Beste lactatiedeskundige, Ik vraag me even af of er tips zijn om de melkproductie te "stoppen" al tijdens de zwangerschap. Vorige keer ben ik met borstvoeding begonnen maar is de productie niet op gang gekomen, waardoor mijn zoontje veel afviel en bijvoeding kreeg. Na een tijdje ben ik gestopt met borstvoeding omdat ik echt depressief ervan werd. Ik voedde mijn zoontje, daarna kolven en toen was het soms alweer tijd voor de volgende voeding. Ik wil dit niet nog een keer omdat ik dan echt bang ben voor een PND. Ik zou dus graag willen weten of het mogelijk is om de borstvoeding-productie nu al enigzins te de-stimuleren? Mijn borsten beginnen nu, met 26 weken zwangerschap, namelijk te lekken. Ik vind dit erg vervelend en wordt hierdoor weer met mijn falen geconfronteerd.
hoi nou echt remmen gaat niet lukken. Wel kun je een strakke bh aandoen ( die wel strak zit maar niet afklemt) en daar een zoogcompres indoen eventueel. Je hebt zeker niet gefaald vorige keer! Je hebt geprobeerd te voeden maar door omstandigheden is het niet gelukt. Voel je absoluut niet schuldig daarom. Wil je nu weer borstvoeding gaan proberen? Of niet? Als je het wel wilt proberen kun je een plan op maat maken, al in de zwangerschap. Het moet zeker niet zo zijn dat je alleen maar met voeden en kolven bezig bent, zodat je geen rust meer hebt. Maar als je besluit om het niet weer te proberen is dat ook een prima keuze! Laat maar weten als ik je verder nog kan helpen. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je reactie. Ik zal deze keer geen borstvoeding gaan geven, mede omdat mijn zoon ook KMA heeft en er bij zijn brusje ook kans is op KMA. Mocht dit zo zijn dan hoop ik dat het deze keer sneller wordt ontdekt. Vorige keer was het borstvoeding, hypo-allergene melk en toen pas testen op KMA. Hierdoor heb ik bijna 3 maanden een huilend kindje gehad. Als ik eerder was overgestapt op de kunstvoeding had hij misschien een veel fijner begin gehad!