Je hebt tijdens je werk toch recht op voedingsverlof?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mama van Isabella, Aug 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    En dat zij toch 2 uren op een dag als je 8 uren op een dag werkt? Mag je ook zelf bepalen hoe je dat indeelt? En hoe delen jullie dat precies in?
    Ik zou wel heel graag een half uurtje later willen beginnen en een half uurtje eerder weg willen, zodat ik eind vd middag mijn zoontje live kan voeden en tussendoor nog 2 x een kwartier kan kolven. Dan zit ik op 1,5 uur.
    Mijn baas was hier namelijk van de week en die was er niet zo blij mee en hij zei dat hij uit zou zoeken hoe dit precies zat. En vervolgens allemaal opmerkingen maken:
    - ach misschien ben je wel gestopt met bv als je weer aan het werk moet
    - en "ach, je hoort zo vaak dat de bv dan terugloopt als je weer aan het werk bent dus dan moet je toch stoppen :x
    Nou jaaaaaaaaaaaaaaaaa zeg.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    je hebt gelijk, je krijgt 25% van je werktijd voor de voedingen. Of dat nou tussendoor kolven is, later beginnen of eerder weggaan.

Niet echt een sociale opstelling van je baas..

3. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    oef fout van je baas zeg! Ik zou opmerken dat Ab Klink niet blij zou zijn met zo'n opstelling...

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Leuk zo'n baas..maar jij staat wettelijk in je recht. je mag het gebruiken om te kolven, live te gaan voeden of om eerder te gaan en later te beginnen. In de loop van de tijd heb alle drie de varianten gedaan omdat ze de flesjes ging weigeren.

Je mag dit doen tot en met de 9e levensmaand!

5. runner

runner VIP lid

Jan 12, 2006
    5,387
    0
    0
    katwijk ZH
    Je mag het 9 maanden lang doen op je werk. ;)
    Dus tot het 1e jaar.

Ik gebruik een half uurtje op mijn werk om te kolven.
    Manager was een poosje geleden moeilijk aan het doen toen heb ik letterlijk gezegt dat ze in haar handjes mag klappen dat ik maar 30 min afwezig ben omdat ik recht heb op 2 uur.
    Veel steun van werkgevers/collega's heb ik niet...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Nee, je hebt het recht totdat je kind 9 maanden is, niet 9 maanden lang het recht.

Ik ga een uur eerder naar huis en kolf 2 een kwartiertje. Bij mij komt het zo goed uit zodat ik straks, als Lisa naar het kdv gaat, ik op tijd ben om de voeding te doen. Gelukkig doet mijn baas helemaal niet moeilijk.

7. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Om het nog eenvoudiger te maken, ik heb altijd gelezen dat het geldt tot de dag dat het kind 10 maanden wordt (dus 'tot en met' negen maanden zeg maar).

8. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

Jan 6, 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Ik dacht dat het officieel was tot de 9e maand, maar dat het vaak geinterpreteerd wordt als tot en met...

Ik kolf 3x per dag, ben dan een half uurtje totaal bezig, inclusief afwassen enzo. Ik bedenk me nu dat het ook een optie is om 1x minder te kolven en een uurtje eerder naar huis te gaan, dan kan ik ook de late middagvoeding zelf doen. Maar dan voel ik me wel een beetje schuldig, omdat ik dan de volle 2 uur benut. En ik heb het al zo druk op mijn werk....
    Lastig....

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het gaat om de 9 eerste levensmaanden van een kind, oftewel, totdat het kind 9 maanden is.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    en hoe los je het dan op als je langer wilt voeden?

Ik ben ook wel benieuwd hoever mijn recht gaat. Ik werk in het onderwijs en mijn rooster zal dus aangepast moeten worden, iemand anders zal dus mijn les moeten doen als ik wil kolven. Mag je zelf de tijd bepalen? Want als ik mijn leidinggevende zijn gang laat gaan heb ik straks niks aan die extra kolftijd. Dan mag ik meteen om 9 uur ofzo ;)
    En het mag niet ten koste gaan van je pauzes toch?

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Guppie, gefeliciteerd met je zoontje!

Als je langer wil voeden mag je in je eigen tijd kolven. Dus in je pauzes of vrije uren opnemen. Ik ga straks in mijn pauze (die ik toch nooit neem, maar eigenlijk wel heb ;)) kolven. De meeste kindjes eten al aardig met 9 maanden en nemen dan ook minder borstvoeding en dus hoef je minder te kolven.

