Wiegje op de slaapkamer???

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door tata, 29 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tata

tata Bekend lid

28 dec 2008
    501
    0
    0
    Hoi allemaal,

In veel boekjes staat dat het slim is je baby op je eigen slaapkamer te laten slapen. Ik twijfel daar nog over.
    Wat is jullie mening / ervaring?
    Wat zijn voor en nadelen?

Groetjes

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.374
    113
    Gelderland
    Wij gaan de kleine ook bij ons op de slaapkamer laten slapen de eerste weekjes! Mij lijkt het vooral heer erg handig met de borstvoeding.
    Maar verder heb ik nog geen ervaring. dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.168
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het ook wel willen. (Ook nog geen ervaring) Het enige bezwaar wat ik nu kan bedenken, is dat het (volgens mij) op een babykamer wat warmer moet zijn. Wij slapen altijd zonder verwarming en met het raam op een kier. Voor de beeb zouden we dus toch de verwarming aan moeten doen. Gevolg voor ons: hoofdpijn.

Aan de andere kant vind ik het wel een veilig idee als de baby lekker dicht bij is en je hem goed kunt horen. (Tenzij hij ligt te krijsen... dan is dat geen voordeel ;)) En het lijkt me inderdaad fijn voor de voeding 's nachts.

4. tata

tata Bekend lid

28 dec 2008
    501
    0
    0
    wij slapen ook met het raam open, zonder verwarming. De babykamer moet tussen de 16 en 18 graden zijn en dat is het nu al een paar weken.
    Aan de ene kant ben ik bang dat ik zelf niet kan slapen door de geluidjes van de beeb, aan de andere kant is het idd handig met voeden.
    Ik weet het echt nog niet!

5. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Bij ons heeft Eva vanaf nacht 1 thuis lekker op haar eigen kamertje geslapen
    Ik had idd ook gehoord dat ze anders later niet meer alleen kunnen slapen dus we wilden dit voorkomen
    We hebben wel de eerste paar weken, naast de babyfoon, ook de slaapkamerdeuren open gehad
    Ik was veel te bang haar niet horen :)

6. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Onze oudste heeft het eerste half jaar bij ons op de kamer geslapen. Erg handig met borstvoeding idd. We hadden het raam altijd gewoon open en de verwarming uit.

Meneer had het niets snel koud en anders kreeg hij er gewoon een dekentje bij.

Over naar zijn eigen kamer was geen probleem.

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij hebben wel de intentie om haar eerst op onze kamer te leggen. De reden: tja...meer een gevoel van mij --> ze heeft 9 maanden veilig bij me gezeten en dan komt ze ter wereld, uit haar veilige onderkomen en dan moet ze ook nog in haar 1-tje in zo'n groot ledikantje op haar eigen kamer. Dat voelt voor mij niet helemaal goed. Maarrr....mocht het zo zijn dat we elkaar wakker houden dan leggen we haar wel op haar eigen kamer. Mijn man vindt het overigens niet echt nodig, wat hem betreft kan ze wel gelijk op haar eigen kamer slapen. Maar goed, als ik haar graag bij ons op de kamer wil dan vindt hij het prima. Oh, trouwens, ik ben wel van plan om haar overdag wel op de eigen kamer te leggen, dan went ze daar ook gelijk aan. Nu nog zien hoe het in de praktijk allemaal zal gaan lopen....

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Mijn dochtertje heeft tot 6 maanden bij ons op de kamer geslapen en mijn zoontje tot 5 maanden.
    Ik vond het heerlijk om ze wat dicht bij mij in de buurt te hebben. Mijn zoontje wou ik ook wel tot een maand of 6 bij ons op de kamer, maar die werd steeds van ons wakker, als je je omdraaide of naar de w.c. ging, dus die hebben we wat eerder naar zijn eigen kamertje verhuisd. In beide gevallen ging dat probleemloos, al kreeg ik van tevoren ook van die waarschuwingen van 'zo leren ze nooit meer alleen te slapen', tja, het is maar net hoe je het aanpakt. Ik kan het iedereen aanraden. Behalve als je zelf licht slaapt en van elk geluidje wakker wordt, maar ik ben net een marmot, ik slaap door alles heen.
    Oh ja, wij slapen ook altijd met het raam open. Als de baby het koud heeft, doe je er gewoon een extra dekentje ofzo overheen.

9. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Onze dochter heeft bij ons in een wiegje geslapen tot ze 's nachts goed doorsliep en toen is ze 's nachts verhuisd naar haar eigen bed. Overdag is ze al na een paar weken naar haar eigen kamer en ledikantje verhuisd. Vond het ideaal om een paar redenen: hoefde 's nachts met de borstvoeding niet zo ver uit bed en ik had de bedjes ook andersom opgemaakt zodat ze bij ons op de kamer en in haar eigen bedje met haar hoofd de andere kant op lag zeg maar (beide bedjes stonden met één zijkant (schuin) langs een muur). Ze heeft dus ook geen voorkeurshouding gehad.

Het is ons dus heel goed bevallen en het wiegje staat nu alweer klaar voor beeb nr 2.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.168
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat als de beeb overdag op zijn eigen kamertje slaapt en 's nachts bij papa en mama, dat het wennen op de iegen kamer echt geen probleem zal zijn. Dan moet je dus wel twee bedjes hebben (of een wiegje en ledikantje ofzo.)

11. koala28

koala28 Niet meer actief

Matthijs ligt bij ons op de kamer in zijn wiegje.
    Zo kan ik hem gelijk pakken voor voeding. Daarnaast is zijn eigen kamertje veel te koud. Die krijgen we haast niet verwarmd. We zijn bezig met isolatie om dit beter te krijgen.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nathan heeft de eerste maanden bij ons geslapen. Baby II ook, via een combisleeper. Makkelijk met BV en ik ze zijn nog zoooooo klein. Lekker lang bij mama gezeten en dan liggen ze ineens ergens anders.
    Nee ik kan dat niet, zelfs mijn man kan dat niet :p

13. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

#13 Emmeken36, 29 jan 2010
    Laatst bewerkt: 29 jan 2010
    Ik had het wel gewild maar ivm met onze katten hebben we het niet gedaan. De poezen zijn gewend om op onze slaapkamer te mogen dus zouden hard zijn gaan zeuren als we die dicht hadden gedaan en hadden er misschien de baby wel op aangekeken en lelijk tegen haar gedaan daardoor.
    Dus ze is gelijk vanaf dag 1 op haar eigen katvrije kamertje gaan slapen, vond de kraamzorg in dit geval ook beter. Haar deur dicht, de onze, aan de andere kant van de overloop, open en ik hoor haar prima hoor (hubbie knort inmiddels overal doorheen en hij ligt nog wel bij de deur ;)) al sliep ze al heel snel door dus vaak hoef ik er niet uit. Ze krijgt borstvoeding en in het begin nam ik haar dan mee in m'n eigen bed, voedde haar en bracht haar terug, nu ga ik gewoon ff met haar op haar eigen kamertje zitten en binnen een kwartier liggen we allebei weer in ons mandje.
    Achteraf ben ik er toch wel blij om want ik denk dat we zo alle 3 beter slapen. Zij weet niet beter en heeft er nooit een probleem van gemaakt (hoewel ik het op voorhand wel een sneu idee vond zo'n klein prulleke alleen op een kamertje, maar als ze slaapt maakt het haar blijkbaar niet uit) Maar goed, ik was behoorlijk mobiel meteen na de bevalling en Emma sliep na 3 weken al door en kwam daarvoor ook al snel maar 1x 's nachts dus ik had daar wel mazzel mee. Als je erg in de kreukels ligt na je bevalling en/of je kindje komt ook 's nachts erg vaak dan is het wel weer lekker om op dezelfde kamer te liggen lijkt me.
    Wij stoken niet op de slaapkamers, als het erg koud is doe ik hoogstens bij haar de roosters dicht omdat haar bedje bij het raam staat. Het is een nieuwbouwhuis dus echt koud is het hier nooit.

14. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Bij nr 1 wist ik zeker dat die meteen op zijn eigen kamer zou gaan. Nou, niet dus ;) .... hij heeft een week bij ons geslapen gewoon in de kinderwagenbak. Ik vond dat erg prettig. Zo konden we wennen aan elkaar en aan de behoefte van hem.
    Bij nr 2 is het net zo gegaan. Na een dag of 5 overdag wel op de eigen kamer slapen en 's nachts bij ons.
    Nu ben ik aan het nadenken om een wiegje op onze kamer te zetten. Is net wat lager en dan kan de kinderwagen beneden blijven staan. Scheelt een hoop gesleep.

15. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Hier hebben we hem tot een week of 5-6 bij ons op de kamer gehad. Ik vond het allemaal toch al erg spannend bij zo'n eerste. Ik vond het in het begin juist wel fijn om ALLE geluidjes te horen, zodat ik er ook een beetje aan kon wennen wat hij waarmee bedoelde. Toen hij wat groter was en we overal een beetje aan gewend waren is hij naar zijn eigen kamer verhuisd. Inderdaad al vanaf anderhalve maand, omdat hij wakker werd van ons en wij van zijn snurkjes en geluidjes. Nou is borstvoeding hier niet gelukt, dus als wij moesten voeden, moesten we toch al uit bed om eerst een fles te gaan maken en zo. Kan me voorstellen dat je het (in geval van borstvoeding) doorzet totdat je kindje 's nachts niet meer gevoed hoeft te worden. Ik zou het een volgend keer denk ik precies zo doen.

16. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Onze eerste dochter heeft maar 1-2 weken bij ons op de kamer gelegen, ik werd er wakker van en mijn man vond het niet zo nodig allemaal, ze sliep ook in de kinderwagen en als ik dan overdag weg wilde dan ging dat niet want ik durfde niet met wagen naar beneden...
    Onze 2de dochter heeft denk ik 4 maanden bij ons geslapen, en met de borstvoeding vond ik dat erg prettig...
    Overdag sliep ze vaker in eigen bedje op eigen kamer... En over gang was nooit een probleem...

Onze aanstaande baby komt ook weer op onze kamer, het is zo vertrouwd, en zo dichtbij, ik kan het iedereen aanraden om het te proberen...

Catheleine

17. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Wij hebben wel een wiegje op onze slaapkamer. Vooral in de kraamweek lijkt mij dat handig. Ik ga ook borstvoeding geven, dus dan is het ook makkelijker als de baby naast mij ligt. Ook geeft me het een fijn gevoel om mijn kleine man naast mij te hebben, over een aantal weken gaat ie gewoon naar zijn eigen kamer terug. Na de kraamweek ga ik wel proberen om hem overdag in zijn eigen bedje te leggen.. dan kan ie alvast wennen. Maar voor alsnog, mijn zoontje moet nog geboren worden, dus het kan altijd veranderen!

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier straks ook een wiegje bij ons op de kamer. We zien wel voor hoelang en op 't moment dat het tijd wordt om op eigen kamertje te gaan slapen, dan beginnen we met overdag in het ledikantje neer te leggen.

19. Ik was van plan om Jason op zijn eigen kamertje te laten slapen, maar als ik hem hoorde kreunen of huilen moest ik er weer uit.. hij miste ons ook echt want als we hem vast hadden was het gelijk stil. Dus al snel naast mij in onze kamer. Ook supermakkelijk met de borstvoeding. En fijn even knuffelen daarna, dan weer slapen! Dit bevalt me reuzegoed voor nu en straks kan hij wel in zijn eigen kamertje als hij 's nachts gaat doorslapen.

20. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier komt de kleine de eerste week bij ons op de kamer te liggen in de kinderwagenbak (vanwege BV als dat lukt)
    en overdag leg ik het gewoon in zijn bedje

Deel Deze Pagina