advies? wakker maken of niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door allwoman, 1 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    goedemorgen!

mijn dochter laat overdag zo'n 3 uur soms 4 uur tussen haar voedingen..

Het cb adviseerde overdag niet langer dan 4 uur ertussen te laten en snachts 1 keer 6 uur.

Nu gaat ze sinds een week savonds wat rommellen (het clusteren is gelukkig afgelopen!)dan laat ze zo'n 5 uur tussen de een na laatste en de laatste voeding van die avond.

gister bijv..1700 uur -20:00 uur- ( ik vroeg naar bed) wekker gezet om 23 00 uur maar ze sliep heel vast en heb haar lekker laten liggen,toen kwam ze pas om 1:00 uur.

Ook wel eens rond dat tijdstip van 23oo uur wakker gemaakt maar dan dronk ze niet zo gek veel en kwam daarna gewoon steeds weer 3 uur later..helaas schuift ze die 5 uur niet de nacht in ;)

Is het nu verstandiger haar voor de nacht ingaat gewoon steeds wakker te maken om de 3 a 4 uur?
    Of moet ik haar zelf dat ritme laten bepalen?(dat ik niet dag en nachtritme verpest of zo)
    ik voed op verzoek maar met een max dus van 4 uur overdag..ze komt overigens zelf bijna altijd om de 3 uur.
    Graag advies..ervaringen..weet niet zo goed wat ik er mee moet.

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Nou, ik zou er niet te moeilijk over doen, zo lang laat ze niet tussen de voedingen hoor. Ze is ook al anderhalve maand, geen 3 dagen meer toch?

Ik heb me nooit aan uren gehouden, die kleine net zo min. Gaat prima.
    kHeb haar nooit wakker gemaakt om te drinken. Zolang ik gewoon in de buurt ben en ze kan drinken wanneer ze wil vind ik het goed genoeg. Van uren tellen krijg ik stress ;)

3. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dank je.
    ik maak me niet zo zeer druk om het aantal uren hoor,..maar meer het tijdstip..iemand zei eens tegen me dat als ik het zo zou laten ze dan nacht en dag door elkaar zou halen..alsof ze dat alleen snachts "mag"

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Het dag en nachtritme doen we met "rituelen". Nou klinkt dat heel zwaar en gedisciplineerd, maar het komt gewoon neer op voor het slapen gaan (dat betekent voor wij naar bed gaan, dus uurtje of 10) in bad, muziekje, beetje spelen. Dan in een halfduistere slaapkamer op ons bed voeden, niet te veel kletsen. Vaak valt ze dan al vlug in slaap en kan je haar zo in haar bedje leggen (naast ons bed). Als het donker is drinkt ze alleen maar en dan weer back to business: slapen. Als ze wakker wordt en het is licht is ze ook ECHT wakker en wil ze spelen.
    Maar de eerste weken (maandje) deed ze echt niet aan dag en nacht, of het nu licht of donker was. ;)

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    okee..persoonlijk doe ik dus ook wat jij doet maar dan vanaf ongeveer 20:00 uur ,ook omdat ik vaak al vroeg op bed lig en dan al boven voed .

wanneer ik die voeding beneden doe merk ik dat ze een stuk meer wakker is en moeilijker in slaap valt..dus dat bevalt wel zo.

En met doorslapen? zal ze die 5 uur ertussen niet eerder "verschuiven"als ik haar wel wakker zou maken tot die laatste voeding?
    Begrijp me niet verkeerd het gaat prima zo hoor,ze slaapt altijd makkelijk dus vind die nachtvoedingen nog prima te doen!

6. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Wou er nog aan toevoegen:

soms is ze erg moe, dan drinkt ze een paar keer goed op een avond en slaapt dan zo lekker. dan leggen we haar zo in haar bedje, dan komt ze maar een keertje wat eerder die nacht, daar maak ik geen punt van.

Eigenlijk vind ik al die schema's en "leren doorslapen" niet zo aantrekkelijk klinken (voor sommigen zal het prima werken hoor, wil niet zeggen dat het verkeerd is). Omdat het "aanleren" niet meteen lukt blijf je er in je hoofd mee bezig (pfff, WEER niet gelukt!). Ik heb meer de instelling van: het komt allemaal vanzelf wel. Als jullie baby er klaar voor is gaat ze echt wel een keertje doorslapen hoor, of langer tussen de voedingen slapen.

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dank je wel..

het gaat mij niet zozeer om dat doorslapen,ik ben ook wel van: het komt wel wanneer ze er aan toe is..maar ik zou het wel jammer vinden als ik nu iets verpest zeg maar ;)het is meer dat ze opeens wat anders doet haha

schema's ben ik ook niet zo van..ze was dysmatuur e toen MOEST ze elke 3 uur voeding,het was zo'n opluchting toen ze die "magische"3000 gram haalde met 4 weken en dat dus niet meer hoefde.
    ze doet het perfect..van weken clusteren s'' avonds slaapt ze oppeens de hele avond door..ook perfect!

maar dan hoor je van veel kindjes die dat doen vanaf de nacht en dan is het voor mij ook nieuw..;)

Mijn oudste is alweer 5 en kreeg de fles..;)

8. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Onze kleine clusterde ook zo erg savonds, maar slaapt nu savonds ook meer (misschien binnenkort weer eens een filmpje kijken of zo!? :-D). Haar slapen snachts lijdt niet echt onder het savonds meer slapen.
    Vaak wordt ze na haar laatste voeding 2300 uur om een uurtje of 4/5 wakker, en dan weer om 7 of 8 uur. Soms slaapt ze door. Maar: ik kan er echt geen pijl op trekken of een keertje doorslapen komt omdat ze de avond ervoor niet geslapen heeft, of als ze snachts veel drinkt ze savonds bijvoorbeeld niet genoeg heeft gehad. Dus, ik zou zelf niet kiezen voor wakker maken, omdat ik het idee het dat het weinig invloed heeft.

Al met al klinkt het of het bij jullie ook allemaal lekker ontspannen verloopt, fijn hoor!

9. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je wel,dat is allemaal heel duidelijk en helder...zo ongeveer gaat het dus bij ons ook,behave het doorslapen dan haha

ja het loopt allemaal gelukkig heel soepel hoor en ik geniet ontzetend van de borstvoeding!
    we gaan dus gewoon vrolijk door zoals we deden,en ik zie wel wat mn kleine meisje doet ;)
    dank je voor het reageren!

10. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik zou haar ook gewoon lekker laten slapen.
    Fijn dat het verder zo lekker gaat!

11. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je wel ;)!
    Deze mag wat mij betreft dicht...!

Deel Deze Pagina