Goedemiddag, Ik zie dan mijn vraag al door meerdere mama's is gesteld, maar wil toch even antwoord op mijn eigen verhaal. Dochter krijgt op de dagen dat ik niet werk 5 keer borstvoeding (07.00-11.00-15.00-19.00-23.00). Als ik werk krijg ze 4 keer borstvoeding en 1 keer kunstvoeding. Dit gaat prima. Reden hiervoor is dat ik maar 200 cc gekolft krijg. Nu wil de borstvoeding gaan afbouwen, maar in eerste instantie voor de twee voedingen die ik op mijn werk kolf (11.00 en 15.00 uur). Wil heel graag borstvoeding geven, maar het kolven staat me zo tegen. Kolf me helemaal suf om die 200 cc bij elkaar te krijgen. Door de frustratie gaat het al helemaal niet natuurlijk. Zou dus 3 keer borstvoeding willen geven en 2 keer kunstvoeding. Wil dan beginnen met de voeding van 15.00 uur en als mijn borsten daaraan gewend zijn die van 11.00 uur. Hoe kan ik dit het beste doen en hoeveel dagen moet ik dit aanhouden? En mocht ik straks de hele borstvoeding willen afbouwen hoe kan ik dit het beste doen en hoeveel dagen per voeding aanhouden. Alvast bedankt voor de reactie.
Hi. Bij het afbouwen van de borstvoeding, adviseer ik meestal 1 voeding per week te vervangen voor kunstvoeding. Het liefste niet 2 voedingen achter elkaar. Jij wilt graag 2 voedingen achter elkaar afbouwen vanwege je werk. Dit is een kwestie van proberen en vooral op verzoek blijven voeden als je thuis bent. Door 2 voedingen achter elkaar af te bouwen kan je last krijgen van meer stuwing, omdat de periode groter is dat er niet gedronken wordt. Dit kan er ook voor zorgen dat je productie terug loopt. Blijf de overige voedingen op verzoek aanleggen en op de dagen dat je thuis bent. Dan zal het wel goed gaan. Het is dus een kwestie van proberen. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Dank voor je reactie. Vind het moeilijk hoe hier mee om te gaan. Wil graag BV blijven geven maar het kolven gaat echt hopeloos. Zojuist gekolft, een half uur geprobeerd aan beide kanten. Pompen, zuigen en het resultaat... NIKS!!! Ik begrijp er helemaal niks van, het is zo frustrerend. Hoop maar dat mijn dochterje nog genoeg binnen krijgt. Ze huilt niet om eten en houdt netjes haar ritme aan, dus ik ga er vanuit van niet. Ik vind het zo makkelijk de BV, vooral 's ochtends (hoef je niet naar beneden . Ik heb een keer geen tijd gehad om te kolven om 11.00 en 15.00 uur, dan krijg ik stuwing. Kan ik mijn dochter wel KV meegeven voor deze tijden (als ik aan het werk ben) en toch kolven op mijn werk om de druk eraf te halen. Hetgeen wat ik dan kolf kan ik haar altijd 's avonds geven in combinatie met BV. Dan hoef ik me niet zo te focussen om het kolven van een volledige voeding.
Hoi, Tuurlijk kun je die dagen kv meegeven en jouw melk kolven voor later. Om het in stand te houden zeg maar. Heb je al geprobeerd om via schema te kolven op je werk of om warme borstschilden te gebruiken? Kolf je wel wanneer je kindje aan de borst ligt? Misschien kun je dan weer wat vooruit 'sparen'? Of kolf eens een paar keer met de hand: echt niet moeilijk, gewoon een handigheidje: sommige moeders kolven slecht op een apparaat maar makkelijker met de hand