Kleertjes wassen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door LindaenSven, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

Hoi dames,

Nu het echte aftellen tot mijn verlof is begonnen (hoef nog maar 4 weken te werken :D), vraag ik me eigenlijk af hoe het zit met kleertjes wassen. Ik weet dat je alle babykleertjes vooraf een keer moet wassen (zonder wasverzachter toch?), maar geldt dat ook voor andere dingen zoals hydrofiel luiers (die we overigens niet als luier gaan gebruiken), hydrofiel washandjes, de badcapes etc.?

En ik hoorde dat je het de eerste keer op 60 graden moet wassen, is dat echt zo? Ik was namelijk bijna nooit op 60 graden (alleen handdoeken en beddegoed) en in sommige kleertjes zit ook een wasvoorschrift dat het maar op 40 graden mag...
    En ik heb niet echt zin om allemaal wasjes met een kwart-volle machine of soms zelfs maar 1 of 2 stuks kleding erin te gaan draaien omdat ze een ander wasvoorschrift hebben.
    Ben nogal een zeurpiet wat zuinigheid betreft (altijd al geweest) dus tja... ik wil gewoon zoveel mogelijk tegelijk wassen (mits het kan qua kleur)..

Weet iemand hoe dit zit? Ik weet het, ben beetje mutserig maar ik weet dit gewoon echt niet..

2. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    ja alles moet je even van te voren wassen, idd zonder wasverzachter, en liefst met een wasmiddel dat niet teveel parfum o.i.d. bevat, zoals neutral, ikzelf gebruik robijn puur&zacht.
    Ik heb alles gewassen, hydr. luiers, wikkeldoeken, washandjes, spuugdoekjes, boxkleden, knuffelbeesten en tutdoekjes, lakentjes, dekentjes, moltons, kleertjes, waskussenhoezen, sokjes, mutsjes, jasje, nou ja alles dus.
    Zelfs de gordijnen maar dat had een andere reden:D

ik heb het meeste gewoon op 30 of 40 graden gewassen, met een heel klein beetje wasmiddel. In de etiketjes van de kleertjes stond sowieso vaak op 30 graden wassen, dus dan ga ik het niet op 60 graden wassen als het niet volgens het etket mag. Mijn wasmachine kan je instellen op 'korte was' als de wasmachine maar halfvol is, dus dan draait ie de helft van de wastijd.

Ik heb de hydr. luiers, washandjes, spuugdoekjes en beddengoed (niet de dekens) wel op 60 graden gewassen

3. Anna200809

28 dec 2008
    21
    0
    0
    Hoihoi,

Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen over wassen op 30,40 of 60C. Gewoon het wasvoorschrift aanhouden inderdaad. Hydrofiel luiers zou ik wel wassen van te voren. Deze moet je geloof ik de dag ervoor een nacht in koud water zetten. Dan krimpen ze niet en nemen ze meer vocht op (handig voor afdrogen). Ook alle andere dingen zou ik wassen.
    Ze zeggen inderdaad dat je zonder wasverzachter moet wassen. Ik heb het net tijdens de intake met de kraamzorg gevraagd, omdat ik onze eigen kleiding wel met wasverzachter was en straks geen zin heb om alles apart te wassen. Zij zei dat als je zelf niet gevoelig bent voor allergien je best kunt proberen om met wasverzachter te wasen. Zodra je merkt dat je baby wel een gevoelig huidje heeft, kun je er altijd meteen mee stoppen, toch!

4. LindaenSven

Tja, ik gebruik zelf ook bijna nooit wasverzachter (slecht voor het milieu.. ook daarin ben ik een zeurpiet :D)

Bedoel je dus de hydrofiel luiers een nacht in koud water zetten en dan daarna wassen? Ik wil ze inderdaad voor afdrogen (onder andere) gaan gebruiken, dus dan is dat wel een handige tip, dat wist ik dus niet!

5. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Ook nooit van gehoord en m'n zoontje is inmiddels 15 maanden.
    Gewoon wassen werkt ook hoor. (Maar schrik niet als ze eruit komen want ze verfrommelen verschrikkelijk - maar dat moet juist, dan nemen ze lekker veel vocht op. Niet strijken dus.)

6. LindaenSven

Zoiets had ik al gehoord ja, dat je ze niet moet strijken ivm vochtopname. Was het dus niet van plan, doe het wel een beetje met de hand om ze een beetje netjes op te kunnen vouwen. In de commode leggen en niemand ziet dat ze gekreukt zijn :D

7. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik vond het reuze meevallen met kreukels hoor, ik heb ze direct na het wassen uitgeslagen en opgehangen, en je kan ze met opvouwen een beetje recht strijken met je hand. Ik heb ze trouwens op 1 stand lager gecentrifugeerd.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb het op een fijnwas programma gewassen...op 30 graden en 700 toeren centrifugeren...

Nu was ik het vaak op een gewoon programma maar wel op 30 graden...maar ik was de meeste dingen op 30 graden!

