Terug aan de borst? ervaringen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door wjls, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Mijn zoontje is nu 3 weken. Hij is geboren dmv en geplande keizersnede. De eerste 15 uur mocht hij niet aan de borst ivm medicijnen, maar daarna aan de borst goed gedronken. Op dag 10 is zijn tongriempje geknipt omdat hij toch niet goed bleek te drinken en zijn groei stagneerde. Daarna een paar dagen goed gegroeid, maar toen weer stagnatie in de groei. Lactatiekundige erbij en hij bleek niet genoeg energie te hebben om te drinken en te groeien. Productie was ook flink terug gelopen. eerder leek het op overproductie. Nu kolfde ik maar 30 cc. Dus gestart met bijvoeden en kolven.
    Hij groeit nu heel goed. sinds maandag 300 gram erbij.
    Maar de productie komt nog niet zo goed terug op gang. Na 4 dagen intensief kolven en regelmatig aanleggen is het nog steeds maar zo'n 50 cc per keer. soms een uitschieter naar 80/90 cc.
    Ik wil hem uiteraard graag weer volledig aan de borst zonder bijvoeding.
    Wie heeft er ervaring en bij wie is het uiteindelijk helemaal goed gekomen? En hoe lang duurde dat?
    Alvast bedankt.

2. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Je opbrengst is helemaal zo slecht nog niet hoor. Maar als hij nu weer goed is aangekomen zou ik stoppen met kolven en hem weer volledig zelf aan de borst nemen. Niks krijgt de melk zo goed uit je borst (en is zo goed voor de productie) als je baby!
    Als je twijfelt of hij wel voldoende krijgt kan hem de eerste dagen dat je dit doet, even bloot voor en na een voeding wegen. Hoef je je over de hoeveelheid die hij krijgt geen zorgen te maken.
    Weegschaal kan je huren bij een thuiszorgwinkel.

Succes!

3. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Dank je voor je reactie. Hij lijkt uit de borst goed te drinken, maar als ik hem voor een Na een voeding weeg is het meestal maar een verschil van 20 gram. zelfs na 15-20 min drinken per kant. Weet niet of hij al sterk genoeg is om goed uit de borst te drinken. Hij is na de borst ook nog echt aan het zoeken. Vannacht wel ruim 100 cc gekolfd na een hele avond huid op huid contact.
    Nog meer ervaringen?

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Je vraagt om ervaringen en daarom heb ik niet direct gereageerd; Ik heb niet direct ervaring met wat jij omschrijft. Wel theoretische (en deels ervarings-)kennis. Wie weet vind je mijn bijdrage toch nuttig. :)

Ik had een nogal trage start aan de borst. We hebben op aanraden van de vk een paar dagen na iedere voeding aan de borst, kv bijgegeven 30 cc, een dag later 20). Achteraf had het theoretisch misschien best zonder gekund en kv bijgeven is ook een soort bedreiging voor bv-productie (zeker in het begin) maar het was niet anders. Wij waren aan het doordraaien en voor ons was dit een goede oplossing.
    Na een paar dagen merkte ik dat het aanleggen minder werd; ze hapte minder groot aan omdat ze de speen van de fles gewend begon te raken. Ik heb de vk gebeld en we hebben diep ademgehaald en de kv los gelaten. Dat was best eng! Vanaf dat moment ging het eigenlijk prima.

Terug naar jou:

Productie is vaak 's-nachts het hoogst. Dus als je ervoor kiest om toch een keer extra buiten de voedingen om te kolven om de productie nog wat op te krikken, zou ik ervoor kiezen dit na 1 uur 's-nachts te doen. Dan gooi je de opbrengst in de vriezer, leg je meteen vast een klein voorraadje aan. :) Ik heb dit zelf ook gedaan en dat werkte heel goed. Ook werkt het heel stimulerend om een lekkere opbrengst te hebben. Ik kolfde trouwens nooit langer dan 10 minuten met een dubbelzijdige elektrische kolf, ongeacht de opbrengst.

Wegen voor en na de voeding is geen erg betrouwbare methode om vast te stellen hoeveel erin is gegaan. Zie Wegen vóór en na de voeding: een onbetrouwbare methode om de hoeveelheid gedronken melk bij zuigelingen te bepalen | Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde voor onderzoeksresultaten. En kolven is dat eigenlijk ook niet; als jij 30 cc kolft, wil dat niet zeggen dat je kindje dus steeds maar 30 cc binnen krijgt!

Een betere methode dan te proberen alles te meten, is om de plasluiers in de gaten te houden, en het gewicht over een langere periode (3 dagen of meer). Heeft je kindje 4 tot 6 zware, volle wegwerpluiers (of 6 tot 8 kletsnatte katoenenluiers als je wasbare luiers doet) per dag, dan kun je ervan uitgaan dat het goed gaat.

