de inzichten die we tegenwoordig hebben. Waarom die haast, je kindje is maar zo kort klein
Wauw ik vind het nogal brutaal van je moeder. 4maanden is echt het minimum en dan ga je echt niet beginnen met wokgroente!! Sorry maar ik vind dat je nogal over je heen laat lopen en dat je moeder beslist wat er met je kind gebeurt. Klopt dat? 1. Het is jouw kind dus jij geeft de eerste groente hap. 2. Jij bepaald wanneer je kindje dit krijgt 3. Je vertrouwd je moeder waarschijnlijk 100% maar vroeger waren er andere regels. Niet voor niks want nu weten ze veel meer! Oefenen met een lepel doe je toch al met de vit.K?? Dus als dat de rrden is moet je helemaal stoppen
Ik zou vragen of je moeder niet eens nagekeken moet worden. Mijn kind had iig een oma minder als dit gebeurd was. mijn advies aan jou...zolang zij tevreden is op de bv zou ik direct stoppen met de hapjes. Bv mag je onbeperkt geven en ik zou dat lekker tot een maand of 6 blijven doen. Vanaf dan zou je met stukken groente kunnen beginnen. Sperzieboontje, stronkje brocolli of bloemkool of een worteltje in de hand. 1 groente een dag of 3 achter elkaar geven. Na een week of 2 en geen reactie van allergie oid kun je fruit op dezelfde manier introduceren.
Nu ben ik geen muts als het op regeltjes aankomt hoor, ik was ook vroeg met bijvoeding, 4,5 maand ... maar 12 weken vind ik echt veeeels te vroeg ... ook voor micro oefenhapjes. Oefenhapjes ... waarom eigenlijk? Wat is het nu van oefenhapjes? Je kindje kan nog niet eens zitten. En waarom bepaalt je moeder dat eigenlijk?
Ok bedankt voor de reactie, maar ik voel me best aangevallen. Mijn moeder heeft het gegeven met mijn goedkeuring. Mijn moeder vertelde dat ze dat bij al haar kinderen heeft gedaan en dat het geen kwaad kan. Ik twijfelde, maar dacht ach als het zo weinig is, kan het vast geen kwaad. En ja ik bepaald wat er gebeurd met mijn kind. En nu ga ik haar op jullie advies niet meer oefenhapjes geven, maar wat als ik straks ga werken en me kind bij me moeder laat. Ik weet dat ze haar toch kleine groente hapjes gaat geven. Mijn baby is dan 4 maanden als ze bij oma gaat blijven. Ik wil gaan kolven en dat meegeven. Maar ik dacht het goede te doen door nu al micro hapjes te geven. Ik vind het niet leuk dat men zo aanvallend en meteen afkeurend doet. Hebben jullie nooit foutjes gemaakt? Maar in ieder geval thanks. Ik kijk wel tot hoelang ik borstvoeding geef, maar ze zal vanaf 5.5-6 maanden oefenhapjes krijgen.
Je zegt nu ook weer dat jij wilt wachten tot 5,5/6 maanden maar dat je nu al weet dat oma toch daarvoor al hapjes blijft geven?? Ja sorry dan zou ik per direct een andere oppas zoeken.
Ik denk niet de dat reacties bewust aanvallend bedoeld zijn, maar meer vanuit verontwaardiging. Ik ga er eerlijk gezegd ook min of meer vanuit dat het 'algemeen bekend' is dat bijvoeden vanaf 4 maanden mag, maar pas vanaf 6 maanden noodzakelijk wordt. De regel vanaf 4 maanden is omdat eerder de darmpjes onvoldoende ontwikkeld zijn om vast voedsel te verteren. Vanaf 6 maanden hebben ze bijvoeding nodig o.a. omdat hun 'natuurlijke' ijzervoorraad op raakt. Ook beginnen ze vaak meer te bewegen en dus meer (andere) voeding nodig hebben om in hun energiebehoefte te voldoen. Ik denk dat jij en jouw moeder het absoluut heel goed bedoeld hebben maar 12 weken is echt veel te vroeg voor bijvoeden. Ook heeft het bij ons pas bij 6 maanden een flesvoeding vervangen en wij waren met 4 maanden begonnen. En als je begint, dan zeker geen wokgroente bakken, maar enkelvoudige zachte smaken zoals wortel, bloemkool, sperziebonen of courgette koken/stomen. Het gaat dan ook niet alleen om het bijvoeden, maar je legt ook de basis voor ontwikkeling van de smaak. Dus eerst wennen aan 1 smaak alvorens je deze gaat mengen met andere smaken. Succes!
Mag ik vragen hoe oud je bent? Je komt nogal jong over namelijk Je moeder kan je natuurlijk tips geven zij is tenslotte ervaren. Maar je kan ook zelf info opzoeken en het boekje van het cb lezen bv. Als je bv geeft is het t beste om dit de eerste 6 maanden uitsluitend te geven. IK vindt 12 weken echt te vroeg en dan ook gelijk wokgroenten? Wat zit daar allemaal in? Als je al wilt beginnen doe het dan met een soort groente. En ik neem aan dat als jij tegen je moeder zegt nog geen bijvoeding te willen geven zij hiernaar luisterd? Jij bent de ouder he Je hoeft niet te doen wat zij wilt natuurlijk...
Sorry maar naar mijn mening is 12 weken echt veeeeel te jong. In de tijd dat jouw moeder een jonge moeder was, was dit gebruikelijk, maar nu weten we wel beter toch? En een borstvoeding vervangen doen die hapjes nog lang niet.
Ik snap dat je schrikt van de reacties, maar ik denk dat de meeste best geschrokken zijn van jouw verhaal en je vragen. Om de volgende redenen: - hapjes geven met 12 weken is echt heel vroeg; - heeft je moeder werkelijk zo'n zak wokgroente gekookt en daar hapjes van gemaakt? Welke groente zaten daar allemaal in? Heeft ze gekeken welke groenten geschikt zijn voor baby van 4 maanden (vóór 4 maanden is namelijk geen enkele groente geschikt) - er is een bepaalde volgorde van groente en fruit welke je introduceert aan een baby, om de darmen niet te overbelasten en vanwege allergenen. Dingen als paprika, uien enz (zitten meestal in wokgroente) is echt not-done voor zo'n jonge baby - wat zijn oefenhapjes? als je baby bijvoeding nodig heeft, kun je gewoon bijvoeding geven. Tot 1 jaar hebben ze maar weinig nodig, dus is er genoeg tijd om te oefenen. Dan hoef je helemaal geen 'micro-happen' te geven, maar gewoon geprakt eten of in stukjes aan je baby als die goed rechtop kan zitten.
Ik denk dat het belangrijk is dat je je even inleest in het belang van vaste voeding bij baby's. Je weet nu inmiddels al dat je ten vroegste op 4 maand start met 'oefenhapjes'. Maar het is ook belangrijk te weten wát je wanneer mag geven. De adviezen daarover zijn sterk veranderd tov wat je moeder destijds gedaan heeft. Wokgroenten zijn bv geen goed idee. Je kan beter beginnen met zachte groenten zoals courgette, pompoen, bloemkool, wortel. En dan geef je 3 dagen na elkaar hetzelfde, zo ontdek je het snel als je kindje erop zou reageren.
In die zak hollandse groente zaten sperziebonen, bloemkool, wortel en broccolli. We hadden van alles 1 en in water gekookt en in de blender. Ik ben 30. Ik ben goed ingelezen en weet de richtlijnen, maar nogmaals het klok mij logisch om al te beginnen met oefenen. En ze is 12 weken en flinke meid en dacht zo weinig kan toch geen kwaad. Maar goed, dus wel. Ik heb me moeder al gezegd dat ik nog langer wacht. Wannneer me baby 4 maanden is, gaat ze naar oma omdat ik moet werken. Ik heb gezegd geen groente geven, maar afgekolfde melk. Ik ga voor de zekerheid sachetjes kunstvoeding meegeven voor het geval ik niet genoeg afgekolfde melk heb meegegeven. Het is me eerste kind dus ik weet niet hoeveel ik moet meegeven. Ik geef de eerste dag gewoon 1 liter mee. Want ze zal toch niet elk flesje leegdrinken. Restjes worden weggegooid.