Af en toe eens kolven... Hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door anja89, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Af en toe zou ik wel eens een flesje willen kolven.
    Zodat mijn vriend ook eens een voeding kan doen, dat ik af en toe een keer weg kan zonder constant op de klok te kijken.

Maar hoe doe ik dat dan?
    Want je hebt toch precies zoveel voeding als wat nodig is voor je baby?
    Hoe moet ik dan een 'voorraadje' aanleggen? (Eén of 2 voedingen voor dezelfde dag in de koelkast is de bedoeling)
    Maar dan heb ik toch nooit genoeg melk? Hoe pak ik dit aan, wanneer moet ik dan kolven? Tussen de voedingen door?
    Stomme vragen misschien, maar ik weet 't echt niet. :)

2. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    Ik kolf na de eerste ochtendvoeding (ongeveer een uurtje er na) en als ik op kort termijn nodig heb kolf ik na iedere voeding.

eventueel kolf ik 1 keer na de laatste voeding extra.

3. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Ik kolf gelijk na de eerste ochtendvoeding. Ik bied 1 borst aan en kolf de andere. Meestal haal ik wel een hele voeding (of iets meer) uit die ene borst. Het is wel heel erg vroeg, maar dan duik daarna gelijk weer mijn bed in.

Je kan ook na elke voeding kolven, maar dan heb je volgens mij elke keer kleine beetjes.

Of voordat je zelf naar bed gaat kolven, als je geen late avondvoeding meer geeft. Voor mij is dat niet handig, want ik lig er altijd al heel vroeg in:p.

Succes!

4. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ok, ja 's morgens leek mij ook het handigste en meest logische omdat dan je borsten het volst zijn.

@Moonchild; Jij geeft dus bij de ochtendvoeding 1 borst? Neemt je (je hebt een roze banner dus ik neem aan) dochter daar dan genoegen mee?
    En komt ze dan ook eerder voor de volgende voeding?
    Ik weet niet of Milan het leuk vindt als ik bij de eerste voeding maar 1 borst geef. :(

5. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    :DHet is inderdaad een meisje.
    Het is dan vaak nog heel vroeg en ze valt dan tijdens het drinken weer in slaap. Ze komt niet eerder voor de volgende voeding.
    Als ze goed heeft geslapen dan zitten ze vol genoeg om het met 1 borst te doen. (Ik haal meestal ook een hele voeding uit de andere borst.)
    Soms lukt het niet, vooral na een onrustige nacht met een aantal voedingen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.203
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je bent nog maa een paar weekjes bezig zie ik. Ik had zelf in die periode echt ruim voldoende melk om na een voeding of tussen twee voedingen door nog wat te kolven. Soms moet je even meerdere porties opsparen en samenvoegen.
    Je kunt moedermelk prima invriezen. (Liefst zo snel mogelijk na het kolven, maar in ieder geval binnen 24 uur.) Als je zo'n voeding 's avonds op tijd uit de vriezer haalt en in de koelkast legt, is het de volgende dag mooi ontdooid. De voedingen zijn n de vriezer drie maanden houdbaar. Je kunt dus best een mooi voorraadje aanleggen.

's Ochtends kolven lukt vaak goed. Ook na het douchen gaat het vaak wel makkelijk. De warmte zorgt dat de melk goed toeschiet.

Schrik trouwens niet als je in het begin nog niet veel kolft. Kolven is toch iets wat je een beetje met leren. Kindje in de buurt of kijken naar een foto of filmpje van je baby kan zorgen dat het wat makkelijker gaat.

Als je trouwens geregeld kolft, neemt je productie ook toe.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ging ze op een gegeven moment langer slapen waardoor m'n borsten s morgens erg vol zaten en ze maar 1 borst dronk ipv 2. Dat deed ze dus zelf. Dan kolfde ik de ander. Soms zaten ze 's nachts al erg vol en kolfde ik ook wel eens even snel een paar minuten.
    HIer ging het kolven erg makkelijk en had ik zo een voeding bij elkaar. Ik zorgde eigenlijk altijd dat ik 1 voeding in de koelkast had staan, dan had papa altijd wat achter de hand als ik weg was en ze honger had.
    Ik liet het altijd max. 3 dagen staan en papa gaf hier op een gegeven moment ook 1 flesje per dag.

Tussen voedingen door heb ik ook wel gekolfd, na 1,5u had ik altijd weer aardig wat melk.

8. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ja ik heb wel wat in de vriezer liggen nu ook, in de kraamweek heb ik een paar dagen iedere dag mijn beide borsten moeten kolven vanwege extreme stuwing en een (beginnende) borstonsteking.
    Dat ligt nu in de vriezer, zeker 300cc, maar kan ik dat nu gewoon gebruiken dan als ik dat zou willen?
    Aangezien de samenstelling van moedermelk iedere keer schijnt te veranderen?

En stel dat ik nu een beetje zou kolven, dit in de koelkast zet, morgenochtend weer wat kolf, dat ook in de koelkast zet, kan ik dat dan bij elkaar gooien?
    Want ik weet wel dat je koud en warm niet mag mengen, maar als het op dezelfde temp. is mag het wel, toch?

Pfff sorry voor alle vragen. :p

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat kun je wel gebruiken hoor! Ik zou dat dan gewoon als eerste geven en straks wat nieuwe in de vriezer.
    De samenstelling veranderd wel maar het blijft super voeding :)
    Koude melk mag je wel bij elkaar gooien ja! Alleen invriezen moet wel binnen 24u.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.203
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt het beste melk van dezelfde temperatuur bij elkaar gooien, zeggen. Maar ik weet niet precies waarom. Ik heb ook al een paar keer op het forum gelezen dat mama's het niet doen en dat er niks mis gaat ofzo.
    Wat ik zelf vaak doe als ik twee porties wil samenvoegen, is dat ik dan die verse (nog warme) melk even in een bakje ijskoud water zet. Na een minuut of 10 gooi ik die melk dan gewoon bij de koelkast-melk zodat ik het kan invriezen.

Je moet natuurlijk nooit nieuwe melk op bevroren melk gooien en dat weer invriezen. De bovenste laag van de bevroren melk ontdooit dan eerst door de warme melk en bevriest daarna weer.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon gaan doen :) In het begin zul je misschien niet zoveel kolven maar dat wordt vanzelf beter. Hier vanaf 4 weken regelmatig gaan kolven zodat papa een flesje kon geven en ik af en toe het huis uit kon. Ik deed dan afkolven voor ik ging, maar ik heb altijd makkelijk gekolft en veel productie gehad (vooral de eerste weken). Anders kolf je gewoon nog wat na de ochtendvoeding inderdaad. Hier trouwens ook één borst 's ochtends, de ander kolf ik af (zo'n 175 ml).

12. Ik kolfde tussen voedingen door en als er een voeding wegviel bijvoorbeeld.. Ook had ik op een gegeven moment voedingen die dan sowieso met de fles gingen, en dan kolfde ik erna dus gelijk die voeding weer.
    De melk die je nog hebt uit de vriezer kan je nu nog makkelijk gebruiken! De samenstelling verandert in de loop van de tijd maar je zoontje is nog geeneens 4 weken oud, het verschil in samenstelling is nog klein. Het verschil na een paar maanden, dat is echt een andere samenstelling voor je baby. Maar hoe dan ook goed voor je baby :)

Deel Deze Pagina