Ben aan t uitzoeken hoe t allemaal werkt met borstvoeding. Mijn dochter heeft 9 dagen via sonde borstvoeding gehad en daarna is de productie gestopt dus heb er totaal geen verstand van. Wellicht dat jullie wel weten of wat ik wil wel kan. Ik wil graag borstvoeding geven. Overdag via borst en snachts afgekolfde melk via de fles zodat mijn partner ook wat kan doen. Wil hij zelf graag en t lijkt mij ook fijn. Maar kan ik dan wel een hele nacht slapen zonder dat mn borsten pijn gaan doen of gaan lekken? En ik wil na de bevalling als ik weer opgeknapt ben en alles weer in t ritme heb wel weer eens een avondje uit met vriendinnen en een drankje doen. Kan dat dan wel? Ik zou denken dan kolf ik gewoon een voorraad voor in de vriezer zodat ons kleintje genoeg voeding heeft als ik weg ben. Maar ik weet helemaal niet of dit allemaal wel kan. Iemand tips??
Hoi, Gefeliciteerd en goed hoor, dat je je nu al aan het voorbereiden bent! Ik zou zeggen: eerst starten met borstvoeding. Dan kun je na een week of 4 kijken of je inderdaad de avond voeding kunt kolven zodat je partner dat kan geven. Wanneer je 's nachts niet voedt of kolft, zal je lichaam die voeding (dat tijdstip) willen afbouwen. In het begin zul je lekken of stuwing kunnen ervaren. Afbouwen in de nacht kan wel, maar als je kindje voor een voeding komt moet je dus iets anders verzinnen. Ook kan het zijn dat het gat tussen 2 voedingen dan te groot wordt (de tijd er tussen) waardoor je productie het lastig krijgt. Ik zou eens naar een avond van vereniging borstvoeding natuurlijk of la leche league gaan bij jou in de buurt. Zij kunnen je antwoord geven op al je vragen en vaak zijn er meer moeders die hun ervaringen kunnen vertellen. Of een moedercafe of zo bij jou in de buurt? Ook kun je een afspraak maken met een lactatiekundige, om je wensen en doelen goed helder te krijgen en samen kijken wat mogelijk is. Wanneer je een avond op stap gaat en je hebt op dat tijdstip een voedingstijd zul je die moeten kolven. (met een handkolf of met de hand, handig om te leren al in de kraamtijd) Je kunt best wat drinken: drink je veel, dan kun je afkolven en weggooien, geef dan iets uit je voorraad wat je al gekolfd hebt. Zit er ruim tijd tussen, dan kun je daarna gewoon weer voeden. Vraag tegen die tijd nog maar eens! Groetjes en geniet van je zwangerschap!