Ik heb weer eens een studie topic vraag, Ik ga binnenkort examen doen en ben opzoek naar een leuk thema waarin ik mijn afstudeer opdracht kan gaan doen. Het plan is dus om een 'thema dag' te bedenken en uit te voeren op mijn kinderdagverblijf 0-4 jaar en hier aan zitten gekoppeld. - Sport en Spel - Drama - Muziek - Beeldend vormen Nu heb ik zo'n soort gelijke opdracht vorig jaar ook al moeten doen maar toen zocht ik alles erg makkelijk maar nu wil ik echt gewoon iets leuks doen, wat voor thema zou ik kunnen gebruiken? Ik heb zelf wel wat ideeën maar vraag me af of er hier creatievelingen zijn die iets beters weten waardoor mijn examen opdracht eruit springt Ik zat zelf te denken aan de thema's: - Dieren (maar dit vind ik persoonlijk iets te makkelijk bedacht) - Winter of kou (maar er staat nog geen datum vast wanneer ik kan gaan uitvoeren dus misschien is het wel in de lente) - Kleuren en vormen - Boodschappen Wie kan mij helpen?
Als thema zou ik kiezen voor de wereld of een wereld deel..... Azië bijvoorbeeld kan je super leuke dingen mee doen inclusief verkleden!
Iets in de belevingswereld van het kind, dat slaat altijd aan. Ik zou persoonlijk niet iets met werelddelen doen, is in die leeftijdsgroep nog echt een ver van mijn bed show. (kinder)Boerderij: misschien kun je dieren naar binnen halen (konijnen, lekker aaien), iets met dieren knutselen, dieren uitbeelden, baalenwerpspel waarbij je dieren omgooit. Beter een "makkelijker" thema goed uitgedacht en piek fijn in orde, dan te moeilijk bedacht, wat niet aansluit en waarbij de uitvoering ook niet alles is. (Ik heb veel stagiaires begeleid in het onderwijs, vaak willen ze teveel en te mooi!)
Bij ons hebben we juist het thema "rond de wereld" gedaan. Het gaat er niet om dat ze de wereld delen kennen maar om de aspecten vanuit die verschillende werelddelen. Leuke dingetjes uit verschillende culturen gebruiken. Ouders van verschillende nationaliteiten vinden het ook erg leuk om hier een bijdrage bij te leveren. Zo hebben wij acht verschillende groepen: Groep 1) omgetoverd tot een Arabische wondersprookje met doeken en kleden, Groep 2) high tea, we hebben Groep 3) omgetoverd tot little China met mooie versieringen en gegeten met stokjes Etc. Zo had elke groep een thema waar we met de kindjes langs konden (op vakantie bij/ naar) Juist met deze kinderen 0-4 kan je hun fantasie helemaal verwezenlijken als je als school opdracht van te voren een thema vast moet leggen kan de belevingswereld van het kind op dat moment erg lastig zijn vandaag is het zijn lichaam morgen het openbaar vervoer. Ideeën/ voorbeelden die onze leidsters deden: Eten met stokjes, Schaduw spel en dans Vliegers maken Draken (boekje over een draak, geen idee hoe die heet) Onze kids van 0-4 vonden thema wereld super. Thema heeft wel een maand geduurd. Dus je kan specificeren naar een land en veel kleiner maken. Succes
Dankjewel voor jullie reacties, ik vind persoonlijk zo'n wereld thema niet echt iets, dan zou ik toch eerder neigen naar inderdaad de boerderij.
persoonlijk zou ik ook eerder een onderwerp kiezen die dichter bij de kinderen staan, een paar ideeen (misschien al behandeld) - Hier woon ik, alles over in en rondom het huis - De post, erg leuk om ook kaartjes te sturen en te maken, bezorgen, letters, cijfers etc - dicht bij huis (verkeer) - Tellen (en dan met de knuffel van de groep) is jarig. Je kan van alles tellen en veel knutselen en natuurlijk als afsluiting een feestje van de groepsknuffel. - Een thema compleet rondom een boek. Je kan dan makkelijk een verteltafel bij doen, knutselen, liedjes zingen, tellen etc
Ik ben kleuterjuf en de thema's die ik erg leuk vind zijn: - de bakker - vervoer - de hulpdiensten - dierentuin/ boerderij Kijk anders eens op www.jufjanneke.nl | Succes ermee!