Dames, Ik zal mezelf even heel kort voorstellen: ik ben Hellen, 31 jaar, en ik woon in het noorden van Nederland. Sinds kort ga ik samen met mijn man voor een baby. Ik lees dit forum dagelijks - het staat bij één van mijn favorieten - en ik heb al op veel van m'n vragen een antwoord kunnen vinden. Maar dus niet op deze. Vroeger deed ik tussen mijn 18e en 19e aan competitiezwemmen, en gebruikte ik tijdens mijn menstruatie tampons. Dat lukte zonder problemen. Nadien ben ik wel weer op maandverband omgeschakeld, deels omdat ik me daar zelf prettiger bij voelde en deels ook omdat een kennis van mij in die periode met TSS in het ziekenhuis werd opgenomen en ik wat bang was geworden om ze nog verder te gebruiken. Nu ik met de pil ben gestopt, merk ik dat de hevige menstruatie die ik als tiener had, weer is teruggekeerd. Ik loop gewoon leeg zeg maar. Omdat ik op m'n werk niet om de haverklap naar de wc kan, wou ik graag weer omschakelen naar tampons (cups zijn echt niets voor mij). Het gekke is dat ik ze gewoon niet meer lijk te kunnen gebruiken. Ik bedoel - technisch gezien weet ik uiteraard wel/nog hoe ze moeten worden ingebracht, maar ze zitten gewoon niet goed meer, en soms doet het inbrengen en uithalen ook gewoon pijn. Ik heb ook al eens een ander merk geprobeerd, met/zonder inbrenghuls en dergelijke, maar dat verandert niks. Vroeger had ik hier totaal geen problemen mee, dus dit is echt heel vreemd. Ik sprak hier laatst over met mijn huisdokter en zij vertelde me dat ze dat wel meer hoort van patiënten en dat tampons niet door iedereen (meer) kunnen gebruikt worden, en dat sommigen ze kunnen gebruiken als tiener maar dan niet meer als volwassen vrouw, of omgekeerd. Ik vraag me ook af of het niet zou kunnen te maken hebben met het stoppen met de pil. Sorry, het is misschien een beetje een intiem vraagje, maar ik vraag me oprecht af of er anderen hier zijn dit dit probleem herkennen?
Geen recente ervaring met tampons. Maar als ik je verhaal zo lees dan vraag ik me af hoe hevig jouw menstruatie is dat je op je werk niet tijdig naar het toilet kan. Bij normale bloeding moet een maandverband wel een paar uurtjes houdbaar zijn? Binnen een uur doorweekt, dan lijkt me dat iets om met de huisarts te bespreken. Wij vrouwen zijn veel te meegaand wanneer het om menstruatie klachten gaat. Vaak zit daar een oorzaak achter en kan er iets aan gedaan worden. Ik had zelf endometriose. Jarenlang heftige menstruatie. Veel pijn ook iedere maand. Maar hé.. hoort erbij. Niet zeuren en gewoon doorgaan. Pas toen we in de molen zaten omdat een kindje verwekken niet wilde lukken werd het ontdekt. Had ik toen eerder geweten dat dat een ziekte was, en dat ik er alle symptomen van had, dan was ik veel eerder naar de huisarts gestapt.
Herkenbaar, ook bij mij zitten de tampons niet zo "fijn" meer als vroeger. Ook hier al andere merken en maten geprobeerd.. gebruik ze nu dag of 2 als menstruatie op z'n hevigst is maar echt prettig zit het niet. Thuis en in de nacht maandverband.
Ik herken het niet echt zelf. Maar heb wel een tip: menstruatie ondergoed, er zijn merken, die ondergoed hebben die enorm veel absorberen, meerdere tampons of maandverbanden. Zelf ben ik fan van femtis.de, de normale hoge absorptie is al heel goed, maar ze hebben nu ook wat modellen in extra hoge absorptie.
Ik herken het niet. Hier blijven mijn tampons ook niet meer optimaal zitten maar dit komt door drie vaginale bevallingen Breng je ze wel diep genoeg in?
Ik kan alleen tampons verdragen met een inbrenghuls. Tampons zonder huls krijg ik nooit op een manier ingebracht zodat ik ze daarna niet voel zitten. Ik gebruik ze van Kruidvat eigen merk.
