Recept briwat kip

Discussie in 'De lounge' gestart door Summer2012, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Hoi (Marokkaanse) dames,

Wij zijn dol op op briwat kip, maar heb geen idee hoe ik het moet maken. Ik zoek het recept van de zoete variant met kip en een beschrijving hoe ik het moet vouwen.

Lijkt me leuk om m'n man eerst te verrassen en het volgende week mee te nemen naar een kerstdiner.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Ik heb inmiddels een filmpje gevonden hoe ze te vouwen. En klopt het dat de vulling zelfde is als voor bestila?

3. Noenoe

Noenoe Bekend lid

14 okt 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Ja het is dezelfde vulling als voor de bestilla.

Dit is hoe ik de vulling maak:

- Kip. Je kan kipfilet gebruiken of andere delen van de kip of een hele kip. Kipfilet is makkelijker omdat je deze niet van t bot hoeft af te halen.
    - 2 uien
    - kosbar
    - mehdnoes
    - boter
    - ras El hanout
    - kipkruidem
    - 2 blokjes bouillon kip
    - 2 a 3 eieren
    - snufje zout
    - saffraan
    - olijfolie
    - teentje knoflook
    - handje ontvelde en geroosterde amandelen
    - poedersuiker
    - kaneel
    - filodeeg

Je doet de olijfolie in de pan en daar doe je de kip in, je bakt de kip totdat het wit van kleur wordt. Dan doe je de boter erbij. Ui snij je in lange slierten en de kosbar, mehdnoes en knoflook hak je fijn en dit mag bij de kip. Daarna mogen de kruiden en de saffraan erbij. Roer het mengsel goed door en daarna doe er water bij dat net van de kook is. Je voegt zo veel water tot de kip niet meer te zien is zeg maar. Laat dit allemaal op een zacht vuurtje gaar koken. Wanneer de kip vanzelf uit elkaar valt is het gaar genoeg.

Dan haal je de kip eruit en pluk je er allemaal kleine stukjes van. De jus die je in pan over hebt, daar gaan de eieren bij zet t op een laag vuurtje en ga er met een garde doorheen. Je ziet dat de saus steeds dikker wordt. Dit mag je bij de kip doen. Wanneer je dit hebt gedaan laat je de kip goed uitlekken.

Amandelen moet je fijnmalen, die helemaal fijn fijn maar kleine korreltjes, daar doe je de poedersuiker en kaneel bij. Wanneer je kipmengsel is uitgelekt en afgekoeld mag je de amandelen erbij doen.

Dan ben je klaar en kun je het vouwen in de filodeeg

Succes en eet smakelijk.

Sorry voor de spelfouten. Heb t snel snel getypt

4. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Dank je wel!

- kosbar
    - mehdnoes

Is dit peterselie en koriander?

5. Noenoe

Noenoe Bekend lid

14 okt 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Ja dat klopt

6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Jammie..krijg er spontaan zin in :)

7. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    leuk dat je briwat maak....is superlekker hmmmm...mijn schoonmama doet er soms gemalen kaas op vanboven voor ze de oven in gaan....:D

ik maak het wel eens maar ken het juiste recept niet...:(

een leuke site voor marrokaanse keuken is tajine.nl

8. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    ps: een TIP: ik zou ze niet alleen maken met kipfilet maar met een hele kip wat kipfilet alleen is nogal aan de droge kant

9. Noenoe

Noenoe Bekend lid

14 okt 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland

Ik maak ze eigenlijk altijd met kipfilet. En merk nergens dat t droog is. Daarom doet men er ook eieren bij zodat t smeuïg wordt en niet droog.

10. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Kaas vind ik een rare combi haha, maar mss is het wel heel lekker.

Dus met een hele kip zou je het zonder ei kunnen doen? Hoeveel briwats kun je maken met deze hoeveelheden eigenlijk?

11. Noenoe

Noenoe Bekend lid

14 okt 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Nee ik zou er wel eieren in doen, dat hoort er gwn in. Het is niet zo dat je er stukken ei door heen ziet hoor.

De hoeveelheid briwats weet ik niet, het ligt er maar net aan hoeveel kip je gaat gebruiken. Maar je haalt er sowieso wel veel uit.

Deel Deze Pagina