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik heb gewoon naar de wasvoorschriften gekeken.
    Wel 1 draai gedaan op 60 graden:luiers, washandjes, hoeslakentje, moltons. De dingen die er tegen konden dus.
    Voor de rest gewoon een donker wasje op 30graden en een licht wasje op 30 graden....gewoon zoals ik de rest ook was.
    Heb wel wasverzachter gebruikt; puur&zacht van Robijn.
    Bij Eva toen ook gedaan......

10. Ik zou denken als je kleertjes op 60 graden wast, dat ze er als barbie kleertjes uitkomen :D

11. LindaenSven

OK, ben dus niet de enige die niet alles zo heet wast :)
    Was idd ook bang dat het zou gaan krimpen, dus das ook een reden om het niet zo heet te wassen..
    Verder, tja, het is in principe allemaal schoon dus waarom zou het dan zo heet moeten?
    Ik ga gewoon maar wassen zoals ik denk dat het goed is :D

12. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    wanneer hebben jullie de kleertjes gewassen? Ik wil het niet te lang van te voren doen, want dan heb ik het idee dat het "voor niks" was. Maar ja, moet er ook niet te lang mee wachten, want wat als ze wat eerder komt (bovendien...ik kan niet wachten tot alles lekker schoon in de kast ligt ;))

13. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    nou ik had vakantie toen ik 22-23 weken was, en heb toen lekker alles gewassen en in de kast gehangen met zwitsal geurzakjes erbij, schoon is schoon toch?

De kleertjes maat 62 en hoger heb ik nog niet gewassen, die hangen nog met kaartje en al nieuw te wezen :D Die past kindje toch nog niet gelijk!

Alleen heb bedje heb ik pas afgelopen week opgemaakt klaarliggen, ik had al wel alles gewassen maar nog even in de kast gelaten

14. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik heb ze een week of 3 terug allemaal gewassen gestreken.
    Geurbuiltje in de kast en die liggen wel goed hoor.

Mijn eigen kleren liggen ook wel langer als een paar weken voor ik t soms aantrek;)

15. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Gewoon alles even lekker wassen waarmee je baby in aanraking gaat komen. Dus doekjes, luiers, boxkleed e.d. En op 30 of 40 graden lijkt me prima. ( heb niet de bekleding van de wagen gedaan hoor, ze ligt er toch in op een lakentje en met kleertjes aan.

Ik heb de eerste paar weken neutral gebruikt, omdat ik even wilde weten of onze baby een gevoelig huidje had. Dat was niet het geval, ze had nooit uitslag dus toen de neutral op was ben ik gewoon weer ons eigen wasmiddel gaan gebruiken. En inmiddels ook gewoon wasverzachter, de kleren van haar draaien mee met de gewone wassen.

Succes!

16. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    en lekker op tijd beginnen hoor, paar weekjes in de kast liggen wordt het echt niet vies of muf van, en bovendien als de kleine ze even aan heeft gehad ligt het hopla, zo weer in de wasmand :D Ik was er ook een tut ermee, maar toen ik met 36 weken ging wassen kreeg ik me toch opeens een stress, want stel dat de kleine dan al zou komen!! Uiteindelijk kwam ze met bijna 42 weken, en geen muf kleertje te bekennen. (als ik me daar al mee bezig kon houden ;))

17. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Het wassen is vooral bedoeld om de chemische bestrijdingsmiddelentroep die in de containers gespoten wordt te verwijderen. Zou ook geen kwaad kunnen om dat bij je eigen nieuwe kleren te doen, maar een volwassen huid kan er gelukkig beter tegen. Babyhuidjes echter nog niet. Dat spul levert zelden direct accute problemen op (kan wel), maar vaak wel op langere termijn.

Ik heb alle linnengoed en kleertjes meteen gewassen toen ik het kocht, ik vind het geen prettige gedachten om dat gif in de kledingkast van de baby te hebben liggen.

18. LindaenSven

Ik wil over een paar weken beginnen met wassen, heb er nu echt nog de tijd (en de puf) niet voor (nog druk aan het werk, bezig met afstuderen etc.).
    Als ik straks met verlof ben ga ik gelijk in de eerste week alles wassen. Ben dan nog steeds wel druk maar in de eerste week van mijn verlof heeft m'n vriend ook vakantie en met z'n 2-tjes gaat het allemaal wat makkelijker :D
    (gelukkig is het zo'n lieve schat die overal mee wil helpen)

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb alles gewassen bij het begin van m'n verlof (36 weken). Daarna in de kast gelegd / gehangen, die gaat dicht dus heel stoffig wordt het daarna niet meer. En inderdaad: alles gewassen wat met de baby in aanraking gaat komen, het gaat om eventuele chemicalieën uit productie en transport en de 'vieze handen' uit de winkel.
    Gewoon volgens wasvoorschrift, dus zeker niet te heet wassen.

Kan me er al helemaal op verheugen, om die hele kleine kleertjes weer uit te pakken en te wassen (ff opfrissen na 2 jaar 'opslag')... Nog een week of 20 wachten, dan ga ik me helemaal uitleven!

Deel Deze Pagina