beste, Op dit moment heb ik een WW uitkering. Onze zoon is behoorlijk ziek, vraagt veel nabijheid en zorg en heel erg veel ziekenhuis en dokters bezoeken. Wanneer ik een baan zou hebben zou ik mij ziek melden omdat ik al mijn krachten en tijd nodig heb om voor hem te zorgen. Behalve dat ik nu al fulltime thuis ben werkt ook mijn man regelmatig thuis om te helpen ondersteunen. Is dit dan ook een reden om mij tijdens mijn WW uitkering ziek te melden? Groeten, Danielle
Beste Danielle, Je wilt graag weten of je kunt ziekmelden bij UWV omdat je zoon extra zorg/aandacht nodig heeft door zijn ziekte. Je kunt jezelf ziek melden bij UWV als je ook daadwerkelijk zelf door ziekte niet kunt werken. Je geeft aan dat dit bij niet het geval is. De wetgeving kent andere oplossingen voor situaties zoals die waarin jij je bevindt. Je kunt UWV vragen om vrijstelling van de sollcitatieplicht omdat je mantelzorg moet verlenen. Dit verzoek dien je in bij je adviseur werk via de werkmap. Je partner kan overleggen met zijn werkgever of naast zijn thuiswerken een vorm van zorgverlof wenselijk/mogelijk is. Actuele informatie over vrijstelling sollicitatieplicht bij mantelzorg vind je hier. Ik wens je heel veel beterschap voor je zoon. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare