Welke kleertjes januari kindje, al die rompers pff...

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door fee90, 5 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Vanmorgen op stap geweest om lekker te babyshoppen:D

Maar... Ik zie even door de bomen het bos niet meer..
    Ik ben eind januari uitgerekend. Op sites zie ik verschillende tips voor de kleertjes die je moet aanschaffen, maar hèlp.. wat is nou handig?

Eerst al de rompertjes, die heb je in maat 50 òf 56, maar ook in maat 50/56. Die laatste rekt een beetje mee vermoed ik? Is dat handiger of hebben jullie betere ervaringen met exacte maten?

Dan het soort rompertje, je hebt met lange mouw, korte mouw, bandjes en je hebt drukknoopjes boven bij de hals en luier( verreweg de meeste) en je hebt drukknoopjes van keel over de hele buik, dus dan heb je minder gehannes. Máár, ik las dat rompers juist zo handig zijn omdat het buikje dan warm blijft met verschonen oid ( maar je doet dat ding toch een aardig stuk omhoog lijkt me) en met die verticale drukkers heb je dat niet.

Dan heb je nog boxpakjes, daar zitten de voetjes al aan en ik vind die zelf echt te cute. Maar moet daar dan nog een romper onder? Met korte of lange mouw?

pfff, word er een beetje gek van maar dit is waar ik nu mee thuisgekomen ben:
    setje van 3 rompers 50/56 met lange mouwen en gewone drukknoopjes
    truitje maat 50 en een truitje maat 56
    Broekje met voetjes 50 en eenzelfde broekje maat 56
    Broekje zonder voetjes maat 50 en eenzelfde broekje maat 56
    Sokjes

Boxpakje verticale knoopjes maat 50.

En wat draagt het kindje dan? Ik dacht zelf:
    Rompertje+ boxpakje
    of
    Rompertje+ broekje+truitje+sokjes

En als het wat warmer wordt zou je kunnen doen:
    Rompertje lange mouwen+joggingbroekje+sokjes ( dus geen truitje?)
    Rompertje korte mouwen+ shirtje eventueel lang/korte mouwen+broekje+sokjes

òf, moet je onder een truitje ook nog een shirtje doen? Dus: Romper lange mouwen+shirt+truitje, of doe je dan een rompert met korte mouwen+ shirt+truitje...

Haha nou, hoop dat het nog te begrijpen is wat ik allemaal bedoel, eigenlijk is mijn vraag heel simpel: Wat droeg jouw baby de eerste maanden? ( dan het liefst een winterbaby)

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mijn baby is van december. Ik had rompers in alle juiste maten (44, 50 en 56) dus geen combi maten. De helft lange mouwen en de andere helft korte mouwen. Hier droeg ze in het begin altijd een maillot met een jurkje en een vestje of een broekje met een shirtje. Gewoon normale combinaties eigenlijk. Soms een boxpakje, met voetjes eraan.
    Ik had een heel klein kindje die moeite had met warm houden, dus ze lag in het begin altijd onder een dekentje of in een wikkeldoek.
    Ik vond overslag rompers (met de drukknoppen van boven naar beneden) niet fijn.

Je vind je weg wel in de kleertjes. Komt allemaal goed!

3. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Haha...., als je het zo omschrijft valt het inderdaad niet mee.😂

Wat de maat betreft ligt het een beetje aan of je een groot, klein of gemiddeld kindje verwacht.
    Maat 50 zal bij een groot kindje al te klein zijn en 50/56 is bij een kleintje juist weer groot.

Mijn advies: rompers met korte en lange mouw.
    Een romper moet je zien als ondergoed wat altijd wordt gedragen. Lekker warm en beschermend voor het tere huidje. Daarnaast blijft de luier mooi zitten.

Voor de kleinste zijn overslagrompers het makkelijkst. Ik heb die gebruikt t/m maat 62 en vooral bij lange mouwen.
    http://images.hema.nl/products/44-wit-33318444-productzoom_rd-834888811.jpg

Korte mouwen zijn makkelijker aan te trekken.

Broekjes met voetjes zijn fijn maar sokjes volstaan ook.
    Boxpakjes, ook al ogen ze heel schattig, vond ik waardeloos. Voor mijn gevoel moet je het kindje er echt in proppen en met verschonen ligt meneer of mevrouw op een bult van stof omdat je de beentjes vrij moet hebben.

Bij een tweede zal ik die niet meer gebruiken.

Overdag hadden wij: broek (met zachte band), sokken, romper en shirtje. In het begin ook mutsjes.
    Hiervan kun je er niet genoeg hebben want ze passen nooit. 😂
    Ze zijn of te groot of te klein. En voor het buitenwandelen heb je die écht nodig!

Ik hoop dat je een beetje op weg bent. 😀

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Super die snelle reacties dames, bedankt!!!
    Ok, dan ga ik nog rompers met korte mouw scoren, kan je er waarschijnlijk ook niet genoeg van hebben met gekwijl en gekots?:p

Sokjes geen gedoe dat ze steeds afvallen?
    De boxpakjes laat ik dan nu nog even liggen, als het me na de geboorte toch bevalt kan ik er altijd meer halen.
    En mutsjes heb ik er inderdaad meer van gehaald want ik heb het al gepresteerd er 1 kwijt te raken terwijl ik nog niet eens een baby heb, dus dat wordt wat...:p

Maar helemaal goed, ik hoef dus geen extra shirtjes voor onder truitjes te halen, dan zou een romper met lange mouw gewoon volstaan begrijp ik? En als het koud is gewoon een dekentje extra eromheen wikkelen anders zoals ik hierboven lees.

5. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier een februari-meisje
    In het begin droeg ze rompers met lange mouwen of rompers met korte mouwen, daarover een boxpakje. Of een zacht broekje en een zacht bloesje. Enkel gemakkelijke, warme kleertjes eigenlijk!

Ik vond gewone rompers fijn, maar ook de omslagrompers zijn gemakkelijk met aandoen.
    Met het verschonen is het maar heel even dat ze dan 'bloot' liggen he.

Ik zou verschillende maten kopen, je weet nooit hoe lang/breed je baby zal zijn he. Dat is afwachten!

Onder een truitje zou ik enkel een romper aandoen. Dus niet ook nog een t-shirt

6. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ons meisje had in het begin lange mouwen rompertjes aan en daaroverheen nog een truitje met lange mouwen of een vestje. Een maillot met een broekje eroverheen. Sokken vielen altijd uit.
    Als ik op ZP reacties in andere topics lees is dat te warm maar ligt er denk ik ook aan hoe warm het thuis is? Bij ons 19 graden, en de baby gaat 2-3x per dag naar buiten met de honden. Ze had nooit een zweetnekje ofzo. Voor eerste setjes heb ik alles liggen (maar dat komt ook omdat de eerste klein was): 44,50,56 en combimaten. Lange en korte mouw, broekjes, vestjes, boxpakjes. Ik ben verslaafd aan babykleertjes!!!

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Rompertip: de stretchrompers van de hema.
    Sluiten mooi aan ook als ze nog net iets te groot vallen en omdat het stretch is rekken ze lang mee. Je doet er dus lekker lang mee en ze blijven mooi. Maatje 50/56 past eerst eigenlijk altijd tenzij je kindje erg te vroeg geboren wordt.

8. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Als je even zoekt op jumpsuits voor een baby vind je heel veel boxpakjes maar dan zonder de voetjes. Net zo cute, net zo comfortabel, maar passen veel beter.

9. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Ik zou persoonlijk nog even wachten met kopen.

Mijn kleine verwacht ik in november en ik kon dus ook niet echt eerder kleding kopen, omdat er nog niks in de winkels hing voor dit seizoen. Maar wilde sowieso even de groei echo afwachten om te weten wat de schatting zou zijn.