Geef je nog kv bij? Hoeveel? Het is een goed idee dit af te bouwen en daarbij de plasluiers in de gaten te houden. Wil hij om de haverklap drinken? Leg hem dan om de haverklap aan, steeds als hij erom vraagt. Dit zijn regeldagen en duurt vaak een paar dagen. Regeldagen zijn soms lastig, maar wel heel goed voor je productie. Je kindje krikt je productie op door extra vaak (in de avonduren vaak zelfs bijna voortdurend) aangelegd te willen worden. Die avond huid op huid die je omschrijft is supergoed!

5. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 bananarama, 21 sep 2014
    Laatst bewerkt: 21 sep 2014
    Hier ook een ervaring met bijvoeden met kv de eerste periode omdat zoon niet genoeg energie had om aan te happen (daarnaast zijn ook problemen met tongriempje en lipbandje geconstateerd, maar dat heeft niet zo veel te maken met de kv).

Ik heb een tijd lang alleen maar gekolft en hij kreeg dus de opbrengst van die dag, aangevuld met kv. Af en toe legde ik hem aan om te kijken of hij uberhaupt nog interesse had in de borst of niet.

Na verloop van tijd van nota bene de arts van het consultatiebureau het duwtje gekregen om de kv te laten vallen. Haar opmerking hierbij was: je zult misschien een paar dagen met een baby zitten die de hele dag aan de borst wil, maar daarna is je productie bijgetrokken en komt het vast goed.

Doodeng.

Maar inmiddels is hij 3,5 mnd en is hij volledig aan de borst - dus het IS mogelijk. Ik woog hem overigens niet rondom voedingen, maar elke donderdag en zondag. Maar ik was dan ook een beetje obsessief (ik mocht van mijn echtgenoot niet bij elke voeding wegen). Nu weeg ik hem nog 1 x in de week - al vergeet ik het ook regelmatig!

Oja.. ik kolfde vreselijk slecht... ik was er gewoon niet goed in. Links kwam er vaak niet meer dan 20 cc uit en rechts misschien het dubbele. Op een dag intensief kolven kwam ik maximaal uit op 600 cc (dit was nadat ik al weeeeeken aan het kolven was).

Voor de grap na de eerste regeldagen eens gekolft om te kijken of mijn productie inderdaad was toegenomen door alleen aan te leggen en toen was het ineens een whopping 140 cc. Dus je baby is daar gewoon veel beter in dan je kolf ;)

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    bananarama, Ik word heel blij van je verhaal, vooral van die cb-arts. Je hoort te vaak negatieve verhalen over het cb. Het is heerlijk om eens een positief verhaal te horen, en wat voor een! Jouw echtgenoot is trouwens een wijs man! :D

Hoe gaat het vandaag, wjls?

7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik heb geen ervaring met "terug aan de borst", wel met "laat aan de borst". Mijn oudste dochter was prematuur en ik heb de borstvoeding op gang moeten kolven. Zij kreeg eerst elk uur 1cc van mijn voeding, dan 2cc... en al snel kon ik het met kolven niet bijhouden. Ze kreeg donormelk bij. Ik kende niks van borstvoeding of kolven, was niet voorbereid, mijn lijf was niet klaar (te vroeg), en niet fit (veel stress tijdens de rampzalige zwangerschap, veel gewicht verloren en dan vooral spieren door 9w ziekenhuis met strikte bedrust, mentaal en emotioneel een wrak)...

Lang verhaal kort: na 2,5w (ze dronk op dat moment niks live, ik kolfde 150cc... per etmaal :() getransporteerd naar ander ziekenhuis, daar meteen gestimuleerd om aan de borst te gaan oefenen en na te kolven. Op 4d tijd leerde ze alle voedingen aan de borst te drinken. Ze dronk wel 20 keer per etmaal, omdat er weinig productie was, maar door zo intens te blijven aanleggen steeg het zienderogen. Ze heeft er hard voor moeten werken en kwam eerst amper bij, maar ze heeft uiteindelijk nooit 1cc kv gekregen. En ik heb 6mnd exclusief gevoed, tot 12mnd gekolfd op werkdagen en geen ander vocht dan mijn melk gegeven en tot 15mnd gevoed. Met hangen en wurgen, maar vooral veel trots.

8. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Vandaag vanaf vanmiddag volledig aan de borst laten drinken. Vanaf half 4 tot 8 uur bijna voortdurend aan de borst, maar voor mijn gevoel niet effectief aan het drinken. Het is meer sabbelen en in slaap vallen. Dan haal ik hem van de borst omdat mijn tepels het anders niet trekken en dan meteen weer huilen. Speen wil hij ook niet, pink ook niet. Daardoor volgt er een soort van vicieuze cirkel. Te moe om goed te drinken, te hongerig om te slapen....
    Morgen de lactatiekundige nog maar eens vragen.
    Van 20-21 uur wel geslapen en daarna met papa onder de douche en weer gedronken. Hij ligt nu in zijn bed, spuugde zelfs wat (heeft dus neem ik aan flink wat gedronken) maar ligt nog enorm te smakken en onrustig te zijn. Ben benieuwd of hij nu gaat slapen, of dat ik uiteindelijk uit wanhoop nog een fles je na ga geven (gisteren net zo'n avond en uiteindelijk met 60 cc flesvoeding tot 3 uur geslapen).

