Vanaf welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Discussie in 'De lounge' gestart door MissyZuilen, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Vanaf welke leeftijd lieten jullie je kat/kitten de achtertuin in?

Even erbij vermelden, mijn tuin is helemaal omringt met een hoge schutting en er staan geen spullen waardoor hij eroverheen zou kunnen komen.

Het wordt nu zulk lekker weer en hij krijgt morgen zijn laatste inenting en is dan 13weken oud.
    Wij hebben hem nu ongeveer 5 weken.

2. pipootje

pipootje Niet meer actief

je kunt een riem/tuigje voor hem halen en eerst daarmee laten wennen, dan daarna los en goed kijken of er geen gaten en kieren zijn waar hij kan ontsnappen, en kijken of dr geen giftige plantjes ofzo zijn

3. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Ik vond het altijd erg moeilijk...
    En dan gingen ze hier altijd nog met moederpoes naar buiten..
    die bleven dus altijd wel samen..
    Geloof dat ze toen een maand of 4/5 was...
    Was toen ook nog erg warm, en was zelf ook wel beu aan het worden alle deuren en ramen dicht te houden ;)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja als hij niet weg kan en hij is ingeënt lijkt het me geen probleem.
    Maar... Een hoge schutting betekent niet perse dat hij er echt niet uit kan.
    Mijn kat klimt zo recht tegen onze schutting omhoog als ze de tuin uit wil om bijv even op het dak van de schuur te gaan zonnen.

Veel verder gaat ze gelukkig niet :)
    Ik vind het veel te gezellig als ze gewoon binnen/inde tuin blijft.
    Ze (we hebben er 2) gaan dan ook enkel naar buiten met mooi weer als onze achterdeur open staat.

5. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ik heb mijn katten ook eerst aan een tuigje buiten gedaan en na een tijdje los.

6. Saskia78

Maar waarom een tuigje als hij toch de tuin niet uit kan?

7. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik ben met een tuigje zo bang dat hij zichzelf ophangt of in de knoop komt of iets.. Ik kan bijv net even boven wat pakken zijn en erg gebeurt iets.. brrr...

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Dat wil ik inderdaad ook, enkel met mooi weer staat onze achterdeur open.
    En het mooie weer komt er (hopelijk) aan. Dus vandaar mijn vraag of hij na zijn inenting naar buiten zou kunnen.

Ik probeer hem dan zo veel mogelijk in mijn tuin te houden!

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mijn eerste 2 gingen met 8 maand naar buiten en m'n jongste sinds 2 maand, toen was hij 5 maand. En mijn tuin is ook compleet afgesloten maar daar hebben hun geen boodschap aan:p als het van hout is komen ze echt wel omhoog en erover.
    Je zou ze eerst aan een tuigje kunnen doen en dan later los maar ze gaan vaak toch wel aan de wandel..

Heb je ze wel gechipt? En dit ook geregistreerd? Als je het niet registreerd op het internet dan heb je ook niks aan de chip;)

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

#10 Joycey, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
    Mijn oudste poes vanaf vijf jaar, op een afgeschermd balkon. Daarna vervolgens in een tuin (volgende woning). Mijn middelste is vanaf een jaar of drie op het afgeschermde balkon en een tuin. Daarna vervolgens de kater van mijn vriend -> vanaf anderhalf/twee jaar in een tuin.

---edit--- uiteraard waren ze alle drie geholpen/gechipt ver van tevoren ;)

11. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Chippen doe ik tegelijkertijd met castreren. Dat adviseerde de DA. Maar ik moet dinsdag voor zijn laatste inenting en kan wel eens vragen of ze hem dan meteen kan chippen.
    Vorige afspraak had hij nog te weinig spek om te chippen zei de DA.

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Bij mij ging ze met een paar dagen al naar buiten.. De eerste paar keer komen ze niet verder dan een halve meter van de deur af :) gewoon erbij blijven en in de gaten houden..

13. Saskia78

Mja hier 1 gechipt.. En eentje niet.
    Die 2e kun je onmogelijk aan d'r nekvel pakken.. Laat staan dat ze er nog even een chip in kunnen doen :)
    En ze durft de tuin niet uit dus dat zal wel loslopen :)

Gelukkig liggen ze het liefst gewoon op ons terras...
    Dat is van composiet en wordt loeiheet in de zon....
    Poezen zijn er niet af te slaan zodra de zon schijnt, desnoods onder de tafel zodat ze wel warm liggen maar in de schaduw.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou hem sowiezo niet naar buiten doen voordat hij gecastreerd is....

15. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hoe lang moeten katten eigenlijk wennen aan hun huisje voordat ze echt naar buiten kunnen en ze wel de weg terug weer vinden?

16. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Maar hij komt alleen in de tuin he.. Dus niet in aanraking met andere katten. En hij kan pas gecastreerd worden in september. En wilde toch niet tot september mijn achterdeur dichthouden.

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier gelijk naar buiten in omheinde tuin, zodra hij zelf over de schutting kon vond ik m oud genoeg. Dus niks met riempje e.d,

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Een schutting zijn ze zo overheen hoor. Die moet je echt afzetten met schriklintjes anders zijn ze weg. En helemaal als hun hormoontjes gaan opspelen. Grote kans dat hij dan andere uit de buurt gaat bezwangeren enz.

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier toen hij gecastreerd was met een maand of 6 daarna mocht hij van ons naar buiten. Eerst in de achtertuin een paar pasjes en toen ging hij snel weer naar binnen, halve dag later klom hij in de grote boom in de tuin en na twee dagen klom hij over de schutting heen om vervolgens in de voortuin te gaan zitten wachten tot de deur weer open ging :p Nu een jaar verder en hij houdt zijn vaste patroon aan 6 uur naar buiten - 8 uur binnen en eten, rond 9 uur weer naar buiten - 12 uur binnen, slapen tot 16, 16 uur naar buiten - 18 uur naar binnen en eten, 19 uur naar buiten tot 23 uur en dan slapen op het voeteneind haha. Wel makkelijk hoor dat ritme ;)

Eerste keren vond ik het echt doodeng, maar regelde zich vanzelf prima en hij wist dus ook zonder ooit in de voortuin te zijn geweest wel dat het ons huis was.. Misschien van het naar buiten kijken dat hij het herkende? Geen idee ;)

20. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik zal morgen even overleggen met de DA hoe of wat..
    Maar ik was niet van plan tot september mijn achterdeur dicht te houden.

Sowieso als hij naar buiten gaat, blijf ik erbij.

Deel Deze Pagina