onzekerheid

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door hanneke7, 8 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje Rik is nu bijna 8 weken oud en ik geef hem volledige borstvoeding. Hij heeft erg last van veel spugen en maagzuur, daarom geef ik hem iom de huisarts maagzuurremmers. Door dit probleem heeft hij een tijdje prima gedronken maar heel slecht geslapen, nu wordt het slapen gelukkig beter, maar ik merk een aantal veranderingen in zijn drinkgedrag. Misschien kunnen jullie me geruststellen of tips geven.

ik gebruikte voorheen een tepelhoedje wegens vlakke tepels, nu lukt het ons zonder, maar ik heb het idee dat hij veel sneller drinkt. Met tepelhoedje deed hij over 2 borsten ruim 45 minuten, zonder is hij vaak al met 20 minuten klaar. Is dit gebruikelijk?

Daarnaast lijkt hij sinds een week opeens veel meer te drinken. Hij drinkt nu per voeding 2 borsten helemaal leeg (ik verschoon hem tussendoor). Na een voeding kan ik met mijn kolf geen druppel meer afkolven, ongeacht het tijdstip van de voeding. Vaak blijft hij nog heel lang op mijn tepel sabbelen. Komt dit vanzelf weer goed? Vaak wil hij overdag iedere 2 a 3 uur drinken, en heb ik geen tijd meer om te kolven.

Hij wordt 's nachts erg vaak wakker, meestal slaapt hij 1x een uur of 4 achter elkaar, vaak tussen 9 en 1 uur, en daarna wordt hij steeds na 1,5 uur slapen wakker. Ik geen hem iedere keer de borst als hij wakker wordt en daarna slaapt hij weer verder. Is dit een normaal ritme?
    Ik gebruik de borst ook regelmatig om hem te troosten, hij valt hier erg vaak van in slaap. Is hier iets op tegen? of verstoor ik hier een normaal ritme mee? als hij een tijdje overstuur is geweest begint hij altijd naar mijn tepel te zoeken.

Verder is zijn ontlasting heel af en toe groen ipv geel, hij plast wel veel. Wat kan die groene ontlasting betekenen?

alvast bedankt!

Hanneke

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Tijd drinken:
    - 45 minuten is eigenlijk behoorlijk lang om te drinken. 15-20 minuten is een mooie tijd. Hij drinkt nu waarschijnlijk sneller, omdat het drinken makkelijker gaat. Hij hoeft nu alleen uit de borst te drinken ipv eerst uit de borst en daarna nog eens uit het tepelhoedje.
    - i.p. bied je 1 borst aan en die laat je leeg drinken. dit ivm het binnen krijgen van de vettere achtermelk. Bied de 2e borst alleen aan als je kindje niet tevreden lijkt.

Frequentie drinken:
    Het is normaal gedrag wat je kindje laat zien. Regeldagen heb je ip net achter de rug. Echt kan je ook regeldagen hebben als ze bijv. verkouden worden. Dan willen ze vaker drinken om via jou anti-stoffen te krijgen.

Rond de 8 weken maakt hij ook zijn 2e sprongetje door.
    Kijk hiervoor op de site van Oei Ik Groei.

Geef 's nachts gewoon toe aan zijn vraag. Vaak willen ze niet alleen drinken, maar ook het vertrouwde gevoel hebben bij je te zijn.
    Natuurlijk mag je je kindje zoveel aan de borst leggen als jij wilt. Houd wel in de gaten dat je tepels niet kapot gaan.

Groene ontlasting:
    Dit is normaal. Borstvoedingspoep kan vele kleuren aannemen.
    Groen, geel bruin of gemixt.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina