Wie herkent dit? Mijn dochter is 11 maanden, en als ik haar 's avonds helemaal gereed voor het eten, in de tafelstoel heb gezet, dan kom ik met het bordje aan, ziet ze haar prakkie erop liggen, gaat ze toch een partij huilen en schreeuwen. Slaan met haar armpjes. Ze wil niet eten. Voorheen at ze deze dingen zonder problemen, maar ze wil echt niet! Ik hoop dat het maar een sprongetje is! Danoontje echter, dat gaat er prima in Ik hoop dat het gauw verandert, want om haar nou iedere avond een boterham met worst of kaas te geven (dat gaat ook goed) schiet ook niet op. Iemand ervaring?
Ja Sofie heeft dat soms ook. De ene keer eet ze als een bouwvakker en de andere keer bijna niks. Nou ja, dan maar niet hoor denk ik dan. Gaat vast wel weer over. Ik geef dan inderdaad ook vaak een danoontje. En dan voor het slapen gaan nog een flesje melk maar vaak drinkt ze dat ook niet op.
Ja hoor, heel herkenbaar... de 11 maanden sprong is een heftige en ook hier was het weigeren van eten! Ik zette gewoon Louise's bordje neer en ging zelf eten en gaf haar een speeltje. Af en toe kon ik dan terwijl ze aan het spelen was een hapje erin doen en stiekem kreeg ze dan toch vaak een hoop binnen. De truc is vaak om er geen drama van te maken, wil je niet eten? Nou dan niet (en dan toch af en toe zonder ermee bezig te zijn een happie geven). Succes!
Dat is ook de enige tip die ik kan geven, laat het los! Het zijn vaak ook fases he, dan eten ze weer een tijdje goed, dan weer minder. Ik zou geen boterhammen gaan geven in de plaats van avondeten. Wil ze niet eten? Dan haal je het weg en geef je het toetje. Het is het belangrijkst dat eten een plezierige bezigheid wordt voor haar en dat er ontspannen mee omgegaan wordt.
gewoon geen drama van maken meis. die van mij wil ook haar avondeten niet, maar als ik met een potje fruit aankom eet ze die wel nou ja tis even niet anders. met de 1e maakte ik er destijds wel een drama van maar daar had ik alleen maar mezelf mee, nu 2 kids later weet ik wel beter. wat er net al gezegd is lekker los laten en je niet druk maken, gewoon aanbieden en wil ze niet dan niet, dan geef je haar iets waarvan je weet dat ze het wel wil zodat ze toch iets anders eet, gaat echt vanzelf weer over. het is even zonde omdat je best wel vaak wat weg moet gooien maar he niet onoverkomelijk toch
Ik maak er ook niet echt een mega groot drama van hoor, als ze niet wil dan wil ze niet.... maar dan wel of geen boterhammetje? Dan heeft ze in ieder geval wel wat binnen. Haar fles neemt ze soms namelijk ook niet helemaal.
Ik zou ook geen boterham geven ipv eten... Dadelijk heb je een kind dat gewoon weigert te eten omdat ze een boterham met pasta wil
En met een beetje afleiding lukt het ook niet? Als meneer niet wil eten dan pak ik er wat speelgoed bij of een boekje en spelende wijs stop ik er ongemerkt een paar happen in. Gelukkig gaat het eten nu wel goed. Het zijn ook fases.
Hier soms ook drama, alleen maar huilen, nou jammer dan, wij eten gewoon door (ze kan zelf eten), ze krijgt als ze wil nog een toetje en daar moet ze het dan mee doen.
Misschien wil ze wel zelf eten... ik gaf Sjoerd gewoon een extra lepen, waar hij lekker mee kon klooien in zijn bord. Ondertussen stop ik er tussendoor een lepel eten in zijn mond en die gaat er dan ineens wel in... De boterham zou ik niet doen...ik heb een buurjongetje dat al meer dan een jaar alleen brood eet als avondeten en het vertikt om een warme prak te eten...maar ja...niet ieder kind is hetzelfde natuurlijk.
Haha, zelf eten..... Dat heb ik een paar keer geprobeerd, maar toen zat het eten op de muur.... Als ik haar zelf het lepeltje geef, gaat ze er de hele tijd mee zwaaien. En of er nou eten op het lepeltje zit, dat maakt niet uit Dat boterhammetje is idd wel slim om dit niet meer te doen.
ik zou de kleine wel iets anders geven als je weet dat ze iets ander wel eet, puur om de simpele reden dat ze op deze leeftijd totaal geen benul hebben van als ik dit niet eet krijg ik wel iets anders. ik zie het toch aan die van mezelf. soms wil ze geen warm eten maar kom ik met een potje fruit dan wil ze het wel, waarom zou ik haar dat dan onthouden? omdat ze haar warme hap MOET eten? kom zeg, je hebt het over een kind van nog geen jaar, ik walg af en toe van mijn eigen nichtje, die gooien hun kind gewoon naar bed (nu net 1 jr geworden) als het niet wil eten, halen het later terug, kijken of hij dan wil eten, zo niet gaat ie naar bed en dan tot de ochtend erna. walgelijk. jij eet toch ook niet alles wat ze je voorschotelen, waarom zouden kleine kinderen dat dan wel moeten. nee ik vindt gewoon dat je er geen drama van moet maken, en als ze wel een bammetje willen geef ze dan lekker een bammetje dan krijgen ze toch iets naar binnen later hebben ze genoeg tijd om te beseffen dat ze met de pot mee moeten eten maar op deze leeftijd nee echt totaal niet, gewoon zielig vindt ik het als je ze pertinent niets anders geeft dan hun avondeten dat ze niet willen.
vlinderbloem, manuela, hoeveel kinderen hebben jullie, en hoeveel ervaring hebben jullie met de vraag die ts stelt? ik durf bijna te wedden dat dit van jullie beiden de 1e is en of de 2e onderweg en dat jullie op dit gebied geen echte ervaring hebben want ik weet bijna uit zekerheid te stellen als je dit iets langer dan 2 dgn meemaakt ondanks je goede bedoelingen je wel degelijk toegeeft omdat je als moeder zijnde wil dat je kind wat eet al is het maar wat.(niet slecht bedoelt trouwens hoor)
Als ze niet wil eten, zou ik het er lekker bij laten en wel het toetje geven. En proberen er spelenderwijs wat in te krijgen, maar lukt het niet, dan maar niet. Dat eten komt wel weer, zal inderdaad wel een sprongetje zijn. Mamatje24, ik vind dat dus helemaal niet zielig. Ik ga dit straks bij Eva ook zo doen, maar die krijgt sowieso altijd nog een borstvoeding voor ze naar bed gaat, dus met een lege maag gaat ze niet naar bed. En de meeste kindjes van 11 maanden krijgen voor ze naar bed gaan nog de borst of fles, dus is niet zielig toch?
Ik gaf jesper wel toen wat anders hoor. Het is niet uit baldadigheid dat ze het doen en na 2 dagen dat hij niet at vond ik het wel goed. Lekker nog een dikke fles er achter aan. Nu geef ik hem ook vaak gewoon een leeg bakje en een lepeltje, werkt ook erg goed als afleiding.
Tja wij zijn dus ook van die "walgelijke" ouders die hun kind niks anders geven als ze het warm eten niet wil, ook vanaf het begin niet gedaan.. We bieden warm aan, wil ze het niet dan niet, blijft bij ons aan tafel en als wij ons toetje eten krijgt ze ook gewoon haar toetje, meestal wil ze dat wel en zoniet dan niet... Savonds krijgt ze nog steeds een beker (toen fles) warme melk met nutrix en dan kreeg ze daar wat meer in als ze niet at dus ze hoeft niet met een lege maag naar bed..! Bovenstaande is trouwens neit bedoeld als straf maar zoiets wordt algauw een "gewoonte"en wanneer stop je dan met iets anders aanbieden? Maargoed ieder zn ding he! )
Mamatje24 ik heb al een dochter van twee en een half. Wat een rare reactie.. Enne...geen benul hebben? Het kind is al 11 maanden! Echt wel dat dat ze dan doorhebben dat ze iets anders kunnen krijgen dan avondeten.
@viefje: jullie kleine kreeg dus extra melk, in mijn ogen dus ook wat anders, tenminste zo bedoelde ik het. Jesper kreeg namelijk al geen avondflesje meer, behalve als hij niks at, want anders moest hij met lege maag naar bed en dat doe ik nog niet op deze leeftijd.