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Misschien hebben jullie baat bij een borstvoedingshulpset? Zo kan je hem belonen als hij goed aanhapt en stevig doordrinkt. Zo stimuleer je het goeie gedrag en zo zal hij ook jouw borst steeds beter stimuleren.

Als slapen niet zo wil lukken, kan dragen uitkomst bieden. Hij is dan in elk geval wat beperkt in zijn bewegingen, dus zelfs als hij niet slaapt, zal hij toch wat beter tot rust komen.

En verder niet teveel schrik hebben om hem te laten werken voor zijn voedingen. Wil je toch wat kunnen geven vlak voor bedtijd, dan kan je "de andere borst" kolven tijdens de ochtendvoeding. Dan zijn je borsten het volst, en door te profiteren van de tsr die hij opwekt, heb je een maximale hoeveelheid "moeiteloze cc's". Wat ik ook nog deed toen ik cc's moest sprokkelen, was gebruik maken van een borstschelp om melk uit de meelekkende borst op te vangen. De Milk-Saver kende ik toen niet, maar doet ongeveer hetzelfde. Alle beetjes helpen...

10. Jj14

Jj14 Actief lid

22 mrt 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Ik herken je probleem. Heb precies hetzelfde. Inmiddels is mijn zoontje vijf maanden en kan ik het af met 1 fles KV per dag erbij en deels kolven en 2x aanleggen.
    Je bent al bij een lactatiekundige geweest dus wellicht hoor je dezelfde dingen.

Allereerst heb ik vier weken een professionele kolf gehuurd, medela symphony, die zijn krachtiger.ook dubbelzijdig! Dit verhoogd de productie.
    Om de drie uur kolven, ook s nachts. En een paar dagen powerpumpen: 10 min. Kolven, 10 min. Rust dan weer kolven etc. In totaal een uur lang.
    Daarnaast borstvoedingsthee drinken en anijs eten,drinken.

Mijn zoontje gaf ik met de fles 150ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur ( dus delen door het aantal voedingen op een dag). Als er genoeg moedermelk is dan krijgt hij dat en anders krijgt hij kunstvoeding.
    Na een tijdje ging de productie omhoog en ben ik hem gaan aanleggen, langzaam opbouwen. Door te kijken hoe snel hij zich weer meldt voor de volgende voeding dan weet je of hij voldoende heeft gehad bij de vorige voeding.
    Ik heb trouwens het nachtelijke kolven, terwijl mijn zoontje doorsliep, snel laten vallen. Dat trok ik fysiek niet, de rust heb je ook nodig.

Bij de flesvoeding gebruik ik Hema flesjes en spenen, die lijken qua lengte op een tepel en krijg hè minder verwarring door. Daarbij voedde ik therapeutisch, vacuüm speen.
    Voor herstel van de tepels gebruik ik purelan, echt supersnel. Heb van alles geprobeerd maar dit werkt!

Het kost veel geduld en doorzettingsvermogen, maar het is ook finales je dit voor je kind kunt doen.
    Veel succes!

11. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Ik zal het je nog gekker geven. Met de garantie dat het wel kan!

ik ben niet eens begonnen met borstvoeding. Om een lang verhaal kort te houden, ik ben na 4 dagen kv pas begonnen.

In het begin bijgevoed na iedere keer aanleggen omdat ik dacht dat ik niet genoeg gaf. Ook met kolven vaak 30-50 cc.

Erg goed advies en voornamelijk veel vertrouwen gekregen van een vriendin, tevens kraamverzorgster. Die zei, laat de kv eens weg en vetrouw volledig op je kindje. Dat was spannend. En na een aantal regeldagen (dat was pittig!) Heeft onze zoon het uiteindelijk zelf geregeld.

Nu geef ik volledig borstvoeding. Wellicht is een dubbele kolf ook een idee. Ik heb nu met het werken de medela freestyle. Houdt mijn productie ook goed in stand.

12. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Ik heb inderdaad een dubbele kolf gehuurd. Vandaag de hele dag aangelegd. Vannacht elke 3 uur, vanmorgen elke 2-2,5 uur gevoed. Vanaf vanmiddag vrijwel elk uur. Om 17 uur alleen 60 cc kunstvoeding bij gegeven om mijn tepels even rust te geven. Toen om 19 uur 1 borst goed gedronken en nu slaapt hij lekker op mijn blote borst. Wel in overleg met de lactatiekundige nog af en toe navolgen en evt een flesje bijgeven.
    Ik heb goede hoop dat hij het over een paar dagen helemaal zelf kan.

13. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn om te horen! Je bent een topper! :)

14. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Sinds gisteren volledig aan de borst en vanmorgen weer goed aangekomen. Ik ben helemaal blij.

15. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat goed! Fijn om te horen, zeg! Mooi hè, de natuur? Soms kunnen we meer dan we denken :)

Deel Deze Pagina