Onze dochter verslikt zich vaak tijdens het voeden en moet regelmatig kulken, laat melk uit de mond lopen ( overstroomt), spuugt en heeft krampen na de voeding. Stopt steeds met drinken en wil dan even niets meer om 5 minuten later weer aan de borst te willen. Al met al zit ik in de avond zo van 18.00-23.00 continu met haar aan de borst. Nu is het zo dat het moment dat ik mijn bh uit doe de melk er al uit spuit, even plat gezegd. Ik heb het idee dat ze veel te veel ineens binnen krijgt. Vanochtend toch maar even de vk gebeld om met de lactatiekundige te spreken. Zij was er vandaag niet maar een van de vk's uit de praktijk gaf aan dat ik voor de voeding eerst handmatig moet kolven om de druk er af te halen zodat ze makkelijker kan drinken. En het mag niet met een elektrische kolf omdat de productie dan nog meer zou worden. Ik vroeg aan haar ( de assistente gaf de tips van de vk aan mij door) hoe lang ik dat moest doen voordat ik ging voeden en ze zei dat het alleen voor de eerste druk was. Maar goed, nu weet ik nog niks. En ik had het idee dat ze niet echt op mijn vragen in wilde gaan dus vraag ik het hier maar. Lang leve zp! Hoe kolf ik handmatig en hoe lang moet ik dat doen?
Er zijn diverse technieken voor. Google er maar eens naar, dan krijg je plaatjes te zien. Meestal is het de borsten masseren zachtjes totdat je toescgiet reflex begint. Dan spuit het eruit. Als het niet meer spuiten maar stroomt is vaak al genoeg druk eraf. Dit is van jouw borsten afhankelijk dus kun je geen tijd op zette maar paar minuten of minder. ..
Dit vind ik een fijn filmpje: Hand Expression - Newborn Nursery at LPCH - Stanford University School of Medicine Zo werkt het bij mij het beste, als het begint te druppelen kan je het beste aanleggen. Eventueel kan je ook een handkolf gebruiken en dan na 20 a 30 ml stoppen en je kindje aanleggen. Verder zou ik wel proberen er een lactatiekundige bij te halen want als je naast een sterk toeschietreflex ook nog overproductie hebt zijn er nog wat andere dingen die je kunt doen.
Ik had hetzelfde probleem en hier hielp zachte borstcompressie heel goed, net voordat ik haar aanlegde. Dan spoot de eerste melk eruit en kon ze daarna rustig aanhappen. Liggend voeden, en mijn dochter op haar buik op mijn buik, werkte ook heel goed, dan verslikte ze zich niet.
Dank je wel voor jullie tips en filmpje! Vanochtend geprobeerd en het gaat wat beter. Maar oefening baart kunst hoop ik.😀 Morgen heb ik een gesprek met de lk. Hopelijk heeft zij nog meer tips.