's nachts vaak voeden..

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by MoederK, Dec 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

Jan 19, 2009
    1,833
    46
    48
    Hoi!
    Weet niet helemaal zeker of dit hier thuis hoort maar daar komen we dan wel achter..

Ikheb de eerste 4 weken fulltime gekolfd en daarna pakte mijn meisje toch de borst en geef ik sindsdiennog steeds volledig borstvoeding.
    Ik heb nooit last gehad van lekkende borsten, overproductie oid.

Kolven gaat hier niet echt super, ik kolf als ik werk per keer maar ongeveer 100 á 120 cc
    Als ik naast de voedingen kolf dan komt er maar 10 cc ofzo dus helpt ook niet echt
    Ik heb dan ook geen voorraad.. (2 flesjes voor echte nood)

Als ik met haar thuis ben dan drinkt ze om de 3 uur. Als ze tussen de middag goed slaapt redt ze er soms 4 uur tussen en ook als we weg gaan.
    Op het kdv en bij mijn ouders redt ze gewoon 4 uur al heeft mijn moederwel het idee dat ze niet genoeg heeft aan 120cc.

Maar nu waar het om gaat, ze heeft nooit echt doorgeslapen maar kwam altijd zeker 1x per nacht (rond 3/4 uur) wat ik ook prima vind. Maar sinds 2 weken komt ze ook 's nacht om de 3 uur! Vanalles geprobeerd (speen wilt ze van de een op andere dag niet meer, laten huilen helpt niet, water helpt niet, rijstebloem niet, bedje anders neerzetten niet...) maar het enige wat helpt is aanleggen en dan valt ze snel weer in slaap. Betekend dit nou echt honger en dat ik niet meer
    genoeg voeding heb??

Als ze 's avonds gedronken heeft kan ik altijd wel nog melk uit mijn borst knijpen..
    Of zou ze nu een ritme hebben ontwikkeld waardoor ze 's nachts blijft komen??

Merk hier wel dat vaak aanleggen mijn productie niet verhoogd, heb eerder het tegenovergestelde gevoel.. :(

Heel verhaal en ik ben vast nog wat vergeten..

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Heb je misschien nog een recenter gewicht?
    ik zie dat ze tot november gemiddeld 200 gram per week groeide: geweldig dus. Dat wil dus zeggen dat je in die tijd zeker voldoende melk had.
    Het zou kunnen dat de groei nu minder is en dat je dus moet vaststellen dat de productie waarschijnlijk wat afneemt.
    120 ml voeding lijkt me wat weinig vor een baby van 5 mnd. Aan de andere kant: als de groei goed is en ze is er tevreden op dan is het goed.
    Jouw gevoel is volgens mij ook dat het wat afneemt nu.

Mijn advies is om toch een kolfweekendje te doen. In zo'n weekend leg je je baby vaak aan en daarnaast kolf je zoveel-als-je maar-kan. Dat mag dus soms elk uur zijn! De frequentie is belangrijker dan de duur van het kolven.
    Tijdens dat weekend zul je baby dan wel even moeten bijvoeden met afgekolfde melk en/ of kunstvoeding. Het resultaat is pas merkbaar na het weekend. Dan moet je weer vollere borsten gaan voelen en merken dat je baby anders drinkt.

Mocht dit geen resultaat geven dan is er nog de optie domperidon: een medicijn met als bijwerking dat je er meer productie van krijgt.
    Kijk voor info op www.borstvoeding.com. Veel vrouwen hebben al met 2 X 10 mg een goed resultaat.

succes
    Linda

3. MoederK

MoederK Fanatiek lid

Jan 19, 2009
    1,833
    46
    48
    Dankjewel voor je snelle reactie!

De laatste keer woog ze 7 kilo nog wat dus ze komt inderdaad wel goed aan en nu zal ze ook nog wel genoeg bijkomen maar dat is ook logisch als ze zo'n 7x per dag drinkt..
    Ik weet dus niet of ze ook genoeg zou bijkomen als ik haar 's nachts niet zou voeden maar dat kan ik niet uitproberen dus weet ik eigenlijk nog niets..

Dat veel aanleggen en kolven kan ik wel proberen ja. Veel aanleggen doe ik al vaker alleen heb ik daarnaast dan nooit gekolfd..
    Maar dan zal ik haar dan dus moeten bijvoeden met kunstvoeding want heb niet genoeg voorraad..
    Kan dat geen "kwaad" dan? Ik wil dan alleen hypo allergeen gebruiken maar zijn die er ook in kleinere verpakkingen aangezien ze niet zo lang houdbaar zijn?

Kan ik die domperidon gewoon bij de apotheek krijgen? Lees nl wel eens berichten dat je dan maar moet zeggen dat het voor misselijkheid is omdat ze anders moeilijk kunnen gaan doen..?

Kan het trouwens ook zo zijn dat ze overdag en 's avonds niet genoeg drinkt omdat ze weet dat ze toch over een paar uur weer kan drinken of werkt dat zo nog niet bij baby's?

Normaal drinkt ze altijd rond 08.00-11.00-15.00-18.00-20.30/21.00u en dan kwam ze altijd weer rond 04.00u (6 voedingen)

nu komt ze 's nachts rond 01.00-04.00-06.00u.. (8 voedingen)

Als ik werk krijgt ze om 11.00 en om 15.00u flesje kolfvoeding van 120cc en de rest drinkt ze weer gewoon bij mij..

Bedankt voor je tips, hoop dat het goed gaat komen!

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Misschien heeft het 's nachts wakker worden niks te maken met het hebben van voldoende voeding. Misschien maakt je baby nu ontwikkelingen door die maken dat ze vaker wakker wordt 's nachts? Zou dan kunnen wat jou betreft?

Als je twijfelt of je genoeg melk hebt zou ik toch een paar kolfdagen gaan inlassen. Je zou dan inderdaad hypoallergene proefzakjes in huis kunnen halen.

Domperdon is inderdaad niet bij alle apothekers bekend als medicijn om de borstvoeding te stimuleren. Je zou je apotheker hier natuurlijk over kunnen inlichten en hem wijzen op de artikelen hierover (of meenemen)

Veel succes
    linda

Share This Page