Ik heb nog nooit tampons kunnen verdragen. Hoe in ze ook inbreng, ik blijf ze voelen. Menstruatiecup overigens echt top! Die voel ik ook niet haha. Was al even vergeten hoe het is om ongesteld te zijn nu ik 30 weken zwanger ben
Ja wat mamavanlieverd ook al zei menstruatieondergoed. Ik wou dat ik het 20 jaar eerder gehad had. Ik kan ondank hevige menstruatie er best lang mee doen en vind het verwisselen op werk ook niet echt n probleem. Vooral in de nacht ook erg fijn. Je moet even wennen misschien aan het idee. Maar het is zo veel fijner als gepiel met tampons enz.
Tampons ging hier ook een tijd niet na de pil gestopt te hebben. Na de bevalling van G fiks bekkenklachten dus dat was ook een drama. Pas vlak voordat ik zwanger was van R (dik 4 jaar na G) lukte dat weer. Met een niveautje veldslag, zeker de eerste 3 dagen, en met de betere merken hield ik dat ook maar net proper. Zwaarste categorie nachtmaandverband, lekker zit t niet overdag maar t hielp wel. Nu doe ik en maxi nachttampon (!) en wat always nachtmaandverband 5 en geen "oeps" gevallen meer. Mocht er geen reden zijn waarom je naproxen niet zou mogen gebruiken zou ik dat eens proberen. (Aleve feminax maar huismerk etos/kruidvat kan ook) Niet alleen heb je minder overlast van evt kwalen als hoofdpijn en krampen maar t remt ook de vloeiing. Je gaat niet van een niveautje kraamverband naar een mini maandverbandje ofzo maar t scheelt bij mij wel behoorlijk.
Ik heb juist dat na een paar dagen ik enorme jeuk en irritatie krijg van tampons en of maandverband. Beetje allergische reactie. Menstruatieondergoed heb ik geprobeerd maar daar lekte ik vrij snel mee door. Wellicht ook omdat ze perongeluk in de droger gingen. Als je echt zo hevig ongesteld bent als wat je zegt zou ik toch eens opnieuw langs de huisarts gaan want dat lijkt me niet goed.
Ik herken het niet. Na 4 vaginale bevallingen heb ik gewoon de tampons die ik ik als tiener ook had (normal met vleugels). Ik heb ze vorig jaar ofzo pas weer voor het eerst sinds 10 jaar gebruikt. Ik moest toen wel weer even wennen. Het voelde een beetje onwennig en wat stroef, precies zoals toen ik ermee begon als tiener. Wellicht door toch wat te gespannen spieren? Maar 2 tampons later was dit over. Geen problemen en ik voel ze ook niet zitten. Ik zou toch idd eens bellen om te overleggen als je echt zo hevig ongesteld bent. Een keertje kan natuurlijk. Maar als je echt mega hevig menstrueert kan dit ook op iets anders duiden. Ik ken heel veel mensen die lyrisch zijn over menstruatie ondergoed. Ik vind het geen prettig idee en kan prima af met tampons, maar wellicht kun je dat toch proberen?
Tampons met vleugels? Die vliegen zo naar binnen! Haha sorry, moest er echt even op reageren haha Maar ik herken het wel. Soms is het te stroef om tampon diep genoeg in te brengen. Zou dan toch op zoek gaan naar maandverband wat wel lang genoeg kan zitten op je werk
Je hebt van ob ook ob conformt daar zit een laagje omheen waardoor het makkelijker gaat heb je die al geprobeerd?
Ik heb nooit echt tampons kunnen gebruiken. Mijn lichaam werkt ze er gewoon uit, samen met ernstige kramp. Een menstruatie cup werkte wel, maar sinds ik mijn spiraaltje ermee uittrok en zwanger werd, heb ik het niet meer gebruikt. Ik gebruik nu wasbaar maandverband of menstruatie ondergoed. Soms op mijn werk gewoon maandverband . Is je menstruatie veranderd sinds je tiener was? Want zoveel bloedverlies is wel erg veel. Sowieso zou een tampon of maandverband ongeveer evenveel moeten kunnen opvangen, dus het lijkt me niet de beste oplossing. Als je zwanger wilt worden zijn de mogelijkheden voor behandeling beperkt, maar extra onderzoek lijkt me de moeite waard.
Ik gebruik wel tampons, maar krijg ze ook niet meer 'recht' naar binnen. Ze lijken na het inbrengen een soort van schuin te gaan, maar misschien is dat juist wel normaal . Inderdaad een onderwerp waar niet echt over gesproken wordt.