Kindje niet wakker te krijgen voor voeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Vlerkje, Nov 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hoi,

Mijn zoontje is inmiddels 5 dagen oud, en krijgt borstvoeding. Ik heb rijkelijk veel melk, en meneer groeit er tot nu toe erg voorspoedig op. Toch zit ik met een probleem, en dat is dat hij zich op geen enkele manier wakker laat maken voor voeding... Wat er voor zorgt dat er soms erg veel tijd tussen de voedingen in zit. Ik heb het verhaal aan mijn kraamverzorgster voorgelegd, maar zij wist me geen duidelijk antwoord te geven.

Bij de geboorte woog mijn zoon 3380 gram, op dag 2 was dit 3145 gram. Op dag 4 woog hij echter alweer hetzelfde als op de dag van zijn geboorte, 3380 gram dus. In twee dagen tijd is hij dus 235 gram aangekomen. In principe doet hij het dus prima op de voedingen die hij krijgt.

De voedingen van de afgelopen 24 uur:
    - 22:00 Laatste avondvoeding
    - 02:30 Nachtvoeding van een uur
    - 09:00 Eerste ochtendvoeding van 3 kwartier
    - 14:00 Eerste middagvoeding van een uur
    - 17:00 Tweede middagvoeding van een halfuur

Vanaf 21:30 tot 22:45 heb ik nu continue pogingen ondernomen om hem wakker te krijgen en hem aan te leggen, maar meneer heeft slechts een paar slokken genomen en valt direct weer tevreden in slaap. Ik heb hem in 24 uur tijd dus slechts 5 voedingen kunnen geven, en het zit me niet lekker voor zo'n jong baby'tje.

Eerst verschonen, temperaturen, knuffelen, kriebelen onder de voetjes, wrijven over zijn wangen, wrijven achter zijn oortjes, langs zijn ruggengraad kriebelen, zelfs een koud nat washandje... Hij slaapt OVERAL doorheen :confused: :cry: En als hij niet wakker is, zuigt hij niet aan en loopt de melk dus gewoon weer uit zijn mond weg.

Op het moment dat ik de tijden (regelmaat) in de voedingen achterwege laat en gewoon het moment afwacht dat meneer uit zichzelf gaat vragen, drinkt hij rijkelijk lang en erg gulzig... Maar kan/mag dit wel? En in hoeverre is het kwalijk zolang hij gewoon goed blijft groeien?

Iemand tips om hem WEL wakker te krijgen? Of wat ik anders kan/moet doen?

Liefs en alvast bedankt!

2. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik weet het niet zeker, maar als hij zo hard groeit, dan heeft hij waarschijnlijk genoeg, en zou ik zeggen: geniet ervan!

3. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Daar zou ik heel erg blij mee zijn, want ik ben nu min of meer de wanhoop nabij. Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat hij nu door het lange drinken ook al de iets vettere melk binnenkrijgt waardoor hij langer verzadigd is/blijft?

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Je bent waarschijnlijk een heel goede melkkoe joh! Mooi toch?
    Ik denk, als hij honger krijgt, dat hij zich vanzelf wel laat horen hoor. En er zit ook nog een nachtvoeding bij, dus er zitten geen te grote gaten tussen de voedingen.
    Als hij verder lekker rustig is, zou ik me maar niet teveel zorgen maken. Maarja, da's makkelijker gezegd dan gedaan he, vooral als het je eerste is.

En de komende dagen komt de kraamhulp nog, dus je hebt nog even de tijd om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Succes ermee hoor!

5. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoe gaat het nu? Want ik ben wel met je eens dat je hem goed in de gaten moet houden, zo de eerste weken. (en daarna natuurlijk ook, maar je begrijpt wel wat ik bedoel...)
    Heb je je vraag al voorgelegd aan een lactatiekundige? Ben benieuwd!

6. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hij heeft soms nog steeds behoorlijk wat tijd tussen de voedingen inzitten (6 uur), maar is ook vandaag weer braaf 50 gram aangekomen. Hij weegt nu dus 3450 gram (70 gram boven zijn geboortegewicht) bij net een week. Volgens kraamzorg is om de 3 uur voeding een richtlijn, maar heeft hij waarschijnlijk gewoon voldoende aan de voedingen die hij krijgt. Zolang hij maar 6 natte luiers per dag blijft houden.

Share This Page