kolven met handkolf lukt niet goed

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door nellekeschaick, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nellekeschaick

nellekeschaick Nieuw lid

26 nov 2007
    4
    0
    0
    Hallo!
    Ik heb een dochter van 4,5 maanden oud. Ze krijgt nog steeds borstvoeding, maar soms heb ik echt het idee dat ze niet genoeg krijgt, al groeit ze wel goed. Ze kan zó onrustig zijn aan de borst, dan heb ik het idee dat ze er niks meer uit krijgt, maar zodra ik in mijn borst knijp spuit er toch melk uit. Ze drinkt maar vrij kort aan de borst en is dan overdag veel ontevreden, terwijl ik haar dan echt vaak genoeg aanleg (om de 2 a 3 uur)
    Nu kreeg ze vanmorgen op het KDV afgekolfde melk uit de vriezer, ik had er iets teveel uitgehaald, na ontdooïng bleek het 260 cc te zijn, maar mevrouwtje dronk dit ALLEMAAL lekker op, en was een heel andere baby de uren daarna, blij en vrolijk en ze heeft zelfs 2,5 uur achter elkaar geslapen, iets wat ze anders nooit doet op het KDV als ik langs kom om te voeden.
    Heb ik te weinig melk? Ik heb dit probleem nu al een paar weken en probeer van alles om de productie op te hogen, vaker aanleggen, nakolven, meer drinken etc maar het lijkt niet te helpen.
    Uit mijn handkolf krijg ik overigens ook maar heel weinig melk, zou een elektrische kolf er meer uit krijgen? Bij mijn 1e dochter leende ik een elekrtrische kolf van mijn schoonzus, maar zij geeft nu zelf ook BV dus moest nu over op handkolf, maar toen met die elektrische kreeg ik er wel veel meer uit.
    Ik hoop wel dat ik nog een poosje door kan gaan met BV, maar heb het idee dat ze veel liever uit de fles drinkt.

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Het is niet altijd dat een elektrische kolf beter werkt maar bij sommige vrouwen kan dit wel een oplossing zijn. je kunt bij de thuiszorg vaak kolven huren dus is het altijd een mogelijkheid om het eens uit te proberen.
    om je melkproductie met kolven te verhogen kun je het volgende doen:
    - zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord word.
    - probeer een goede ontspannen houding aan te nemen.
    - masseer de borsten voordat je gaat kolven.
    - zorg dat de borsten goed warm zijn. eventueel een warme kompres op je borst.
    - start met kolven (10 minuten ene borst daarna 10 minuten andere borst.
    - begin nogmaals aan de eerste borst en kolf tot de melkstroom ophoud. ongeveer 5 a 7 minuten ene kant en ook de andere borst.
    - daarna begin je weer aan de eerste kant. ongeveer 3 a 5 minuten en ook de andere kant.

verder is het natuurlijk goed om je kind regelmatig te voeden. echter om de 2 is wel erg vaak voor een kind van bijna 5 maanden.

je kunt eens proberen om het kind aan 1 borst te laten drinken tot het zelf los laat, dan de andere borst aanbieden en wanneer ze deze los laat nogmaals aan de eerste borst aanleggen en daarna weer aan de tweede als ze wil. hierdoor stimuleer je de melkproductie ook net als bij het kolven.

wanneer de onrust hier niet door afneemt zou ik aanraden om haar aan 1 borst te gaan voeden. drie uur lang alleen maar deze borst aan te bieden. na die drie uur wissel je van borst en bied je de volgende drie uur alleen maar die borst aan. misschien dat ze hierdoor wat rustiger wordt.

het is even zoeken naar het probleem van haar onrust. echter denk niet te snel dat je te weinig voeding hebt. wat je in de fles hebt gegeven was natuurlijk wel erg veel, en uit een fles drinken is altijd anders dan uit de borst.

3. nellekeschaick

nellekeschaick Nieuw lid

26 nov 2007
    4
    0
    0
    Bedankt voor uw reactie, heel handig dat dit kan!
    Ik voed inderdaad al op die manier, eerst rechterborst, als ze los laat de linkerborst, als ze die loslaat weer rechter borst en dan weer de linker.

Wat het kolven betreft, als ik het goed begrijp zou ik dan een klein uur bezig zijn met kolven elke keer, niet vervelend bedoeld maar daar heb ik echt geen tijd voor met 2 kleine kindjes! Bovendien loopt mijn melkstroom echt heel vlug af tijdens het kolven, er staat 10 min. de ene borst, dan 10 min. de andere en daarna 5-7 minuten tot de melkstroom ophoudt, maar mijn melkstroom duurt de laatste weken niet langer dan 1-2 minuten en soms zelfs nog wel korter. Dan komt er echt gewoon niks meer uit. Terwijl het de eerste 3 maanden na de bevalling allemaal prima liep met de borstvoeding, ik kolfde toen juist heel veel en had daarbij ook nog meer dan genoeg voeding om zelf te geven. Als ik mijn dochter 's ochtends nog maar hoorde huilen spoot de melk al uit mijn borsten, maar dat heb ik nu ook allemaal niet meer.

Ik begreep ook niet helemaal wat u bedoelde met 3 uur lang 1 borst aan bieden en daarna 3 uur lang de andere, bedoelde u dat als ze komt om dan gedurende in een tijdsbestek van 3 uur alleen die borst aan te bieden en na die 3 uur gedurende 3 uur de andere borst aan te bieden?
    Maar het lijkt me juist dat ze dan al helemaal niet genoeg heeft!

Alvast bedankt!

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    wat betreft het kolven. om je voeding weer te verhogen kost dit even tijd.
    om je voeding te verhogen zou ik toch een paar keer het schema wat ik je heb gegeven aan te houden. probeer het zoveel mogelijk.
    wanneer je voeding weer op peil is hoef je dit niet aan te houden.

inderdaad bedoel ik om drie uur lang 1 borst te geven. soms zie je dat een kind vaak kort aan 1 borst drinkt en daarna weer kort aan de andere borst. sommige kinderen worden hier juist onrustig van omdat ze te weinig vet binnen krijgen. door maar met 1 borst, 3 uur lang te voeden weet je zeker dat ze genoeg vet krijgt en wordt de tijd soms langer tussen een voeding. soms is het even zoeken wat precies de oorzaak is.

Deel Deze Pagina