Ik heb bij mijn vorige zwangerschap twee weken borstvoeding gegeven omdat ik een borstverkleining heb gehad en te weinig voeding aanmaakte. Vooral een borst zat op een enkele druppels tot 20 ml de andere borst deed het redelijk maar kon het niet volledig opvangen. Nu wil ik met deze zwangerschap proberen om te beginnen met kolven (electrisch) als ik met mijn zwangerschapsverlof thuis kom te zitten. Ik heb begrepen dat het vaker gebeurt maar heel veel informatie kan ik er niet over vinden. Echter lijkt het mij ter voorbereiding op wel fijn ik kan de afgekolfde voeding invriezen en daarmee wat voorraad opbouwen. Daarbij schiet de ene borst dan misschien wel beter toe waardoor deze de voeding kan opvangen. Wat is u ervaring hiermee en nog voornamelijker het advies?
Hoi, Antenataal kolven (zo noemen we kolven voor de bevalling) gebeurt altijd in de laatste 3 weken van de zwangerschap en met de hand. 1 of 2 maal per dag. Dit om niet te veel te stimuleren: oxytocine wekt namelijk ook weeën op en je wil de bevalling niet vroegtijdig opwekken wanneer jullie kindje er nog niet klaar voor is, om allerlei redenen. Via la leche league vind je meer informatie, ik kan je ook wat toesturen om door te lezen. Advies is om altijd met je arts of verloskundige door te nemen. En ik zou inderdaad weer zien hoever je komt deze keer: waarschijnlijk maak je nu meer melk aan en kan je andere borst het mogelijk beter opvangen deze keer! Succes, als je mijn info wilt hebben, stuur me dan even een mailtje via heidi @ borstvoedingdebasis.nl
Hoi Heidi, bedankt voor uw reactie, ik zou graag de informatie willen ontvangen dus ik mail u daarvoor. Ik vraag me af of handmatig kolven een optie is voor mij, dit omdat ik vrij enorme borsten heb en ik bang ben dat dit niet te doen is. Ik wil na de bevalling ook het liefst niet rechtstreeks de borst aanbieden omdat dit bij mijn vorige kindje voor heel veel ellende heeft gezorgd, bij de kleine en bij mij. Ik zou het liefst dus de voeding volledig afkolven en het met het flesje geven.