borstvoedign/borstverkleining

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sasha, Dec 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sasha

sasha Actief lid

Jan 15, 2008
    462
    0
    0
    Een vraag, ik heb ca 15 jaar geleden een borstverkleining ondergaan. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik borstvoeding gegeven, maar eerlijk gezegd was het één grote ellende. Ik heb vier keer een borstontsteking gehad, daarnaast zulke last van tepelkloven dat de kleine bloed teruggaf ipv melk. (ondanks hulp van lactatiedeskundige die ik had ingeschakeld, deze adviseerde me in de toekomst geen bv meer te geven) Deze keer wilde ik dan ook geen borstvoeding gaan geven alleen ik heb er een beetje een rotgevoel over. Is het zinvol om bijv. maar één of twee dagen borstvoeding te geven (ik heb ergens gelezen dat de eerste keer heeel belangrijk is voor de kleine) of kan ik maar beter meteen met flesvoeding starten?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    De eerste voeding die normaal gesproken uit de borst komt is colostrum en bevat extra veel antistoffen. Dit is zeker gezond voor de baby om binnen te krijgen. Bij jou zal het echter niet goed uit je borst kunnen (net als de vorige keer) en krijgt je baby het dus hoe dan ook niet (of nauwelijks) binnen. En toch stimuleer je je borsten weer met alle risico's van dien.
    Misschien is het deze keer verstandiger om al gelijk naar dostinex te vragen zodat alle productie wordt afgeremd en dus het risico op een borstontsteking zeer klein wordt.
    Ik hoop niet dat dit antwoord je te veel teleurstelt, maar ik wil je geen valse hoop geven...

vr gr
    Linda

3. sasha

sasha Actief lid

Jan 15, 2008
    462
    0
    0
    Linda, bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Tuurlijk stelt het teleur, maar ergens wist ik het diep in mijn hart wel. Ik ben in ieder geval blij dat ik bevestiging gekregen heb wat ik het beste kan ondernemen. Hiermee voorkom ik toch een hoop problemen vermoed ik. En aan valse hoop heeft niemand iets natuurlijk, dus heel erg bedankt voor het eerlijke en duidelijke antwoord!

Share This Page