Als je in het onderwijs werkt is het wel lastig, maar het moet mogelijk zijn (met de nadruk op moet ;)). De tijden zijn in overleg, dus ik zou als ik jou was straks een voorstel doen (en nu al laten weten dat je straks wil gaan kolven) en dan even puzzelen met de werkgever wat voor jou en voor hun handig is.

12. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    je hebt recht op 1/4 deel van j werk en... in overleg kan je deze invullen, maar eerder weg gaan en later beginnen is toch praktischer voor je baas dan steeds tussendoor.

Nog een tip, kolf op tijden van de voeding ook al komt het je baas niet goed uit. Anders komen de voedingen thuis weer in de war.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wettelijk gezien moet e.e.a in overleg gebeuren, waarbij jij het laatste woord hebt (letterlijk staat er in de wet 'elk beding ten nadele van de vrouw is nietig', dus je werkgever MOET het mogelijk maken).

Ik kom zelf ook uit het onderwijs, en dat is nou niet bepaald een van de makkelijkste branches op dit gebied. Officieel gezien mag je kolftijd inderdaad niet van je pauzes afgaan, maar praktisch gezien is dat in het basisonderwijs bijvoorbeeld nauwelijks te regelen.
    In andere onderwijssectoren is het vooral een kwestie van het inroosteren van niet-lesgebonden uren op kolfmnomenten.
    Maar makkelijk is het niet, er zijn al hele rechtszaken over geweest.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,930
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zit met hetzelfde probleem straks: kolven in het basisonderwijs. Het is gewoon niet handig om onder lestijd te kolven. Je kunt er op rekenen dat er dan geregeld geen vervanging is, dat het ten koste gaat van RT etc. Maar als je dan tussen de middag of na schooltijd kolft, dan betekent het in de praktijk natuurlijk gewoon dat je werk van die dag blijft liggen en dat je dat het 's avonds alsnog thuis zit te doen. Het is me dus ook nog helemaal niet duidelijk hoe dat nu zit met kolven in het basisonderwijs.

Om nog maar te zwijgen over de plaats. Op een paar berghokken en de wc's na hebben ALLE ruimtes in ons gebouw ramen naar buiten of ramen naar de gang. (Of beiden) Je kunt dus nergens privé zitten.

Ik ga me er nu nog niet druk om maken. Mijn schooljaar begint toch pas in januari :D Eerst maar eens zien of borstvoeding goed gaat. Dan ga we daarna wel kijken hoe we e.e.a. gaan inrichten.

15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik werk in de kraamzorg en ik kon gelukkig altijd goed kolven bij mijn gezinnetjes *hoewel ik er soms zelf meer problemen mee had als ik zag dat het bij mensen moeilijk ging de bv of ze zelfs moesten stoppen, maar dat is meer eeng evoelskwestie)

Mijn bazin zegt dat de mensen niet hoeven te betalen voor het recht dat ik heb op kolven. Logisch natuurlijk ook.

Nu was ik er overdag een 15 minuten meestal tussenuit om te kolven en dat kwartiertje moest ik dan vastplakken aan de uiteindelijke tijd die ik zou blijven zonder het kolven.

Dus stel ik zou van 8 tot 14.00 uur werken dan werd dat tot 14.15 uur.

Ik voed nu weer zo lang dat ik niet meer hoef te kolven bij de gezinnen (mijn recht is overigens ook voorbij nu) en dat thuis dan doe als ik afgewerkt ben. Dat is het voordeel als je lang voed en best veel melk tot redelijk veel melk kan kolven.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik kolf in een ruimte met een raampje naast de deur, die is afgeplakt met A4-tjes :) en ik zit met mijn rug naar de deur. Een briefje met 'niet storen' op de deur, want de deur kan niet op slot. Maar ik ben tevreden hoor, kan lekker op m'n gemak zitten.

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,930
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Afplakken zou in ons geval niet handig zijn, omdat ik andermans werkruimte zal moeten gebruiken. Er zijn wel eens kantoren die 'bezemkast' genoemd worden... Nou, bij ons waren het echt bezemkasten. Sinds er ramen inzitten is het een beetje werkbaar, dus om die dan weer af te plakken. Maar dan hangen ze maar een rolgordijntje op ofzo.

Share This Page