Ik overweeg om een carrière switch te gaan maken. In mijn beroep is bijna geen werk meer te vinden. Nu weet ik zo 123 niet wat ik wel zou willen. Hoe kom ik erachter wat ik echt leuk vind? En ik wil ook een baan met een aan garantie en niet dat, zoals ik nu zit, iedere 3 jaar weer wat anders moet gaan zoeken omdat er een reorganisatie binnen net bedrijf is. pik heb al met iemand geregeld dat ik een ochtend mee mag lopen met de thuiszorg om te kijken of dat wat voor me is Maar zijn er nog mensen die hier tips voor me hebben hoe ik er verder achter kom wat Mijn nieuwe baan kan gaan worden .......
Denk eerst na over jouw karakter, eigenschappen, wat je belangrijk vindt. Daar kun je ook wel sjalblonsn online over vinden. Kom erachter wat je kunt/bent enz en dan kom je wel achter de juiste baan
De garantie dat er binnen drie gereorganiseerd wordt heb je overal. De garantie dag je daarbij je baan houd heb je nergens. Dus daarvoor moet je niet gaan switchen. Hoe kom je erachter wat je wil? Daar zijn testjes en workshops voor. Zowel gratis online als officiële. Die laatste zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan. Je kan ook bedenken wat je als kind graag deed. Was je een poppenmoeder? Een bouwer? Met je neus in de boeken? Werk je graag met mensen? In de natuur? Als je nu op de middelbare zat en je moest een vervolgopleiding zoeken? Wat zou je kiezen? Onderzoek dat. En kijk daarna wat je zou moeten bijscholen om dat te bereiken. Denk in mogelijkheden. Als je het echt graag wil, dan vind je wel een oplossing voor alle bezwaren of uitdagingen waarvoor je komt te staan. Succes!
Ik had al een gesprekje met de directeur van mijn zoon gehad ,daarover. Maar met een mbo opleiding moet je een 4 jarige opleiding doen en die zelf betalen ( lees €5.000 per les jaar) en dat vind ik ontzettend veel geld
Ik ben bloemist Wat vind ik er leuk aan? Omgang met mensen Iets maken voor mensen Vaak vertellen mensen ook erbij voor wie de bloemen zijn en zijn vaak speciale momenten ( rouw, trouw , geboorte ) wat vind ik er minder leuk aan? Weinig werk in te vinden Veel sjouwen en lopen Je bent altijd vies
Lijkt me juist een heerlijke baan! Kun je niet switchen naar een ander soort sector - meer high end als het ware met meer designachtige bloemsierkunst ipv reguliere winkel?
€5000? dure school ken jij? Collegegeld fulltime is €2089 per jaar. Na één a twee jaar kan je al een baan hebben. Dit is in termijnen te betalen. Als je alle boeken nieuw wilt kopen, wat natuurlijk niet hoeft komt daar €800 per jaar bij. (Maar dit kan ook voor €300).
het is veel geld ( college geld ligt lager dan wat jij schets overigens), maar zie het als investering in jezelf, plus, er zijn mogelijkheden als bijv. het levenslanglerenkrediet, halvering van college geld eerste jaar etc.
Volgens mij kun je ook nog een deel aftrekken bij de belastingdienst. Iig dit jaar nog. Volgend jaar komt er een ander soort subsidie voor in de plaats. Je kunt anders wellicht al aan de slag als onderwijsondersteuner en de opleiding in je avonduren volgen. Mijn schoonzusje doet dat zo ook, en de school waar ze werkt betaald zelfs haar opleiding op de pabo.
klopt, de afgelopen 4 jaar hebben we 1700 euro per schooljaar betaald (HBO) en volgens mij ongeveer de helft terug gekregen van de belastingdienst.
waarom is er bijna geen werk in te vinden? Ik heb juist het idee dat mensen veel geld over hebben voor een mooie bos bloemen? Maar ik ken de branche niet meer, is meer een gevoel. Wij hebben 5 bloemenwinkels in het centrum. Dat vies snap ik wel, dat zou ik ook niet fijn vinden. zou je anders in een tuincentrum werken leuk vinden?
Nee wat een geld kost die opleiding voor onderwijzer ! Als ze dat nou verlagen is het lerarentekort misschien wel sneller opgelost ! Bloemist lijkt mij leuk zeg ! Maar snap dat er niet veel werk in is te vinden. Misschien vind jij mijn werk dan weer leuk, werk in de apotheek
Collegegeld voor HBO en WO is 2060 ongeveer per jaar. Je kunt ook deeltijd of duaal doen. Het eerste jaar betaal je dan zelf en krijg je teruggave van de belastingdienst. Zodra je een contract hebt in het onderwijs kun je 3x een lerarenbeurs ontvangen. Dan krijg je het collegegeld plus ongeveer 200 euro boekengeld en ongeveer 200 euro reiskostenvergoeding. Stages krijg je eigenlijk niet betaald in het onderwijs.
Er zijn heel veel subsidie regelingen voor. Opleidingen in de zorg en in het onderwijs kosten door al die subsidies bijna niks meer. https://duo.nl/particulier/tegemoetkomingen-en-subsidies-lerarenopleiding/index.jsp#
Voor zover ik weet niet, maar dat zou je nog even nader moeten bekijken. Ik geloof dat je via de tegemoetkoming leraren € 1.315,66 euro per schooljaar terug kan krijgen. Als je de 4 jarige opleiding volgt en zo'n 2000 euro lesgeld per jaar moet betalen, kost het je dus per jaar zo'n 700 euro (2800 euro totaal dus). Je kan echter ook voor de verkorte deeltijd opleiding kiezen als je al een hbo diploma hebt. Dan doe je er maar 2 jaar over (maar kan je ernaast eigenlijk amper werken) en kost het in totaal dus zo'n 1400 euro. Wel vrij heftig. Daarnaast heb je ook nog een zij-instroomtraject waarbij je na wat meelopen en een hele toets en beoordelingsdag direct voor de klas mag voor een dag of 3 per week. Daarnaast volg je scholing. School krijgt hiervoor subsidie en het kost je niks. Wel heftig traject. Kortom, als je het echt wilt dan zijn er wel wat opties. Ik verwacht trouwens dat als je nu aan de pabo begint, je met de huidige tekorten al snel een leuke bijbaan hebt als onderwijsassistent of als juf onder begeleiding. Ze vragen nu soms zelfs al ouders om voor de klas te staan..