Ervaringen borstvoeding en flixotide (bij baby)?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elfje81, 23 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Hallo allemaal,

Mijn meisje is al maanden benauwd en aan het hoesten. In eerste instantie kregen we daar salbutamol voor, maar nu dat niet lijkt te werken hebben we ook flixotide gekregen. Bij het gebruik van flixotide is het belangrijk om na het pufje de mond goed te spoelen, omdat er anders een schimmelinfectie in de mond zou kunnen ontstaan (spruw dus).

Nou hebben wij in de eerste weken tot drie keer toe met spruw te kampen gehad en ik ben nog steeds bang om het weer te krijgen. Het is dus belangrijk om goed te spoelen na het puffen, maar ik vraag me af of dat gaat lukken, omdat Jara nog niet zo veel zin heeft in ander drinken dan de borstvoeding. En volgens de apotheek is het ook niet handig om haar gelijk aan de borst te leggen, want dan bestaat het gevaar natuurlijk dat ík juist een schimmelinfectie krijg...

Is er ieman die ervaring heeft met het gebruik van flixotide? En hoe heb je dat dan gedaan met het spoelen van de mond?

Ik hoop dat iemand tips heeft!

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi,

Dat is echt flauwekul wat de apotheek je verteld heeft.
    Spruw ontstaat, als schimmels vrij spel krijgen. Als de zuurgraad op en om jouw tepelhof goed is, dan krijg je echt geen spruw.
    Het is wel zo,dat je uit moet kijken als je kindje spruw heeft, de schimmelsporen niet op de tepel en tepelhof terecht komen om dat schimmels ongemerkt bij bijv. een open plekje razendsnel om zich heen grijpen,maar ook dan hoef je nog helemaal geen klachten te hebben, of zelfs maar zichtbaar te zijn.

Ik neem aan dat je Flixotide Dosisaerosol hebt gekregen voor je dochter? Dan is de kans op schimmel minimaal, de kans daarop is groter bij de discus variant ,maar deze wordt niet gebruikt bij kindjes onder de 7 jaar.
    Kan je spruw helemaal voorkomen? Nee, wat je wel kan doen, is zelf goed en gezond eten en een multivitamine slikken, genoeg slaap nemen. Dan is de spruw kans minimaal.
    En na ieder gebruik van de Flixotide ( 2x per dag neem ik aan), even de tandjes poetsen, dit mag namelijk ook als alternatief voor een slokje water.
    En daarna uiteraard gewoon de borst.

Heb je nog vragen, dan kan je mij pb-en.

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Even ter aanvulling.
    Iedereen heeft schimmels op zijn lichaam, als je weerstand goed is, dan is de kans minimaal dat het tot uiting komt.
    Bij candida ligt het iets anders,maar de hoofdmoot is hetzelfde.

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik was er ook altijd vrij panisch voor. Mijn oudste pufte vanaf dat hij 12 weken is flixotide (en later q-var) en ventolin terwijl hij en ik de eerste 9 weken spruw hebben gehad. Idem mijn jongste, die puft incidenteel ventolin en sinds deze week helaas ook q-var en die heeft tot ruim 3 maanden spruw gehad.

Ik ben zeer gevoelig voor candida op de huid, maar ik heb nooit spruw opgelopen door het puffen. Ik legde daarna gewoon aan en de 'poeder' spoelt goed door. Nooit mijn tepels daarna behandeld, dat was hier echt niet nodig.

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik gaf het altijd vlak voor de voeding, zowel 's morgens als 's avonds (nu is het gelukkig even niet meer nodig). Verder geen last van spruw gehad hierna.

6. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Meiden heel erg bedankt voor jullie reacties! Dat stelt me wel wat gerust!

@ Jingels: We hebben inderdaad Flixotide Dosisaerosol voor Jara gekregen. Fijn om te horen dat de kans op een schimmel dan helemaal minimaal is. Het tandenpoetsen na het puffen vind ik ook wel een goed idee. Werk je trouwens als lactatiekundige o.i.d.? Je weet er zo veel van!

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, ik ben geen lactatiekundige.

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    ZL heeft 6 maanden flixotide i.c.m. ventolin gebruikt... ook ik heb daarvoor hardnekkige spruw gehad, maar in de periode van het puffen nooit...

Deel Deze Pagina