Nu heb ik inmiddels een eerste groei echo gekregen en daaruit blijkt dat mijn meisje erg lange benen heeft en een bolle buik. De echoscopiste zei gelijk dat ik geen maatje 50 nodig zal hebben. Dus ik heb nu enkel een paar setjes maat 56 gekocht. Mocht achteraf blijken dat ze toch nog 50 aan kan, dan is dat zo na haar geboorte bijgekocht;).

10. Emihan

Emihan Actief lid

18 aug 2015
    474
    68
    28
    Mijn dochter is van 31 januari en heb altijd rompers met korte mouwen bij der aan getrokken. Rompers met lange mouwen zijn verschrikkelijk als je nog een truitje aan wil trekken. Ik had wel rompers met lange mouwen maar die deed ik dan aan met een zacht broekje met sokjes en mutsje. Ik wikkelde haar ook vaak ik een grote doek zodat ze het niet koud kreeg.

Wat de maten betreft, ik heb altijd rompers van de hema maat 50/56. Rompers mogen best wat groter zijn anders zit het zo straks om het lijfje.

Boxpakjes vind ik heel schattig om te zien, maar heel lastig met verschonen vooral in de nacht. Bij hele kleine baby's zou ik het niet doen. Mijn jongste is 11 weken en heeft nu pas een boxpakje aan.

Door het grote aanbod in de winkels snap ik dat je door het bomen het bos niet meer zit. Hier groei je vanzelf wel in :)

Succes met je zoektocht :)

11. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb eigenlijk ook alleen maar rompers met korte mouwtjes gebruikt, want lange mouwen onder een truitje frommelen vond ik echt super onhandig. Ons kindje is van eind januari en die had het altijd warm genoeg.
    We hadden wel een aantal rompers met lange mouwen, maar die gebruikte ik voornamelijk om onder shirtjes met korte mouwen aan te trekken. Je krijgt gegarandeerd van een aantal mensen op kraamvisite een t-shirtje met korte mouwen en vaak zijn die alweer te klein tegen de tijd dat het zomer wordt. Dat vond ik zonde, dus op die manier werden de rompers met lange mouwen toch nog goed gebruikt.

12. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik heb juist nooit rompertjes met korte mouwen gebruikt, zeker niet in het begin (oktober kindje). Ook de rompers van de Hema, zo veel fijner dan die je over het hoofdje moet aantrekken. Maat 50/56. Ik zou er wel veel meer kopen dan 3. Ik had er zeker 10 stuks uiteindelijk want ik vond het wel zo prettig om elke dag een schone aan te trekken. En door bv moest mijn zoon soms zo veel poepen, nou, je begrijpt het misschien.
    Ik had ook voornamelijk broekjes en shirts. En idd, hoedjes en wantjes! Als je gaat lopen is het onmogelijk om die handjes in de voetenzak van de kinderwagen te houden!
    Success!

13. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Bedankt al voor alle tips!! Ons huis is oud en we hebben nog enkel glas dan staat het idee van lange rompers me meer aan, ook omdat we veel buiten willen wandelen met de kleine.maar als ik het zo lees kan je eigenlijk niet genoeg rompers hebben, ik wil ook bv gaan geven en begrijp dat er dan meer gepoept wordt?
    Van de maten houd ik ook in gedachten, zorg voor basis maat 50 en 56 en dan kan ik altijd bijkopen.

Uiteindelijk is het ook gewoon super leuk om kleertjes uit te kiezen!!:)

14. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is met bv heel erg afhankelijk van je kindje of hij/zij veel poept. Hier eentje die eens in de twee weken eens een poepdag had. Ik heb heel veel rompers met lange mouwen gebruikt (eind januari kindje). Voor buiten had ik een soort van skipak dat heel lekker warm is. Ik gebruikte de mouwen van de rompertjes altijd om de mouwen van een shirtje overheen te trekken. gewoon mouwtje van romper iets naar boven trekken en het shirtje naar beneden. Veel succes en plezier met shoppen.

15. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik heb in maat 50 en 56 ook alleen maar lange mouw rompers gebruikt, ook een januari baby. Lekker warm juist.. Die shirtjes zijn allemaal zo dun.

