Productie loopt terug na borstontsteking

Discussion in 'Borstvoeding' started by Soumayyaah, Mar 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Mijn dochtertje is nu ong 8 wk oud. Ze drinkt al vanaf de tweede week met een tepelhoedje, omdat ze de borst niet pakte. Dat ging allemaal goed, tot deze week.

Aan het begin van deze week kreeg ik last van een borstontsteking. Althans ik denk dat dat het is. Ik kreeg fikse pijn in mijn borst, voelde warm, en een harde plek. Daarnaast kreeg ik flinke koorts. Omdat het overdag soms afnam ben ik niet direct naar de dokter gegaan, denkende dat het misschien ove rzou gaan. Maar woensdag ben ik toch naar de dokter gegaan, die heeft me peniciline voorgeschreven. Nu merk ik al vanaf het begin van de week dat mn productie is afgenomen. Normaal drinkt ze 15 min links en 15 min rechts ongeveer, en is voldaan en laat zelf los. Maar nu wil de nog geen 5-8 min aan links (kant vd ontsteking) en laat duidelijk merken dat er weinig melk uit komt. De rechter drinkt ze wel langer, maar ook niet zo lang als voorheen, merk dat het haar meer moeite kost. Ook na de voeding is ze niet meer voldaan meestal.

Ik heb veel stress op het moment, en daar kwam dan die koorts overheen en slaaptekort.. dus denk heel goed dat het daardoor kan komen. Probeer nu elk slaapje van haar ook even te gaan liggen. Maar nu komt er ook weer de gedachte bij; krijgt ze wel genoeg?? ze laat duidelijk zien van niet en dat vind ik zo zielig :(

Ik wil mijn productie verhogen. Sowieso zal ik dan meer rust voor mezelf moeten creeeren, want heb begrepen dat dat erg tegenwerkt. Maar wat werkt nog meer goed? Op borstvoeding.com stond dat ik haar vaker aan moet leggen. Maar stel dat ik haar om de 2 uur wil voeden, dan ligt ze vaak te slapen. Als ik haar dan wakker maak, grote kans dat ze nieteens wil drinken omdat ze diep in slaap is.. krijg haar dan niet goed wakker. het helpt pas wanneer ze zelf wakker wordt. En dat is om de 3 soms 4 uur.

Iemand tips? Ik heb een kolf aangeschaft, maar wat een onding zeg. De medela mini electric. maakt geluid alsof ik een bos aan het omkappen ben. NIet erg rustgevend, wat een miskoop. Maargoed..... daar kolfte ik vanmorgen 20 ml links uit. Met moeite. Ik heb zo'n hekel aan dat kolven, want dan zit ik de druppels er echt uit te kijken!

2. chocotof

chocotof Bekend lid

Dec 28, 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Jeetje wat vervelend voor je!

Ik zou toch proberen haar om de twee uur aan te leggen. Misschien doordat ze niet genoeg verzadigd is ze dan toch wil drinken? Of omdat ze juist in slaap is ze automatisch de tepel pakt?

Je moet inderdaad meer rust voor jezelf creƫren, dat is belangrijk voor je productie. Bij sommigen vrouwen wil meer vocht tot zich nemen ook wel eens helpen. Wat je ook kan doen is na elke voeding die jij je dochter hebt gegeven nakolven.

Wat betreft het kolven, als je kolft, kolf je minder dan dat je live voed. Je moet er de tijd voor nemen en vooral niet de druppels eruit kijken. Neem wat te drinken en ga rustig zitten met iets te lezen. Zorg dat je een goede toeschietreflex krijgt! Je kunt ook nog borstcompressie toepassen zowel tijdens het kolven als wanneer je dochter bij je drinkt. Hoe leger de borst hoe meer melk er aangemaakt wordt.

Dit is echter niet binnen 1 dag gefixt maar duurt een paar dagen.
    Neem de tijd en probeer vooral je dochter continue wanneer je de kans hebt aan te leggen.

Succes!

Share This Page