Wat op de muren?

Discussie in 'De lounge' gestart door gitaartje, 23 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    We zijn aan het klussen in ons nieuwe huis, we willen graag gladde muren en die dan schilderen. Maar nu horen we van verschillende kanten dat dat erg kwetsbaar is. (De mensen die dat aanraden hebben over het algemeen gewoon behang op de muren en vinden schilderen zowieso niks.)
    Dus ja...
    Zijn hier mensen die gladde muren hebben en kunnen die iets vertellen over de kwetsbaarheid? In combi met jonge kinderen? (Autootjes die over de muur rijden, rondvliegende blokjes etc)
    Zijn er verschillende soorten gladheid? Speciale beschermingslagen?
    Bedankt alvast :)

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben ook gladde muren en hebben er normale latex op zitten en geen enkel probleem hoor. Denk dat behang veel kwetsbaarder is want dat kan scheuren of er komen gaatjes in als je doet botsen met iets.

Je hebt trouwens volgens mij ook stootvaste latex dus zou je eens voor kunnen kijken?

3. MommyB

MommyB Bekend lid

21 okt 2013
    535
    0
    16
    voormalig adm. medewerkster nu onvrijwillig fullti
    in een huis
    Wij hebben een muur op de babykamer glad gestuct en daarna gesaust ivm met een muurschildering die er op kwam.
    Helaas merk ik dat het niet zo stootvast is. Bij een flinke tik scheurt en schilfert het. Maar goed behang beschadigd ook wanneer er tegen aan gestoten wordt met Loop auto's en ander speelgoed.

4. Femkee

Femkee Actief lid

6 nov 2012
    247
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier spreekt een schildersvrouw ;)

Mijn man raadt eigenlijk altijd aan om glasvlies te plakken en deze dan te sausen in de gewenste kleur. Is inderdaad minder kwetsbaar. Ook in de eventuele toekomst als er misschien scheuren ontstaan in de muur.

Glasvlies is er in verschillende motieven en structuren te krijgen. Dus ook in bijna glad. Je ziet dus bijna niet dat er wat op zit en toch is het beter beschermd tegen alles.

Ik heb even een foto toegevoegd hoe het bij ons is. Wij hebben het gewone standaard motief op de muur. Het blokje heb ik er bij gedaan ter indicatie van de grote. Blokje is ongeveer 3x3 cm ;)

Succes met je keus!

Bijgevoegde bestanden:

5. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Heb hier niks meer aan toe te voegen!
    Wat ik ook pluspunt vind is dat het supermakkelijk over te verven is. Het heeft bij mij al alle kleuren gehad en nu is hij weer netjes wit dekt in 2 lagen heel mooi. Muur was hiervoor paars

Erg tevreden

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Persoonlijk vind ik dat glasvezelbehang echt super lelijk en een glwd gestuucte muur veel mooier. Wij hebben dat nu ook bijna overal en het is echt niet zo kwetsbaar vind ik (bovendien kun je het vrij simpel bijwerken). Mijn man is nu de garagemuren aan het stucen en het wordt er mooi strak rustig (hij is geen stukadoor, maar na een beetje oefenen gaat hem heel goed af). Hij gaat over een paar maandjes ook de bijkeuken en woonkamer doen, vind het echt veel mooier dan glasvezelbehang en ik merk dus niets van de kwetsbaarheid (met 3 kleine kinderen).

7. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Hier glad gestucte muren, zowel woonkamer als ook slaapkamer van de kleine. Muren geverfd met krasvaste latex. Al regelmatig door de kleine met groot geweld iets tegen de muren gegooid maar totaal geen beschadigingen.

Beschadigingen in een gestucte muur zijn op den duur ook makkelijker bij te werken dan behang.

Overigens hiervoor glasvlies gehad. Was ook mooi maar nu de muren gestuct zijn ziet het er veel strakker, mooier en moderner uit.

8. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Volgens mij is dat behang er ook in "glad". Tenminste dat zag ik in die behang boeken toen wij met onze muren bezig waren.

Wij hebben op de logeerkamer ook alleen gesausd. Als je dan tegen de muur stoot, stoot er een stukje van de muur af, omdat dat best zacht is. Dat merk je met schuren wel, dan is de muur zo glad. Als er dan een stukje muur mee gaat, zit de saus daar aan en zie je wit. Behang beschermt denk ik beter.

9. Astre

Astre Niet meer actief

Wij hebben ook gladde muren en het is inderdaad meer kwetsbaar. Glasvezelbehang vind ik mooi voor op een kantoor, maar niet in mijn huis. Nu ben ik een eigenwijze troela en heb ik de kwetsbaarheid wel over voor mooie, gladde strakke muren. Eén keer per jaar ren ik met verfkwasten en potjes door het huis en herstel ik alle beschadigde en vieze muren, plinten, meubels etc. Op de muren zijn het trouwens maar een paar plekjes. Ik heb het er voor over ;).

Ik heb trouwens normale latex op de muren zitten. Misschien je inderdaad gaan verdiepen in latex dat harder wordt na drogen?

10. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Wij hebben glad glasvliesbehang in de slaapkamer (muur was niet glad genoeg om alleen te latexen en ik had het geld voor stucen er niet voor over) en het is echt heel mooi strak! We hebben wel professionele glasvlies gehaald bij de vakhandel, in een vorig (studenten) huis die van de bouwmarkt gebruikt maar dat is toch duidelijk mindere kwaliteit..

11. Verox

Verox Niet meer actief

Wij hebben ook gladgestucte muren op de hele benedenverdieping.
    Ik denk dat de kwetsbaarheid ook met de laagdikte en hechting te maken heeft. Als het gaat schilferen dan is daar toch iets mis mee.
    Als de hechting en laagdikte goed is dan stoot hey er hoogstens wat stukjes uit of komen er krassen in en dat is vrij gemakkelijk bij te werken.

Daarnaast hebben wij hoge plinten, die voorkomen dat er met de stofzuiger of autootjes tegen de muur gereden worden. En natuurlijk leer je je kinderen dat ze niet met autootjes over de muren mogen rijden ;)

12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Bedankt voor alle reacties!! (Meer ervaringen zijn welkom)
    Glasvlies hebben we ook over nagedacht, maar eigenlijk vinden we het niet zo mooi en is het ook dubbel werk: eerst glad maken, dan behangen, dan schilderen.
    Kan iemand deze leek uitleggen hoe het stucen werkt? Ik lees op internet over texen, drogen, voorbewerken. Het lijkt wel Spaans, ik snap er niks van. De muren bestaan nu nog voor een gedeelte uit gipsplaten, andere muren zijn granol. (Of moet ik nu naar een bouwvakkersforum gaan?)

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben op de kinderkamer witte gladde muren maar ik zou er niet meer voor kiezen, veel beschadigingen.
    Ook hebben wij bobbeltjes muren in de huiskamer in gebroken wit maar ook dit beschadigd super snel.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hebben glasvezelbehang op de muren en daarover heen geschilderd.

Deel Deze Pagina