Moeilijke drinker.. Zucht..

Discussion in 'Borstvoeding' started by Monic, Nov 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Monic

Monic Bekend lid

Mar 27, 2012
    751
    2
    18
    Hoi dames.. Ben even op zoek naar advies en ervaringen omdat ik het even niet meer weet.

Momenteel ben ik voor t eerst mama van een 9 weken oud meisje :) het is echt een super makkelijk en tevreden kind. Echter lopen we vanaf t begin te tobben met het drinken!!

Tijdens de kraamperiode zoog mevrouw super goed aan de borst en kreeg voldoende binnen.. Toen ze 6 dagen oud was kreeg ik last van tepelkloven en moest ik echt aan de slag met een tepelhoedje. Toen de kloven over waren, bood ik de borst aan en toen kon ze ineens niet meer happen. Ze hapte en liet weer los. Ik heb zelf hele vlakke tepels en ging dus in t begin een paar minuten met t tepelhoedje aan de slag en daarna gaf ik de tepel zonder en soms lukte dat; soms niet. Tot dat ze 3 weken oud was en ik haar niet meer wakker kreeg. Niet met het verschonen van de luier of het gebruiken van koud water! Drie voedingen heeft ze zo overgeslagen en zijn we opgenomen in t zkh waar ze gewoon heerlijk ging drinken -_-. Verklaarde mezelf even voor gek!!

Die week erop merkte ik dat ze pijn had met slikken en weer was het raak; drinken was geen pret meer. Ze lag tot toen aan de borst maar ik merkte dat ze niet meer effectief dronk. Ze was aan t sabbelen.. Ik was zo erg geschrokken van die ene keer; dat ik maar ben gaan afkolven en het in een flesje ben gaan geven. Puur om te zien of ze wat binnen kreeg aangezien ze niet dronk aan de borst. Ze was overigens wel goed gegroeid.

Met week 5 kregen we nexium voorgeschreven omdat ze verborgen reflux heeft en combineer ik dat met het indikken van mijn melk met nutriton. Alleen nutriton of alleen nexium werkte destijds niet. Op aanraden van de kinderarts heb ik de lactatiedeskundige erbij gehaald.

Lk kwam twee weken geleden thuis langs en vond dat onze kleine last heeft van spruw. Dochterlief wilde wel aan de borst maar liet zoals altijd los.. Toen zag de LK ook dat mevrouw maar 2/3 minuten wat had gedronken aan de borst en daarna gewoon 3/4 uur lang (met een lege maag) in slaap viel!

Ik heb dus een stille hongeraar, maar omdat ik dat vanaf t begin al vermoedde- bleef ze wel goed groeien.

Medicatie voorgeschreven gekregen tegen de spruw en twee dagen ging het goed maar daarna zitten we weer in een dip. Tegen nystatine kan ze absoluut niet!! Als ik het na de voeding geef, spuugt ze alles er weer uit!! Dan ben ik eindelijk blij dat ze wat drinkt - gaat t er weer uit.

Nou meld ze dr in dr slaap wel goed dus of ze nou een compleet hongeraar is - weet ik niet.

Nu weegt ze ongeveer 4750 gr en drinkt per dag minimaal rond de 520 en maximaal rond de 600/620 cc. Echter heeft ze de afgelopen dagen de 520 met moeite gehaald.

Ze drinkt kleine beetjes.. 70/80/90 cc en dat is t. Soms, heel soms 125 cc en dan slaapt ze makkelijk 5 uur door. Ik kan dan ook voorspellen wanneer ze in de nacht niet gaat doorslapen en wel gaat doorslapen. Overdag laat ik haar maximaal 4 uur doorslapen en in de nacht laat ik drzelf melden.

Ik heb alle spenen en flessen al geprobeerd en dat maakt eigenlijk niets uit. De LK snapt ook dat ik t eng vind, als ik haar weer aan de borst ga leggen. Ik probeer t overigens wel iedere dag masr dan sabbelt ze even, valt ze in slaap en wil ze de fles niet meer.

Ik zie t even niet meer zitten.. Wie heeft er ervaring met een moeilijke drinker en wat hielp toen bij jullie? Of moet ik t maar laten.. Aangezien ze gewoon groeit. Ik ben dan ook iedere keer erg gespannen als ik naar t CB ga om te kijken of ze is gegroeid.. En natuurlijk voelt zij dat ook :) Het maakt ook niet uit als een ander de fles geeft.

