Hallo, Onze jongste is ruim 2 maanden en krijgt borstvoeding. Nu had ik een voorraadje van 6 voedingen gemaakt alvast, maar door verhuizing en een hoop hectiek ben ik pas later begonnen met het oefenen van de fles. In die tussentijd is hij natuurlijk weer wat gegroeid. Nu heeft hij laatst een volledige voeding uit de fles gehad, 1 voeding uit de vriezer was toen niet genoeg bleek en hij heeft er toen bijna 2 op. Nu wilde ik gaan kolven om dat aan te vullen (dus hij aan de fles en ik de kolf erop) en toen kreeg er bij lange na niet zoveel uit als dat hij op had gedronken.. Nu maak ik me zorgen over hoe ik dat moet doen als ik moet kolven voor het werk. Ik heb nu dus niet genoeg voorraad denk ik en het moet straks ook aangevuld worden,maar als ik er met de kolf niet genoeg uit krijg? Wie heeft hier ervaring mee of kennis van? Tips/advies is welkom! Over 4 weken moet ik werken...
Ik kolf op mijn werk per keer niet genoeg voor één voeding en daarom op de dagen dat ik thuis ben na. Zo sprokkel ik steeds wat cc's bij elkaar, zodat ik uiteindelijk wel genoeg heb. Je kunt natuurlijk ook per dag 1x flesvoeding laten geven.
Ik werk niet dus heb geen ervaring met structureel kolven. Maar ik merk dat het moment van de dag uitmaakt voor de opbrengst, 's ochtends zit je altijd ruimer in de melk dus dat is een goed moment. Ik zit ruim in de melk en kan 1 borst geven, 1 kolven, als je baby beide kanten drinkt kun je nakolven. Of tussen twee voedingen in. Je baby drinkt effectiever dan de kolf, dus vaak kolf je minder dan een voeding en kun je met meerdere kolfmomenten samen een voeding bij mekaar sprokkelen. Kleinere porties invriezen helpt om beter af te kunnen stemmen op behoefte van het moment, dan hoef je niet steeds weg te gooien. Ik merk ook dat ik nu mn zoon wat ouder is meer moeite moet doen voor een toeschietreflex. Bewust ontspannen, als hij er niet bij is dan een filmpje van hem kijken. Borstmassage, tepel stimuleren, eventueel met hand ipv kolf, opbrengst hangt erg af van of ik goede tsr voor mekaar krijg of niet. Een andere kolf kan mischien helpen, maar geen ervaring mee, ik red het wel met handkolf... Als je langer bv wil geven zou ik terughoudend zijn met kv inzetten, beter je productie proberen op te krikken met extra vaak aanleggen en kolven.
En hoe bewaren jullie kleinere porties? Want dat moet ik nu sowieso doen om de voedingen die ik al heb ingevroren aan te kunnen vullen straks.
Ik zat eerst ook ruim in de melk.. Maar inmiddels helemaal niet meer voor mijn gevoel. Gaf eerst 1 borst per keer en nu eigenlijk altijd 2.
Ik vries het in in bakjes, heb er aantal van avent en babydump en als ik plek of bakjes tekort kom klop ik ijsblok uit het bakje en in een diepvrieszakje, etiketje erop, ontdooien later weer in een bakje. Ik heb het idee dat mn melkproductie soort van in golven gaat, de ene week krap, de andere overschot. Ik denk dat dat ligt aan groeispurt van de baby, die dan extra drinkt en borsten die qua productie net wat achter lopen met reageren op veranderde vraag. Maar als je gewoon toegeeft aan de extra vraag komt het vanzelf weer goed
Bij kleine beetjes verzamel ik alle beetjes van 24u en vries dat samen in een bakje in, aantal cc erop. Als het meer is dan een portie, meet ik een portie (of net een tree hoger, dus wat de volgende portie gaat worden) af en vries dat in. Af en toe vries ik restjes in ijsklontzakjes in, dan kun je de porties altijd nog daarmee aanvullen.