Afbouwen borstvoeding, ik wil niet!!!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rian89, 11 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rian89

Rian89 Fanatiek lid

13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Hoi dames...

Ik moet het even kwijt. Zit me een potje te janken... ik ben verdrietig.. waarom? Omdat ik ga afbouwen met de borstvoeding. En eigenlijk wil ik dat helemaal nog niet...
    Nu denken jullie vast; maar waarom doe je het dan?

Nou, ik had eigenlijk al aan het werk moeten zijn, maar zit nu in de ziektewet ivm een wond van onder die nog niet hersteld is, maar dat terzijde. De borstvoeding is gewoon echt niet te combineren met mijn werk.. ja het kan. Maar het is gewoon echt niet praktisch.
    Ik werk als kraamverzorgende.. en het werk vergoed de tijd van het kolven wel, maarja, een gezin heeft recht op een bepaald aantal uur, en stel ik moet kolven en ik ben een uur bezig, moet ik dat uur wel langer blijven. Ja maar hallo! Ik wil naar mn kind... dus dat is echt niet handig. Plus dat ik er voor het gezin moet zijn, ik kan niet zeggen, zoek het uit, ik ga kolven..

Maar pffff... ik stop liever met werk dan met de bv, maar.dat is ook niet realistisch he?

En dan drinkt hij weer bij me... en dan kijktie me zo lief aan... zucht.

Sorry ik weet niet wat ik hiermee wil bereiken, maar moest gewoon even mijn verhaal kwijt.

Overigens ga ik wel zo afbouwen dat ik de avond en ochtend voeding wel blijf geven... mocht dat lukken....

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.786
    18.952
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, wat zonde. Ik kan me voorstellen dat je hier verdrietig van wordt. Ik snap echt helemaal dat dit super onhandig is met jouw baan! Toch voelt het ook weer raar, dat juist in een beroep waar met baby's gewerkt wordt en het belang van bv bekend is, het niet mogelijk zou zijn om te blijven voeden.
    Onze achterbuurvrouw is ook kraamverzorgster en ik weet dat zij haar kinderen best lang bv heeft gegeven. Dus het zou toch eigenlijk moeten kunnen. Maar ik weet niet hoe ze dit geregeld heeft.mik weet wel dat zij nu (om andere redenen, overigens) alleen nog maar bevallingen doet en dus geen kraamweken meet draait bij gezinnen.
    Is zoiets geen optie, om andere diensten te draaien? Of bijv. voorlopig alleen bij gezinnen met alleen moeder & kind zorg?

Elke maand uitstel is meegenomen. Niet alleen omdat je kindje dan langer volledig bv heeft gehad, maar ook omdat je productie steeds stabieler wordt en je het dus beter kunt volhouden om alleen 's nachts, 's ochtends en 's avonds te voeden.

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Niet afbouwen als je er niet achter staat, daar ga je zo'n spijt van krijgen!
    Overleg met je werkgever of je 2 adressen kan krijgen waar je enkel de 3 uur zorg biedt zodat je tussendoor live kan voeden of kan kolven.
    Nu afbouwen naar alleen 's ochtends, 's avonds en 's nachts voeden ga je niet redden, daarvoor is je productie niet stabiel genoeg.

Vergeet niet dat je kolfrecht hebt en je werkgever moet oplossen hoe je dit kan combineren met de gezinnen die je krijgt, dit zou geen zorg voor jou moeten zijn.

4. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ach meid niet stoppen dan dus!
    Soms dienen de oplossingen zich al gaande aan hoor, niet op voorhand stoppen! Als je het eigenlijk niet wilt, is dat enorm verdrietig. En op deze termijn gaat het niet lukken om alleen de ochtend en de avond voeding te doen.
    Een gezin kan je best tussendoor missen, dat plan je vooraf toch. En ja, je bent misschien wel iets langer zonder je baby maar dat zal het je toch wel waard zijn? Ga met je werkgever in gesprek, jij hoeft niet in je eentje de oplossing te bedenken!
    Is ouderschapsverlof misschien een idee. Je kan bijvoorbeeld ook maar een aantal uren per week opnemen, zodat je niet zoveel later thuis bent als gevolg van kolven

