Hoi Karin, door omstandigheden moet ik de bv afbouwen en overgaan op fles. Inmiddels heb ik 3 voedingen vervangen door de fles, wat heel erg goed gaat. (Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met afbouwen). Ik heb alleen zelf heel veel melk, met als gevolg dat als ik mijn dochter de borst geef, de melk letterlijk in haar mondje spuit. Om de 2 minuten koppel ik haar al af (advies van consultatieburo), om de melk te laten zakken en te boeren, maar afgelopen nacht heeft ze toch weer tot 2 keer toe gespuugd. Nu probeer ik al, voordat ik haar aanleg, wat melk handmatig te kolven, maar ondanks dat spuugde ze vanmiddag toch weer. Na een fles spuugt ze helemaal niet. Heb jij misschien nog meer tips, om het spugen zoveel mogelijk te voorkomen en is het beter om 1 borst helemaal leeg te laten drinken en de 2e eventueel als toetje ? Verder heb ik als advies gekregen om 's nachts, tussen de 2 borsten door, de luier te verschonen, zodat ze weer wakker genoeg wordt om verder te drinken. Doe ik dat niet, dan valt ze vaak na 1 borst weer in slaap en ben ik bang dat ze niet genoeg binnenkrijgt en alweer na 2 uur komt, wat best vervelend is 's nachts. Wat is jouw advies hierin ? En dan nog 1 vraag: over het algemeen komt mijn dochter om de 3 uur. Als zij na die 3 uur nog lekker ligt te slapen, moet ik haar dan wakker maken voor een voeding, of wacht ik tot zij wakker wordt, met als gevolg dat het voedingsschema "opschuift" ? Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik hoop dat je ze kunt beantwoorden. Alvast mijn dank hiervoor !
- wanneer je moet stoppen met de borstvoeding kun je ervoor kiezen om de voedingen die je nu nog zelf geeft ook te kolven en met de fles te geven. Hierdoor kan je kind zelf de snelheid bepalen van het drinken en zal ze minder spugen. - een andere oplossing is om de eerste druk van je borsten af te kolven voordat je je dochter aanlegt. hierdoor zal ze ook niet ineens zoveel binnen krijgen. - als laatste oplossing is om langer te doen over een volgende voeding af te bouwen. je merkt nu dat je borsten nog niet gewend zijn aan een voeding minder voordat je de volgende afbouwd waardoor er veel spanning op de borst staat als je je kind aan gaat leggen. probeer eens 5 dagen tussen het afbouwen van de ene en de andere voeding te laten zitten. wat betreft de nachtvoeding is vaak even proberen. het kan zijn dat je kind na 1 borst wel door slaapt maar het kan ook van niet. je komt hier achter door het een keer te proberen. wanneer je kind nog ligt te slapen mag je ze best laten slapen. soms zie je dat een kind ineens 3 1/2 uur tussen de voeding laat en misschien wel bij een volgende voeding ineens om de 2 1/2 uur komt. zo bepaald ze zelf wel een schema.