Melk heb ik voldoende. Per keer kolf ik er rond de 250/350 cc uit en dit doe ik 5 x per dag.

Dan lijkt t alsof we een ritme gaan hebben en dan komt er weer een dip. Ik probeer nu nutriton te verminderen, deed eerst 1 schepje in een fles en nu een halve om te kijken of dat helpt.. Misschien krijgt ze gewoon een te verzadigd gevoel door de nutriton. Of misschien heeft ze helemaal niet veel nodig ?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female
    Jeetje.....wat een verhaal!
    Lijkt me best heftig dat je op meerdere vlakken tegen problemen aanloopt..
    Lastig om dat van elkaar te scheiden, en een oplossing te vinden..

Ik probeer even met je mee te denken?

Hoe staat het met de reflux? Je gebruikt nutriton..een tip: stap over naar pure JBPM. Nutriton bevat een klein deel jbpm en de rest is bijvoegsel.
    Gebruik je nog steeds nexium? Hier was nexium (in combinatie met motilium) juist DE oplossing, indikken hielp niet. Wat is de dosering die je gebruikt?. Wij gaven de nexium (en in eerste instantie de jbpm) met een spuitje en daarna met een lepeltje.
    Aan de andere kant is het wel een idee om eens te kijken hoe het nu gaat zonder jbpm.

Gaat het al beter met de spruw? Je zegt dat ze niet tegen de medicatie kan, maar het spugen, dat is toch juist de reflux?

Is haar lipbandje/tongriempje al gecontroleerd?
    Dat ze niet goed wil happen is wel apart...

Ik snap dat het spannend is om terug te gaan naar volledig live voeden.
    Punt is wel dat des te langer je wacht, des te lastiger het waarschijnlijk zal worden. Fulltime kolven is natuurlijk een optie, maar live voeden is natuurlijk stukken eenvoudiger, als alles goed loopt. Ik heb ruim 4 weken gekolfd en heb het als best pittig ervaren...

Hoe gaat het nu?

3. Monic

Monic Bekend lid

Mar 27, 2012
    751
    2
    18
    Nou ja.. Gelukkig gaat t momenteel wat beter! Ik denk dat spruw DE boosdoener is! Nexium gebruikt ze nu nog steeds en we gebruiken 1 schepje nutriton voor 130 ml.. Reflux klachten zijn nu verminderd! Ik denk dat we nog voor 2 dagen nexium hebben en daarna ga ik t zonder proberen.. Hoop dat we dan van de nexium af kunnen.

Ja spruw.. Ik denk dat dat de boosdoener is nu.. Ze loopt continu te klooien met dr tong en steekt het de hele tijd uit.

Nystatine hebben we voor de spruw gekregen maar ze kan niet tegen dit middeltje. Ze vindt t zo smerig dat t de hele voeding eruit komt (geen reflux- ze spuugt daar niet van ; verborgen variant).

Ze hapt mn borst wel maar kan t niet blijven happen zegmaar.. Ze hapt en laat dan los. Ook heeft ze een verkeerd drinktechniek. Ze kan mn borst niet vacuumen doordat ze haar lipjes niet krult.. Ik probeer haar dan tijdens t drinken te corrigeren maar dan laat ze direct los. Haar lipjes krult ze ook niet met de fles en ook daar corrigeren we haar (dit lukt wel).

Gisteren heeft ze voor t eerst 700 ml per dag naar binnen gewerkt! Normaal gesproken zat ze rond de 500/max 600 ml. Ze weegt nu rond 4800 gram (verwacht ik). We gebruiken momenteel geen nystatine meer maar smeer ik haar tong in met bakpoeder opgelost in water! Heel klein beetje (1 theelepel in een halve glas, aanstippen met een wattenstaafje). Volgens mij werkt t!! Had ik gehoord van mijn buurvrouw en sinds gisteren gaat t drinken beter. Nog niet optimaal... Maaarrr t gaat beter!

Ik vind t jammer dat ze live niet kan drinken, maar vind t momenteel even belangrijker dat ze voldoende drinkt en daarmee groeit.. De ene dag gaat t prima en drinkt ze goed en de andere keer/dag/voeding.. Gaat t minder..

Share This Page