Ritme/regelmaat ver te zoeken: door het kolven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lindangel, Nov 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik weet dat ik niet moet klagen, want mijn kereltje is pas 3 maanden, maar toch hoop ik dat iemand dit herkent en misschien wat tips heeft.

Mijn zoontje heeft eigenlijk helemaal geen regelmaat in de voedingen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg, maar ik merk aan mijn borsten dat we gewoon constant aan het regelen zijn. De ene keer slaapt hij door van 22 uur 's avonds tot 7.00 uur 's ochtends, waarna hij overdag clustert, en vannacht komt hij weer 2 keer. Soms heeft hij 6 voedingen nodig, en dan weer 8.

Ik heb ook het idee dat het iets met het kolven te maken heeft. Mijn probleem is ook dat ik de flessen vaak tot 130 cc minimaal vul, maar dat ik het idee heb dat als ik live voed, dat er helemaal niet uitkomt. Dan drinkt hij soms maar een halve borst (dus misschien 80 cc). Daardoor zijn de dagen natuurlijk ook heel erg verschillend... Bovendien kan ik daarom ook niet zoveel kolven en kost die 130 cc me soms best wel wat moeite.
    Nu heb ik al zitten denken om kleinere flessen te maken, maar hij neemt daar geen genoegen mee. Hij drinkt de volle flessen helemaal leeg en wil het liefst nog meer.

Heeft iemand hier een tip voor? Ik wil hem niet in een schema hebben ofzo, maar ik merk dat - vooral het kolven - me nogal wat stress oplevert, omdat mijn productie zo enorm fluctueert.

2. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Wat vind je 'fout' aan een schema? Ik wilde heel graag borstvoeding gaan geven maar wist al snel dat het ''op verzoek'' niet bij mij past. Tuurlijk hoeft het niet op de minuut te komen maar ik werd heel zenuwachtig van het op verzoek en merkte dat toen er een beetje schema in kwam het allemaal zo veel makkelijker werd en mijn kleine ook veel vrolijker en beter sliep (en ook de reflux minder, ook niet onverdienstelijk!!).
    Hier ben ik eerst een schema van om de 3 uur gaan doen. Snachts op verzoek maar dan wel een beetje puzelen dat we sochtends rond 7 uur ''opnieuw'' konden beginnen voor die dag (dus bv als ze om 6 kwam 1 borst aanbieden en om 7 wakker maken voor de 2e).
    Later werd dit om de 4 uur en als ik merkte dat ze jengelig/huilerig werd dan gingen we expres iets doen (wandelen oid) zodat ze er even wat minder aan dacht en zo kreeg ik zonder een verdrietig meisje een heel mooi schema. Koste weinig moeite eigenlijk maar ik ben er o zo blij mee!

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ja, ik denk dat het schema gewoon niet zo voor mij werkt... Bij de oudste wel, maar nu vind ik het eigenlijk wel fijn om gewoon met hem mee te gaan. Bovendien slaapt hij ook niet altijd even denderend, dus als ik hem in een schema wil hebben betekent dat ook dat ik hem regelmatig wakker zal moeten maken. Daarnaast kan hij nog wel eens clusteren, of hij wil nog wel eens niet zo goed drinken en dan wil hij een uur later weer. Het gaat voor mij dan niet werken om het dan te rekken. Dat duurt gewoon te lang (en bovendien kan hij HEEL hard huilen).

Overigens komt hij overdag eigenlijk vaak wel gemiddeld om de 3 uur, dus daar reken ik ook altijd wel op en dat klopt vaak wel. Maar dat is dus gemiddeld. De ene dag komt hij - bij wijze van spreken - stipt om de drie uur, en de andere dag laat hij er twee keer 4 uur tussen en komt hij vervolgens na 2 uur weer.

Het vreemde is ook dat hij vaak overdag wel even veel drinkt (dus gemiddeld om de 3 uur), maar de ene nacht slaapt hij door, en de andere nacht komt hij 2 keer. Dat vind ik dan zo raar...?

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik vind trouwens niks 'fout' aan een schema hoor! Begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat het niet gaat werken bij hem (en mij), ook omdat hij het nu zo gewend is. Dat heb ik bij de oudste gezien. Die kreeg eerst bv op verzoek en daarna fv op schema, en dat ging nooit helemaal goed. Het blijft dan toch een bv-kind.
    (Oh, en die huilde ook HEEL hard ;))

5. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Oh zo herkbaar!
    Ik vraag me ook af hoe dit valt op te lossen.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Hoe oud is die van jou Maysa86? Zouden het regeldagen zijn? Zijn er namelijk wel erg veel dan... (Stuk of 3 weken...)

Share This Page