Hallo Dames, Even een vraagje, ik ben bloeddonor en heb een oproep gekregen om bloed te komen geven. Nu staat er op de oproepkaart dat als je zwanger bent geen bloed mag geven. Nu weet ik natuurlijk niet of ik wel of niet zwanger ben, ik kan pas volgende week testen. Wat zijn de gevaren als ik bloed geeft en ik blijkt volgende week toch zwanger te zijn. Kan dit ook kwaad als je héél vroeg in de zwangerschap zit? Hopelijk weten jullie hier meer van. Alvast bedankt Groetjes mona
hoi Mona, het is niet echt gevaarlijk om bloed te geven als je zwanger bent, maar al sje zwanger bent heb je het bloed eigenlijk zelf nodig. er gebeurt dan al zoveel in je lichaam dat je beter kunt wachten met bloed geven. Omdat je nog niet zwanger bent lijkt me geen probleem om nu bloed te geven. Je kunt voor alle zekerheid even contact opnemen met de arts van de bloedafname en je situatie uitleggen. Mirjam
dus in principe is er geen risico als ik vandaag bloed geef en volgende week zwanger blijk te zijn? Ik zal het ook overleggen met de arts. Bedankt voor je antwoord.
Ik heb mijn vraag inmiddels ook gesteld aan de bloedbank en kreeg dit als antwoord te terug; Bij deze wil ik even reageren op uw mail. U mag inderdaad niet donoren als u zwanger bent, of van plan bent te worden. Ik stel u voor een periode van anderhalf jaar uit, als u het goed vindt. Als u na die periode weer een uitnodiging krijgt, en u zou nog zwanger zijn of pas bevallen, kunt u altijd bellen voor uitstel. Na de bevalling moet u uitgesteld worden voor een periode van een half jaar. Een fijne tijd toegewenst. Voor evt. Vragen mag u me altijd mailen. Ik hoef dus nu geen bloed te geven.
hoi Mona, dank voor je reactie. Goed om te weten dat het ook niet mag als je zwanger wilt worden. Ze spelen blijkbaar op safe en dat is goed ook. Mirjam