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Oef....lastig dilemma inderdaad.
    Ga inderdaad niet van te voren stoppen. Daar krijg je echt spijt van. Ik werk als wijkverpleegkundige en het is inderdaad lastig om met onregelmatige diensten buiten de deur te kolven of te voeden. Ik kolfde alleen thuis en soms zat er dan 6 uur tussen. Dan stond ik wel op knappen. Op de dagen dat ik niet werkte voedde ik wat vaker of ik kolfde een paar keer.
    Als ik niet voldoende kolfde gaf de oppas een flesje kunstvoeding.
    Op die manier heb ik het volgehouden tot ze 10 maanden was.
    Ik zie dat je in juni bevallen bent dus je productie kan echt wel tegen een stootje.
    En praat met je werkgever. Het zou te gek voor woorden zijn dat een kraamverzorgende, die er voor is om borstvoeding goed op te starten bij mensen zelf moet stoppen met BV geven omdat het niet met haar werk te combineren is.
    Het is altijd makkelijk praten vanaf de zijlijn besef ik maar al te goed. Dus wijsheid met het nemen van een beslissing etc.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Niet stoppen!Er is toch ook een moment dat zowel moeder als baby slapen?
    Dan is er toch tijd om te kolven? En je bent daar toch geen uur mee bezig?
    Als ik aan mijn eigen kraambedden terugdenken was daar echt wel ruimte om even te kolven.

In mijn eigen beroep is het ook lastig maar lukt het altijd om nog te kolven... Overleg met je werkgever of collega's, er zullen toch wel meer collega's zijn die langer BV hebben gegeven en dus moesten kolven?

7. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik sluit mij bij de anderen aan: niet stoppen als je dat nog niet wil.

En inderdaad, kolven hoeft geen uur te duren. Met een goede (dubbelzijdige) kolf kan dat heel snel.

8. Reza83

Reza83 Bekend lid

23 apr 2011
    599
    0
    16
    Oef wat lastig toch wil ik even zeggen dat mijn kraamverzorgende destijds wel kolfde en ik vond dat helemaal niet gek sterker nog ik kreeg daar extra motivatie van!
    Succes en sterkte met je keuze welke dat ook wordt!

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Met een goede dubbelzijdige kolf was ik in 15 min klaar met kolven en nog 5 minuten afspoelen opruimen en ik kon weer aan het werk, zo veel tijd kostte het dus niet. Je kunt vast een manier vinden om het te combineren! En je werkgever moet je ook tegemoet komen. Kan er evt niet een stagiair met je mee?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je het mij vraagt: liever half uur later bij mijn kind met bv dan half uur vroeger zonder bv. ..

Niet stoppen als je niet wilt stoppen. En het is absokuut niet zo dat je langer moet gaan werken als je kolft! Dat hoort je werkgever gewoon goed inplannen.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #11 Zoe123, 13 sep 2014
    Laatst bewerkt: 13 sep 2014
    Precies wat DirksMama zegt, het gaat niet om extra tijd, maar om een kleine periode in je werktijd.
    En inderdaad, júist in jouw beroep, wat om baby's en hun gezondheid draait, zou ddit geen issue moeten zijn.
    Het punt is alleen, als élke moeder besluit dat het te lastig is, zal het voor de werkgever ook niet snel als iets normaals gezien worden. Aangezien het gewoon wettelijk vastgelegd is, zou dat het wél moeten zijn..:(

Vergis je ook niet in mensen (de families waar je voor werkt in dit geval).
    Waarom zouden zij er een punt van maken? In het geval van onwetenheid, hebben ze weer wat geleerd. En wie weet geef je zo het goede voorbeeld :)
    Borstvoeding hoort nu eenmaal bij een baby.

Kolven, niet altijd even leuk, maar in de praktijk valt het best mee :)
    Met een goede dubbelzijdige kolf ben je echt wel klaar in 30 minuten.

Ter info, ik vlieg, en er zijn genoeg mama's die er voor kiezen om tijdens het werk te kolven. Want ook aan boord is er kolfrecht ;)
    Is even goed plannen, zeker op kortere vluchten.Soms best ingewikkeld.
    Maar daar wordt rekening mee gehouden, gewoon omdat het nu eenmaal zo is.
    Dus echt,ook voor jou gaat het lukken. Waar een wil is, is een weg!:)

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als mijn kraamverzorgster bij mij kolfde. Ga er over praten met je werkgever!

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    #13 Raket78, 13 sep 2014
    Laatst bewerkt: 13 sep 2014
    Ik zou het juist geweldig vinden, een kolvende kraamverzorgende. Ik zou, als beginnende borstvoedende moeder, 1001 vragen hebben en eerder het gevoel hebben dat ik die bij iemand als jou kwijt kan.