Dus ik deed romper lange mouw + shirtje lange mouw + broekje. Of romper lange mouw met boxpakje.

Overslagrompers vond ik wel fijn, die hoeven niet over het hoofd. En maak je onder ook gewoon met drukkers vast. Dus kindje ligt niet blood tijdens verschonen.

Zl heeft altijd veel gepoept, met kV.. In het begin 8-9 keer per dag;) en zo nu en dan zat alles onder. Dus idd genoeg rompers komen wel van pas.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vond rompers met lange mouwen echt een ramp. Had ook wel baby's met spekarmpjes dus dat was een beetje proppen. Had voor in de kinderwagen zo'n berenpak en later een fleece wikkeldeken. Dan nog een extra deken en het dekje en dan was het warm zat.

De maat is altijd lastig, hier lange en 'dikke' baby's dus meteen in maat 56.

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Haha ik moest een beetje grinniken om je verhaal, je hebt het leuk omschreven. Maar volgens mij ga je de goede kant op hoor.

De meeste kindjes passen nog wel in maat 50 hoor.
    Dochter 53cm en 3845gr heeft 4 weken maat 50 aangehad
    Zoon 50cm en en 4320gr heeft ook wel maat 50 aangehad, wel 10 hele dagen pastte hij daarin. Mja...heeft hij toch maar mooi 10 dagen goed passende kleding gehad. Ik hou niet zo van truitjes en broekjes met omgeslagen pijpjes en mouwtjes. Liever iets wat goed past. Maar ik haal dan ook alles bij zeeman enzo dus voor die prijzen kan dat ook.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier 53 cm en 4350/4490 gram. Maat 50 ging dus niet. Maar meestal kunnen ze het in ieder geval wel even aan. Zou er alleen niet teveel van halen, extra erbij halen kan altijd nog.

19. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Wat een verschillende reacties! Top al die ervaringsverhalen!
    Hema heeft veel 50/56 rompertjes, is dat dan een betere investering, of zijn die voor de maat 50 kindjes eigenlijk toch te groot?

Denk dat ik beter iets meer maat 56 kan inslaan voor de leuk en de 50 vooral een basis, begrijp ik dat goed uit meeste verhalen?
    En van rompers 2 50 korte mouw-50 2 lange mouw , 56 3 kort-3lang dan moet ik een eind komen. Is zo te lezen toch persoonlijk waar de voorkeur naar uit gaat.

Heb ook gewoon bij zeeman eea gehaald hoor, kost geen knorrie en ziet er enig uit! H&m zag ik ook leuke dingen dus daar ga ik met jullie ervaringen op zak op strooptocht:D

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Hier veel ervaring met een winterkindje.

De rompers die mij het beste bevallen zijn de stretch rompers van de Hema (prenatal heeft ze ook af en toe). Alle rompers rekken wel iets mee maar de echte stretch heb ik in alle maten gehad. Ze kunnen er langer in door, blijven goed in model ook na tig keer wassen en zijn makkelijk aan te doen (omdat ze zo uitrekken). Gewone katoenen rompers leg ik in de praktijk direct aan de kant. Zeker bij een pasgeborene wil je kleding die makkelijk aan en uit te trekken is. Ik zou inderdaad meer 56 dan 50 halen.

-Onder shirts met korte mouwen gebruik ik vaak een romper met lange mouwen. Op die manier kan je leuke (zomer)shirts veel langer dragen!

Verder voor een winterkindje:
    - Geen winterjas (teveel gedoe met aantrekken, kind wordt wakker, binnen te warm etc).
    - Wel een wrapper en een voetenzak voor de maxi cosi en wandelwagen.
    - Geen spijkerbroekjes (hoe leuk ze ook kunnen staan). Ga in het begin voor zachte en soepele stoffen.
    - Sokjes van het kruidvat bleven hier goed zitten en zijn ook goed rekbaar.
    - Geen dikke truien of vesten, geen capuchon.

Deel Deze Pagina