Een uur kolven lijkt me veel te lang en zelfs pijnlijk. Een goede kwaliteit elektrische, dubbelzijdige kolf zou je kolftijd terug moeten kunnen brengen tot 10 à 15 minuten.

Stop als je er zelf achter staat! En zo te horen is dat niet nu, onder deze omstandigheden.

14. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik had een kraamverzorgster die vertelde dat ze ook heeft gekolfd bij de gezinnen thuis.
    Toen ze bij ons was hoefde ze niet meer te kolven, gaf nog wel bv. Maar ze zei dat ze het toen soms even tussendoor deed, dat was nooit echt een probleem zei ze. Nu deed ze ook bij ons niet moeilijk over de uren, ze was er geregeld wat langer dan ze hoefde, dus ik veronderstel dat dit ook het geval was toen ze nog kolfde.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Vraag naar gezinnen die bv willen geven. Ik zou er zelf absoluut geen moeite mee hebben gehad in mijn tijd. Daarnaast denk ik dat je de drempel voor een kraamvrouw lager maakt als je vertelt dat je kolft en hoe je dat ervaart.
    Daarnaast zijn er vaak meer mogelijkheden. Ik heb bij de eerste een paar dagen langer gehad, maar per dag minder uren. Stel dat je bij een gezin een dag langer aanwezig bent voor dezelfde uren voor hun, dan is er helemaal geen probleem. Je werkgever vangt jou extra dag op en je gezin krijgt waar ze recht op hebben.
    Ik kan me niet voorstellen dat je de enige bent bij je werkgever. Ik heb ook wel verhalen gehoord van kraamverzorgsters die een kolf hebben gekregen van hun werkgever, dus het gebeurt vaker. Bespreek je angst, ik denk dat het opgelost kan worden.

16. Rian89

Rian89 Fanatiek lid

13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties... Voorlopig ga ik gewoon door. Ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen. Ik ga er nog even heel goed over na denken.

Vind de borstvoedingsmomentjes zo fijn... Het is echt ons momentje. En ben zo trots dat hij het er zo goed op doet. Moet eerlijk zeggen dat ik in het begin dacht; borstvoeding.. Zou mooi zijn als het lukt.. Zo niet ook goed. Maar poeh, in mijn kraamweek al flink wat te verduren gehad met de borstvoeding, en daarna nog spruw gehad, met veel pijn. Maar ben helemaal omgeslagen, ik moest en zou blijven voeden.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    En bedenk ook, het gaat over een periode van enkele maanden.
    Niet de komende jaren :)

18. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Hallo, to!
    Ik heb zelf ook een superonhandige baan (ben arts, dus ook druk en hectisch) maar ben zelf doorgegaan met bv geven. Stond ook te twijfelen hoor! Maar heb het toch doorgezet.
    Heb nogmaals getwijfeld of ik zou afbouwen met bv toen ik de diensten inging maar heb gewoon gekeken hoe het ging en ja, het was te kombineren, ook met 16 uur durende diensten (veel kolven). Ik schrijf mijn rapportages en brieven terwijl ik kolf. Dus het kost niet eens extra tijd.
    Dus ja, ik heb doorgezet en voed nog steeds (nu 22 mnd). En ik heb er geen spijt van.

Je werkgever MOET je kolven toestaan, de Nederlandse wetgeving is zeer strikt hierin en geeft bij geschillen altijd de vrouw/werknemer gelijk!

Dus durf het aan te kaarten. Niet afbouwen!!! als ik jouw verhaal zo lees. Ja, het kan. Bv en werk kombineren.

19. Rian89

Rian89 Fanatiek lid

13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Mijn werkgever staat kolven ook zeker toe, zoals ik al eerder zei. Het word ook vergoed. Maar het gezin heeft wel recht op de bepaalde uren. En in die uren moet ik mijn werkzaamheden doen. In sommige gezinnen heb ik nauwelijks tijd even rustig te zitten ivm problemen enz.

20. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
    Geef dan aan bij je werkgever dat dat soort gezinnen een probleem geven bij het kolven. Vaak kan je bij de intake wel inschatten of een gezin 'makkelijk' of 'moeilijk' wordt, daar kan met de planning best rekening me worden gehouden. Of vraag een tijdje alleen gezinnen met minimale zorg zodat je tussendoor kan kolven.

Deel Deze Pagina